Lægemiddeludvikling og regulatorisk farmaci
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Kamilla Buchberg Petersen | kbp@lundbeck.com | |
Tore Bjerregaard Stage | tstage@health.sdu.dk | IST - Klinisk Farmakologi og Farmaci |
Trine Frederiksen | tfrederiksen@health.sdu.dk | IST - Klinisk Farmakologi og Farmaci |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Carsten Uhd Nielsen | cun@sdu.dk | Institut for Fysik, Kemi og Farmaci | |
Ditte Bork Iversen | dbiversen@health.sdu.dk | Klinisk farmakologi, farmaci og Miljømedicin | |
Henriette Kunoy Bendixen | hkbendixen@health.sdu.dk | Klinisk Institut (00) | |
Jeanett Høg Jørgensen | jhjorgensen@health.sdu.dk | Klinisk Institut (00) | |
Jesper Hallas | jhallas@health.sdu.dk | IST - Klinisk Farmakologi og Farmaci | |
Mark Andrew Ainsworth | mainsworth@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Medicinsk gastroenterologi (Odense) | |
Per Damkier | pdamkier@health.sdu.dk | IST - Klinisk Farmakologi og Farmaci | |
Tore B. Stage | tstage@health.sdu.dk | Klinisk farmakologi, farmaci og Miljømedicin | |
Trine Frederiksen | tfrederiksen@health.sdu.dk | IST - Klinisk Farmakologi og Farmaci |
Sekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Kim Lundblad Price | klup@health.sdu.dk | Institutsekretariat | |
Lise Lotte Krogh | lilk@health.sdu.dk | IST - Klinisk Farmakologi, Farmaci og Miljømedicin |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Kurset har til formål at bibringe de studerende grundig viden om udviklingsprocessen for et nyt lægemiddel.
En uddybning af dette fags bidrag til uddannelsens kompetenceprofil, fremgår af studieordningens oversigt over sammenhængen mellem uddannelsens kompetenceprofil og målbeskrivelserne for de enkelte fag - kompetencematricen
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Sammenhæng:
Prøveformen viser at de studerende kan gennemskue sammenhængen i lægemiddeludvikling og giver indsigt i hvordan projekter udføres i industrien. Desuden tester den deres evne til at sætte sig ind i et kompliceret emne og formidle det til deres medstuderende.
Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her.
Målbeskrivelse - viden
Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
- Demonstrere viden om og forståelse af de overordnede principper for og kompleksiteten i udviklingsprocessen for et nyt lægemiddel og de administrative rammer for markedsføringstilladelse
- Beskrive den administrative procedure for udstedelse af markedsføringstilladelse
- Demonstrere kendskab til regulatoriske guidelines for kliniske forsøg rettet mod markedsføringstilladelse
- Demonstrere kendskab til det juridiske grundlag for regulering af lægemiddelforsøg og markedsføring
- Beskrive regler for lægemiddelreklame og udleveringsbestemmelser
- Demonstrere kendskab til GCP og GLP regler
- Demonstrere indsigt i forhold vedrørende lægemiddelinformation
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
- Beskrive de enkelte faser og discipliner, som indgår i udviklingen af et lægemiddel, primært inden for forskning, præklinisk udvikling, klinisk udvikling og markedsføringstilladelser.
- Underinddele den kliniske udvikling i faserne 1-4
- Kort beskrive indholdet og forskellen på de enkelte kliniske faser
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
- Indgå i det administrative arbejde ved planlægning og gennemførelse af ansøgning markedsføringstilladelse for et lægemiddel.
- Have erfaring med at præsentere komplekse biomedicinske cases for peers.
- Have præsentationstekniske kompetencer til at forberede mundtlige præsentationer af komplekse biomedicinske cases.
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.
Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger og cases.
Følgende feedback forekommer på faget: Forberedelse til case præsentation: Der laves øvelser i collaborative learning, som feedback gives af både underviser og medstuderende.
Præsentation af cases holdes for medstuderende og underviser og der gives feedback både fra medstuderende (opponentgruppe) og fra underviseren.
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.
Antal undervisningstimer
Skemaoplysninger
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
5 ECTS svarer til 5 x 27,5 timer = 137,5 timer.
Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer og feedback, samt eksamen og forberedelse til denne.
En gennemsnitlig fordeling af arbejdsbelastningen er:
- Konfrontationstimer (undervisere er til stede): 35 timer
- Forberedelse: 83 timer
- Eksamensaktiviteter: indeholdt i ovenstående, da prøveformen er deltagelse og fremlæggelse.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Løbende i form af deltagelse og fremlæggelse.
Omprøve: Juni
Udprøvninger
Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Ikke relevant for denne prøveform.
ECTS-point
Uddybende information
Grupperne til casefremlæggelse organiseres administrativt.
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål. Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.
Da det ikke er muligt at genskabe forholdene for beståelse ved den ordinære prøve, vil omprøven have en anden form - se uddybning nedenfor.
Reeksamen
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Hjælpemidler
Generelt gælder, at man ikke må interagere med andre under eksamen, hverken fysisk eller digitalt, herunder via fildelingstjenester f.eks. Google Docs, OneNote mv.
Begrænsede hjælpemidler er tilladt:
- Alle fysiske og digitale hjælpemidler undtagen internet.
Uddybende information
Ekstern kommentar
For at bestå kurset kræves mindst 80% fremmøde til undervisningen. Derudover fremlægges case på en af undervisningsdagene i grupper.
Faget er identisk med tidligere fag med samme titel UVA 3853801. Brugte eksamensforsøg overføres automatisk.
Udbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2024 | Obligatorisk | Klinisk profil - Optaget 2021 | Kandidat i Farmaci | Odense | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Klinisk profil - Optaget 2022 | Kandidat i Farmaci | Odense | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Klinisk profil - Optaget 2023 | Kandidat i Farmaci | Odense | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2021 | Kandidat i Farmaci | Odense | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 | Kandidat i Farmaci | Odense | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2023 | Kandidat i Farmaci | Odense | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Teknologisk profil med 45 ECTS speciale - Optaget 2021 | Kandidat i Farmaci | Odense | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Teknologisk profil med 45 ECTS speciale - Optaget 2022 | Kandidat i Farmaci | Odense | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Teknologisk profil med 45 ECTS speciale - Optaget 2023 | Kandidat i Farmaci | Odense | 2 |