Evidensbaseret lægemiddelanvendelse og biostatistik

Studienævn for farmaci

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: S750033102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

UVA-kode: S750033101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 20-04-2022


Varighed: 1 kvartal

Fagets navn

Evidensbaseret lægemiddelanvendelse og biostatistik

UVA-kode

S750033101

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for farmaci

Godkendelsesdato

20-04-2022

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Jesper Hallas jhallas@health.sdu.dk Fase IV

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Afsaneh Mohammadnejad amohammadnejad@health.sdu.dk Epidemiologi, Biostatistik og Biodemografi (EBB)
Maria Timofeeva mtimofeeva@health.sdu.dk Epidemiologi, Biostatistik og Biodemografi (EBB)
Mette Reilev mreilev@health.sdu.dk IST - Almen Praksis
Saad Hanif Abbasi shabbasi@health.sdu.dk Klinisk farmakologi, farmaci og Miljømedicin
Winnie Poulsen wpoulsen@health.sdu.dk Epidemiologi, Biostatistik og Biodemografi (EBB)

Sekretær

Navn E-mail Institut By
Kim Lundblad Price klup@health.sdu.dk Institutsekretariat
Lise Lotte Krogh lilk@health.sdu.dk IST - Klinisk Farmakologi, Farmaci og Miljømedicin

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 kvartal

Formål og overordnet indhold

Formål: 

  • at den studerende bibringes en forståelse for de studiedesign, som står til rådighed til at undersøge lægemiddelvirkninger, og en forståelse for deres indbyrdes styrker og svagheder
  • at give den studerende de nødvendige redskaber for at kunne belyse en farmakoterapeutisk problemstilling ud fra den bedste tilgængelige evidens
  • at den studerende kan identificere hvilke statistiske analyser der er relevante i en given situation, samt udføre basale analyser og forholde sig til resultaterne af mere komplekse analyser.

Indhold: 

Epidemiologiske hyppighedsmål 

Studier af lægemiddelbrug

  • ATC- og DDD-klassifikation
  • Individbaseret forbrugsstatistik
  • Aggregeret forbrugsstatistik
  • Kvalitetsindikatorer

Pharmacovigilance

  • Myndighedskrav
  • Organisering
  • Analyseprincipper bag spontanrapportering

Epidemiologiske metoder i vurdering af lægemiddeleffekter

  • Basale epidemiologiske begreber
  • Kohortestudiet
  • Case-kontrol studiet
  • Andre observationelle design
  • Evidenshierarkier
  • Fejlkilder i epidemiologiske design
  • Konfounding
  • Selektionsbias
  • Informationsbias

Randomiserede kliniske forsøg (RCT)

  • Rationale, etik
  • Good Clinical Practice
  • Analyse og formidling af RCT

Meta-analyser

  • Principper for meta-analyser
  • Cochrane samarbejde

Generelle begreber

  • Effektmål
  • Konfidens- og prædiktions-intervaller
  • Hypotesetests
  • Styrkeberegning
  • Datatyper
  • Fordelinger
  • Plots

Analyse af numerisk outcome

  • z-test
  • t-test (paret/uparet)
  • Varians-ratio test
  • ANOVA
  • Lineær- og multipel regression
  • Transformationer
  • Wilcoxon tests

Analyse af binært outcome

  • Risiko difference
  • Risiko ratio
  • Odds ratio
  • Case-control studier (matched/unmatched)
  • χ²-test
  • Fisher's exact test
  • Logistisk regression
  • ROC kurver
  • Sensitivitet
  • Specificitet

Analyse af overlevelsestider

  • Rate ratio
  • Poisson regression
  • Kaplan–Meier kurver
  • log-rank test
  • Cox regression

En uddybning af dette fags bidrag til uddannelsens kompetenceprofil, fremgår af studieordningens oversigt over sammenhængen mellem uddannelsens kompetenceprofil og målbeskrivelserne for de enkelte fag (Kompetencematricen).

Obligatoriske forudsætninger

Ingen

Anbefalede forudsætninger

Ingen

Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform

Sammenhæng: Arbejdsformen med kritisk at kunne evaluere en artikel, samt at kunne identificere kernebegreber indenfor de øvrige emner, tilsvarer den arbejdsform som undervisningen har fulgt og den arbejdsopgave som kompetencerne opnået via faget skal bruges til efter endt uddannelse.

Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her.

