Evidensbaseret lægemiddelanvendelse og biostatistik
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Afsaneh Mohammadnejad | amohammadnejad@health.sdu.dk | Epidemiologi, Biostatistik og Biodemografi (EBB) | |
Maria Timofeeva | mtimofeeva@health.sdu.dk | Epidemiologi, Biostatistik og Biodemografi (EBB) | |
Mette Reilev | mreilev@health.sdu.dk | IST - Almen Praksis | |
Saad Hanif Abbasi | shabbasi@health.sdu.dk | Klinisk farmakologi, farmaci og Miljømedicin | |
Winnie Poulsen | wpoulsen@health.sdu.dk | Epidemiologi, Biostatistik og Biodemografi (EBB) |
Sekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Kim Lundblad Price | klup@health.sdu.dk | Institutsekretariat | |
Lise Lotte Krogh | lilk@health.sdu.dk | IST - Klinisk Farmakologi, Farmaci og Miljømedicin |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Formål:
- at den studerende bibringes en forståelse for de studiedesign, som står til rådighed til at undersøge lægemiddelvirkninger, og en forståelse for deres indbyrdes styrker og svagheder
- at give den studerende de nødvendige redskaber for at kunne belyse en farmakoterapeutisk problemstilling ud fra den bedste tilgængelige evidens
- at den studerende kan identificere hvilke statistiske analyser der er relevante i en given situation, samt udføre basale analyser og forholde sig til resultaterne af mere komplekse analyser.
Indhold:
Epidemiologiske hyppighedsmål
Studier af lægemiddelbrug
- ATC- og DDD-klassifikation
- Individbaseret forbrugsstatistik
- Aggregeret forbrugsstatistik
- Kvalitetsindikatorer
Pharmacovigilance
- Myndighedskrav
- Organisering
- Analyseprincipper bag spontanrapportering
Epidemiologiske metoder i vurdering af lægemiddeleffekter
- Basale epidemiologiske begreber
- Kohortestudiet
- Case-kontrol studiet
- Andre observationelle design
- Evidenshierarkier
- Fejlkilder i epidemiologiske design
- Konfounding
- Selektionsbias
- Informationsbias
Randomiserede kliniske forsøg (RCT)
- Rationale, etik
- Good Clinical Practice
- Analyse og formidling af RCT
Meta-analyser
- Principper for meta-analyser
- Cochrane samarbejde
Generelle begreber
- Effektmål
- Konfidens- og prædiktions-intervaller
- Hypotesetests
- Styrkeberegning
- Datatyper
- Fordelinger
- Plots
Analyse af numerisk outcome
- z-test
- t-test (paret/uparet)
- Varians-ratio test
- ANOVA
- Lineær- og multipel regression
- Transformationer
- Wilcoxon tests
Analyse af binært outcome
- Risiko difference
- Risiko ratio
- Odds ratio
- Case-control studier (matched/unmatched)
- χ²-test
- Fisher's exact test
- Logistisk regression
- ROC kurver
- Sensitivitet
- Specificitet
Analyse af overlevelsestider
- Rate ratio
- Poisson regression
- Kaplan–Meier kurver
- log-rank test
- Cox regression
En uddybning af dette fags bidrag til uddannelsens kompetenceprofil, fremgår af studieordningens oversigt over sammenhængen mellem uddannelsens kompetenceprofil og målbeskrivelserne for de enkelte fag (Kompetencematricen).
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Sammenhæng: Arbejdsformen med kritisk at kunne evaluere en artikel, samt at kunne identificere kernebegreber indenfor de øvrige emner, tilsvarer den arbejdsform som undervisningen har fulgt og den arbejdsopgave som kompetencerne opnået via faget skal bruges til efter endt uddannelse.
Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her.
