Klinisk Farmakologi & Terapi B
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Lotte Rasmussen | lorasmussen@health.sdu.dk | Klinisk farmakologi, farmaci og Miljømedicin |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Alexandra Scholze | ascholze@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Nefrologi (Odense) | |
Annette Raskov Kodahl | akodahl@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Onkologi (Odense) | |
Bjørk K. Sofíudóttir | bsofiudottir@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Reumatologi (Odense) | |
Claes A. Pietersen | claes.pietersen@rsyd.dk | OUH | |
Claus Werenberg Marcher | cmarcher@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Hæmatologi (Odense) | |
Erik Bo Pedersen | epedersen@health.sdu.dk | Klinisk Institut | Odense |
Hanne Madsen | hanmadsen@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Lungemedicin (Odense) | |
Henrik Langkilde | henrik.zachar.langkilde@rsyd.dk | OUH, Reumatologisk afdeling | |
Jane Møller Hansen | jmhansen@health.sdu.dk | Klinisk Institut | Odense |
Jens Kjeldsen | jkjeldsen@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Medicinsk gastroenterologi (Odense) | |
Jesper Hallas | jhallas@health.sdu.dk | IST - Klinisk Farmakologi og Farmaci | Odense |
Kasper Klein | kklein@health.sdu.dk | Klinisk mikrobiologi | Odense |
Louise Helskov Jørgensen | LHJorgensen@health.sdu.dk | Klinisk Institut | Odense |
Maja Thiele | mthiele@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Medicinsk gastroenterologi (Odense) | |
Marianne Nielsine Skov | mskov@health.sdu.dk | Klinisk Institut | Odense |
Mike Allan Mortensen | mamortensen@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Urologi (Odense) | |
Niels Abildgaard | nabildgaard@health.sdu.dk | Hæmatologi | |
Peer Brehm Christensen | pchristensen@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Infektionsmedicin (Odense) | |
Rune Micha Pedersen | rmpedersen@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Klinisk mikrobiologi (Odense) | |
Steinbjørn Hansen | stbhansen@health.sdu.dk | Klinisk Institut | Odense |
Stine Brændegaard Winther | stine.winther@rsyd.dk | OUH | |
Tine Schytte | tschytte@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Onkologi (Odense) | |
Torkell Ellingsen | tellingsen@health.sdu.dk | Klinisk Institut | Odense |
Troels Bergmann | troels.bergmann@rsyd.dk | OUH | |
mailcontact_cruhlmann | christina.ruhlmann@rsyd.dk | OUH |
Sekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Kim Lundblad Price | klup@health.sdu.dk | Institutsekretariat | |
Lise Lotte Krogh | lilk@health.sdu.dk | IST - Klinisk Farmakologi, Farmaci og Miljømedicin |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Det overordnede formål er at give de studerende tilstrækkelig viden om de vigtigste sygdomsmekanismer på cellulært, subcellulært og molekylært niveau til at kunne forklare, hvorledes sygdomme og sygdomskomplekser præsenterer sig på makroskopisk patologisk og klinisk niveau. At give den studerende en indføring i patofysiologi og rationel lægemiddelbehandling ved de almindeligste sygdomme. At give de studerende indgående kendskab til farmakologien for de lægemidler som anvendes ved disse sygdomme og indblik i anvendelse af lægemidler i klinisk praksis.
En uddybning af dette fags bidrag til uddannelsens kompetenceprofil, fremgår af studieordningens oversigt over sammenhængen mellem uddannelsens kompetenceprofil og målbeskrivelserne for de enkelte fag - kompetencematricen
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Sammenhæng:
Forelæsninger giver de studerende basis viden om de særlige patientgrupper. Formålet med opgavetimer og øvelser er at aktivere de studerende i indlæringen og træne færdigheder i kritisk og systematisk medicingennemgang og formidling af identificerede problemer.
Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her.
Målbeskrivelse - viden
Ved fagets afslutning skal den studerende have:
- Indgående kendskab til de vigtigste sygdomsmekanismer på cellulært, subcellulært og molekylært niveau og herigennem at kunne forstå, hvorledes sygdomme og sygdomskomplekser præsenterer sig på makroskopisk patologisk og klinisk niveau
- En grundig og opdateret viden om lægemidlers virkningsmekanismer på cellulært niveau og organniveau, vigtige bivirkninger, lægemiddelinteraktioner og toksiske virkninger
- Viden om lægemidlers farmakokinetik der hvor det har betydning for præparatvalg, dosering, interaktioner og terapistyring
- Kendskab til de vigtigste farmaka inden for de forskellige terapigrupper til af de almindeligste sygdomme
- Grundig og opdateret viden om rationel farmakoterapi ved de almindeligste sygdomme dvs. de 5-6 sygdomme, som dominerer de enkelte emner, herunder indgående kendskab til præparatvalg, terapistyring, komplikationer relateret til lægemiddelbehandling og patientinformation
- Kendskab til diagnose og sygdomspræsentation på klinisk niveau for de almindeligste sygdomme og kunne redegøre for valget af den farmakologiske behandling.
