FT506: Førsteårsprojekt
Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet
Undervisningssprog: Dansk
EKA: T460017102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor
Fagnummer: T460017101
ECTS-point: 10
Godkendelsesdato: 27-03-2021
Varighed: 1 semester
Version: Arkiv
Fagnummer
Fagtitel
ECTS-point
10
Intern kursuskode
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Pia Friis Kristensen | piakr@tek.sdu.dk | TEK Uddannelseskoordinering og Support |
Rene Lynge Eriksen | rle@mci.sdu.dk | SDU NanoSyd |
Thomas Aaby Ryttov | ryttov@cp3.sdu.dk | Fysik |
Undervisningssekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Inger Rose Hansen | irh@sdu.dk | Institut for Fysik, Kemi og Farmaci | |
Susanne Bech Fogtmann | sfo@tek.sdu.dk | TEK Uddannelseskoordinering og Support |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Overordnet målbeskrivelse
De studerende skal planlægge og udføre et valgfrit projekt blandt en række forslag over naturvidenskabelige/ingeniørfaglige emner for herigennem at opnå færdigheder i analyse og løsning af en naturvidenskabelig/ingeniørfaglig problemstilling samt færdigheder i samarbejde, mundtlig og skriftlig kommunikation, erfaringsdeling og videnskabelige metoder. De specifikke faglige kompetencer, som bringes i spil i projektet, vil være beskrevet i projektbeskrivelserne, vil afhænge af projektvalg og skal inddrage faglige elementer fra førsteårets kurser.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal have viden om:
- Den faseopdelte projektmodel og de enkelte fasers mål, indhold og produkter
- Deltagerfunktioner og -roller i forbindelse med gruppearbejde
- Litteratursøgning
- Gruppesamarbejde, -processer og -dynamik
- Gruppe- og vejlederkontrakter
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan:
- Benytte en specifik projektfasemodel til at planlægge, strukturere og gennemføre et projekt baseret på en videnskabelig/ingeniørfaglig problemstilling.
- Foretage en grundig litteratursøgning som benyttes i forbindelse med problemanalysen og projektets problemformulering.
- Finde mulige løsninger ud fra krav fremkommet på baggrund af problemanalysen.
- Alene og i samarbejde med andre målsætte, planlægge og strukturere arbejdsopgaver. Herunder i et gruppesamarbejde kunne foretage en hensigtsmæssig arbejdsdeling af opgaverne.
- Planlægge og udføre eksperimenter, modeldannelse, simuleringer og/eller dataanalyse til belysning af mere komplekse problemstillinger i projektet.
- Samarbejde i grupper, herunder være opmærksom på processer, som henholdsvis kan hæmme og fremme et gruppearbejde.
- Anvende tillærte fagligheder i en projektrelateret kontekst.
- Søge, vurdere og forvalte viden.
- Formidle projektets indhold og resultater skriftligt i en rapport og mundtligt i et eksamensforsvar.
- Fremstille en poster og formidle projektet ud fra posteren i et større forum ved slutningen af semestret.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan:
- Vurdere relevans og kvalitet af de opnåede resultater og konkludere i forhold til den opstillede målformulering.
- Anvende den problemorienterede og projektorganiserede læringsform, hvor der skal udvises en høj grad af selvstændighed og initiativ.
- Formidle et projekts arbejdsresultater på en struktureret, forståelig og reproducerbar form, i såvel tekst, grafik som i mundtligt form.
- Indgå i et samarbejde omkring udførelse af et større projekt.
Indhold
I førsteårsprojektet benyttes den problemorienterede og projektorganiserede læringsform, hvor førsteårets teori, metoder og teknikker skal bringes i spil i projektet.
I forbindelse med projektet arbejdes der med:
- Løsning af en given videnskabelig/ingeniørfaglig problemstilling
- Den faseopdelte projektmodel
- Målsætning, planlægning og strukturering af eget og gruppens arbejde
- Gruppedynamik
- Initiativ og selvstændighed
- Søge og forvalte viden
- Rapportstruktur og -indhold
URL til Skemaplan
Undervisningsform
Antal undervisningstimer
20 vejledningstimer i alt
Undervisningssprog
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Eksamensbestemmelser
Tidsmæssig placering
I slutningen af semesteret.
Udprøvninger
Eksamen
EKA
T460017102
Navn
Eksamen
Beskrivelse
Bedømmelsen baseres på en helhedsvurdering af:
- Skriftlig portfolio
- Mundtlig prøve med udgangspunkt i den skriftlige portfolio.
Indholdet i den skriftlige portfolio samt vægtningen af henholdsvis portfolio og mundtlig prøve fremgår af semesterplanen.
Prøveform
Mundtlig prøve
Censur
Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Fødselsdato
Sprog
Dansk
ECTS-point
10
Uddybende eksamensinformation
Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side på BlackBoard.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Yderligere information
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2021 | Obligatorisk | BA Centralt fag i fysik et-faglig - optag 1. september 2019 og 2020 | Bachelor i fysik | Odense | Bachelor i fysik | Odense | 2 |
Forår 2021 | Obligatorisk | BA Centralt fag i fysik to-faglig - optag 1. september 2019 og 2020 | Bachelor i fysik | Odense | Bachelor i fysik | Odense | 2 |
Forår 2021 | Obligatorisk | Fysik og Teknologi, optag 2019 og frem | Bachelor i fysik og teknologi | Odense | 2 |