Målbeskrivelse - viden

Ved fagets afslutning skal den studerende: 

  • Besidde en indgående viden om principperne bag det randomiserede kliniske forsøg og bag meta-analyser
  • Besidde en indgående viden om principperne bag observationelle studier af lægemiddeleffekter, primært case-kontrol studier og kohortestudier
  • Besidde en indgående viden om principperne bag indrapportering af mistænkte lægemiddelbivirkninger
  • Kunne redegøre for trinene i et evidenshierarki
  • Have kendskab til principperne bag overvågning af lægemiddelanvendelse
  • Have kendskab til relevante datakilder, videnskabelige fora og organisationer

Målbeskrivelse - færdigheder

Ved fagets afslutning skal den studerende kunne: 

  • Forholde sig til resultaterne af statistiske analyser
  • Udføre basale statistiske analyser
  • Afgøre hvilke eller hvilken analyse der er relevant under givne omstændigheder

Målbeskrivelse - kompetencer

Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:

  • Være i stand til selvstændigt at læse og fortolke den videnskabelige litteratur vedrørende klinisk intervention med lægemidler
  • Anvende medicinsk informationsteknologi til at søge og formidle viden
  • Identificere best evidence svarende til en konkret terapeutisk problemstilling og at formidle resultatet

Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.

Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger, øvelser på klassen og øvelser hjemme.

Følgende feedback-former kan forekomme på faget:

  1. To avoid long theoretical lectures, little exercises fixing important concepts are woven through the lectures. Students are encouraged to discuss their answers and common mistakes are discussed.
  2. A set of exercises with answers is made available on Blackboard. Students are encouraged to make these exercises and ask anything they may not understand. It is indicated regularly which exercises should be understood at that point, so that students can track their progress through the material.
  3. A mock exam – in the same format as the final exam – is taken before the final review lecture.

Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.

Antal undervisningstimer

timer per uge

Skemaoplysninger

Undervisningssprog

På dansk eller engelsk afhængigt af underviser

Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag

10 ECTS svarer til 10 x 27,5 arbejdstimer = 275 arbejdstimer. 

Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer og feedback, samt eksamen og forberedelse til denne. 

En gennemsnitlig fordeling af arbejdsbelastningen er: 

  • Konfrontationstimer (undervisere er til stede): 60 timer
  • Asynkrone aktiviteter (aktiviteter som foregår udenfor konfrontationstimerne): xx timer
  • Forberedelse: 140 timer
  • Eksamensaktiviteter inkl. forberedelse: 75 timer

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Januar

Omprøve: Juni

Udprøvninger

Skriftlig eksamen

EKA

S750033102

Navn

Skriftlig eksamen

Beskrivelse

Eksamenssættet består af en EVL-del og en BIO-del.

Til EVL-delen hører en artikel, der udleveres digitalt en uge inden eksamen.

Specifikke oplysninger om eksamen (omfang, udlevering og aflevering af besvarelse mv.) findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (itslearning). 

Ved prøver som udleveres og/eller afleveres i Digital Eksamen, findes yderligere oplysninger om prøven der.  

Prøveform

Skriftlig prøve

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

4-timers skriftlige prøve.

Hjælpemidler

Generelt gælder, at man ikke må interagere med andre under eksamen, hverken fysisk eller digitalt, herunder via fildelingstjenester f.eks. Google Docs, OneNote mv.

Begrænsede hjælpemidler er tilladt: 

  • Alle fysiske og digitale hjælpemidler undtagen internet.

ECTS-point

10

Uddybende information

Eksamenssættet består af en EVL-del og en BIO-del. Både EVL og BIO skal bestås for at bestå faget. 

Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.

Hvis der er mindre end ti studerende tilmeldt til reeksamen, vil reeksamen afholdes som en mundtlig eksamen - se uddybning nedenfor. Formen på reeksamen bliver meddelt til de studerende senest 14 dage før reeksamen. 

Reeksamen

Beskrivelse

Mundtlig eksamen med forberedelse.

Prøveform

Mundtlig prøve med forberedelse

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Varighed

Materiale til forberedelse udleveres en uge før reeksamen. 

20 minutters eksamination efterfulgt af 5 minutters votering og karaktergivning.  

Hjælpemidler

Ingen hjælpemidler tilladt under eksaminationen. Alle hjælpemidler er tilladt under forberedelsen 

Ekstern kommentar

Faget er identisk med tidligere fag med samme titel 3855301. Brugte eksamensforsøg overføres automatisk. 

Udbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2023 Obligatorisk Klinisk profil - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 1
Efterår 2023 Obligatorisk Klinisk profil - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 1
Efterår 2023 Obligatorisk Klinisk profil - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 1
Efterår 2023 Obligatorisk Klinisk profil - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 1

Kassogrammer