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
- Redegøre for de vigtigste sygdomsmekanismer på cellulært, subcellulært og molekylært niveau og herigennem at forklare, hvorledes sygdomme og sygdomskomplekser præsenterer sig på makroskopisk patologisk og klinisk niveau
- Beskrive, klassificere og fortolke patofysiologiske mekanismer for de vigtigste sygdommes og demonstrere kendskab til diagnoser og sygdomspræsentation på klinisk niveau
- Beskrive, klassificere og fortolke lægemidlers virkninger og virkningsmekanismer på cellulært niveau, på organniveau og på hele organismen ved behandling af de almindeligste sygdomme
- Beskrive og klassificere lægemidlers bivirkninger, lægemiddelinteraktioner og toksiske virkninger og bedømme betydningen af disse. • Redegøre for om rationel farmakoterapi ved de almindeligste sygdomme dvs. herunder at demonstrere kendskab til præparatvalg, terapistyring, komplikationer relateret til lægemiddelbehandling og patientinformation
- Demonstrere kendskab til diagnoser og sygdomspræsentation på klinisk niveau for de mest almindelige sygdomme, og kunne redegøre for valget af den farmakologiske behandling.
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved fagets afslutning skal den studerende:
- Med et farmakologisk teoretisk udgangspunkt kunne vurdere og diskutere lægemidler i relation til behandling af patienter
- På baggrund af en systematisk og metodisk tilgang til rationel farmakoterapi selvstændigt kunne vurdere den farmakologiske behandling på individ- og gruppeniveau
- Kunne indgå i tværfaglig dialog ved farmakologisk behandling af patienter
- Med baggrund i teoretisk og metodisk viden tilegnet i faget suppleret med indhentning af tilgængelig viden kunne redegøre for og vurdere den farmakologiske behandling ved mere specialiserede sygdomme
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.
Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger, patientdemonstration og studenteraktiverende undervisning, cases.
Feedback
Der er ikke formaliseret feedback i undervisningen, men underviserne er opfordret til at interagere så meget med de studerende som muligt under forelæsningerne. Dvs. der stilles spørgsmål til salen, laves summeøvelser mm. og ved disse lejligheder gives feedback på de studerendes respons. Derudover er der planlagt 11 timer studenteraktiverende undervisning, hvorunder det vil være naturligt at give feedback. Det forudsætter dog, at de studerende er villige til at interagere med underviseren.
Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på e-læringsplatformen.
Antal undervisningstimer
Skemaoplysninger
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
10 ECTS svarer til 10 x 27,5 timer = 275 timer.
Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer og feedback, samt eksamen og forberedelse til denne.
En gennemsnitlig fordeling af arbejdsbelastningen er:
- Konfrontationstimer (undervisere er til stede): 57 timer
- Færdighedstræning: 11 timer
- Forberedelse: 143 timer
- Eksamensaktiviteter: 50 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Skriftlig eksamen bestående af kortsvarsopgaver og MCQ.
Specifikke oplysninger om eksamen (omfang, udlevering og aflevering af besvarelse mv.) findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (itslearning).
Ved prøver som udleveres og/eller afleveres i Digital Eksamen, findes yderligere oplysninger om prøven der.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Generelt gælder, at man ikke må interagere med andre under eksamen, hverken fysisk eller digitalt, herunder via fildelingstjenester f.eks. Google Docs, OneNote mv.
Ingen hjælpemidler er tilladt (heller ikke lommeregner eller ordbøger).
ECTS-point
Uddybende information
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen afhængig af antal tilmeldte.
Hvis der er mindre end 10 studerende tilmeldt til reeksamen, vil reeksamen afholdes som en mundtlig eksamen - se uddybning nedenfor. Formen på reeksamen bliver meddelt til de studerende senest 14 dage før reeksamen.
Reeksamen
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Varighed
30 minutters forberedelse.
30 minutters eksamination inkl. votering og karaktergivning.
Hjælpemidler
Ekstern kommentar
Faget er identisk med tidligere fag med samme titel 3855101 - brugte eksamensforsøg overføres automatisk.
Udbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2024 | Obligatorisk | Klinisk profil - Optaget 2022 | Kandidat i Farmaci | Odense | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Klinisk profil - Optaget 2023 | Kandidat i Farmaci | Odense | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 | Kandidat i Farmaci | Odense | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2023 | Kandidat i Farmaci | Odense | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Teknologisk profil med 45 ECTS speciale - Optaget 2022 | Kandidat i Farmaci | Odense | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Teknologisk profil med 45 ECTS speciale - Optaget 2023 | Kandidat i Farmaci | Odense | 2 |