Målbeskrivelse - viden
Ved fagets afslutning skal den studerende:
- Besidde en indgående viden om principperne bag det randomiserede kliniske forsøg og bag meta-analyser
- Besidde en indgående viden om principperne bag observationelle studier af lægemiddeleffekter, primært case-kontrol studier og kohortestudier
- Besidde en indgående viden om principperne bag indrapportering af mistænkte lægemiddelbivirkninger
- Kunne redegøre for trinene i et evidenshierarki
- Have kendskab til principperne bag overvågning af lægemiddelanvendelse
- Have kendskab til relevante datakilder, videnskabelige fora og organisationer
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
- Forholde sig til resultaterne af statistiske analyser
- Udføre basale statistiske analyser
- Afgøre hvilke eller hvilken analyse der er relevant under givne omstændigheder
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
- Være i stand til selvstændigt at læse og fortolke den videnskabelige litteratur vedrørende klinisk intervention med lægemidler
- Anvende medicinsk informationsteknologi til at søge og formidle viden
- Identificere best evidence svarende til en konkret terapeutisk problemstilling og at formidle resultatet
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.
Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger, øvelser på klassen og øvelser hjemme.
Følgende feedback-former kan forekomme på faget:
- To avoid long theoretical lectures, little exercises fixing important concepts are woven through the lectures. Students are encouraged to discuss their answers and common mistakes are discussed.
- A set of exercises with answers is made available on Blackboard. Students are encouraged to make these exercises and ask anything they may not understand. It is indicated regularly which exercises should be understood at that point, so that students can track their progress through the material.
- A mock exam – in the same format as the final exam – is taken before the final review lecture.
Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.
Antal undervisningstimer
Skemaoplysninger
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
10 ECTS svarer til 10 x 27,5 arbejdstimer = 275 arbejdstimer.
Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer og feedback, samt eksamen og forberedelse til denne.
En gennemsnitlig fordeling af arbejdsbelastningen er:
- Konfrontationstimer (undervisere er til stede): 60 timer
- Asynkrone aktiviteter (aktiviteter som foregår udenfor konfrontationstimerne): xx timer
- Forberedelse: 140 timer
- Eksamensaktiviteter inkl. forberedelse: 75 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve: Januar
Omprøve: Juni
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Eksamenssættet består af en EVL-del og en BIO-del.
Til EVL-delen hører en artikel, der udleveres digitalt en uge inden eksamen.
Specifikke oplysninger om eksamen (omfang, udlevering og aflevering af besvarelse mv.) findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (itslearning).
Ved prøver som udleveres og/eller afleveres i Digital Eksamen, findes yderligere oplysninger om prøven der.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
4-timers skriftlige prøve.
Hjælpemidler
Generelt gælder, at man ikke må interagere med andre under eksamen, hverken fysisk eller digitalt, herunder via fildelingstjenester f.eks. Google Docs, OneNote mv.
Begrænsede hjælpemidler er tilladt:
- Alle fysiske og digitale hjælpemidler undtagen internet.
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenssættet består af en EVL-del og en BIO-del. Både EVL og BIO skal bestås for at bestå faget.
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.
Hvis der er mindre end ti studerende tilmeldt til reeksamen, vil reeksamen afholdes som en mundtlig eksamen - se uddybning nedenfor. Formen på reeksamen bliver meddelt til de studerende senest 14 dage før reeksamen.
Reeksamen
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Varighed
Materiale til forberedelse udleveres en uge før reeksamen.
20 minutters eksamination efterfulgt af 5 minutters votering og karaktergivning.
Hjælpemidler
Ekstern kommentar
Udbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2023 | Obligatorisk | Klinisk profil - Optaget 2022 | Kandidat i Farmaci | Odense | 1 |
Efterår 2023 | Obligatorisk | Klinisk profil - Optaget 2023 | Kandidat i Farmaci | Odense | 1 |
Efterår 2023 | Obligatorisk | Klinisk profil - Optaget 2022 | Kandidat i Farmaci | Odense | 1 |
Efterår 2023 | Obligatorisk | Klinisk profil - Optaget 2023 | Kandidat i Farmaci | Odense | 1 |