Klinisk Farmakologi & Terapi B

Studienævn for farmaci

Undervisningssprog: Dansk
EKA: S750019102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidat

UVA-kode: S750019101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 16-09-2022


Varighed: 1 kvartal

Fagets navn

Klinisk Farmakologi & Terapi B

UVA-kode

S750019101

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for farmaci

Godkendelsesdato

16-09-2022

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Lotte Rasmussen lorasmussen@health.sdu.dk Klinisk farmakologi, farmaci og Miljømedicin

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Alexandra Scholze ascholze@health.sdu.dk KI, OUH, Forskningsenhed for Nefrologi (Odense)
Annette Raskov Kodahl akodahl@health.sdu.dk KI, OUH, Forskningsenhed for Onkologi (Odense)
Bjørk K. Sofíudóttir bsofiudottir@health.sdu.dk KI, OUH, Forskningsenhed for Reumatologi (Odense)
Claes A. Pietersen claes.pietersen@rsyd.dk OUH
Claus Werenberg Marcher cmarcher@health.sdu.dk KI, OUH, Forskningsenhed for Hæmatologi (Odense)
Erik Bo Pedersen epedersen@health.sdu.dk Klinisk Institut Odense
Hanne Madsen hanmadsen@health.sdu.dk KI, OUH, Forskningsenhed for Lungemedicin (Odense)
Henrik Langkilde henrik.zachar.langkilde@rsyd.dk OUH, Reumatologisk afdeling
Jane Møller Hansen jmhansen@health.sdu.dk Klinisk Institut Odense
Jens Kjeldsen jkjeldsen@health.sdu.dk KI, OUH, Forskningsenhed for Medicinsk gastroenterologi (Odense)
Jesper Hallas jhallas@health.sdu.dk IST - Klinisk Farmakologi og Farmaci Odense
Kasper Klein kklein@health.sdu.dk Klinisk mikrobiologi Odense
Louise Helskov Jørgensen LHJorgensen@health.sdu.dk Klinisk Institut Odense
Maja Thiele mthiele@health.sdu.dk KI, OUH, Forskningsenhed for Medicinsk gastroenterologi (Odense)
Marianne Nielsine Skov mskov@health.sdu.dk Klinisk Institut Odense
Mike Allan Mortensen mamortensen@health.sdu.dk KI, OUH, Forskningsenhed for Urologi (Odense)
Niels Abildgaard nabildgaard@health.sdu.dk Hæmatologi
Peer Brehm Christensen pchristensen@health.sdu.dk KI, OUH, Forskningsenhed for Infektionsmedicin (Odense)
Rune Micha Pedersen rmpedersen@health.sdu.dk KI, OUH, Forskningsenhed for Klinisk mikrobiologi (Odense)
Steinbjørn Hansen stbhansen@health.sdu.dk Klinisk Institut Odense
Stine Brændegaard Winther stine.winther@rsyd.dk OUH
Tine Schytte tschytte@health.sdu.dk KI, OUH, Forskningsenhed for Onkologi (Odense)
Torkell Ellingsen tellingsen@health.sdu.dk Klinisk Institut Odense
Troels Bergmann troels.bergmann@rsyd.dk OUH
mailcontact_cruhlmann christina.ruhlmann@rsyd.dk OUH

Sekretær

Navn E-mail Institut By
Kim Lundblad Price klup@health.sdu.dk Institutsekretariat
Lise Lotte Krogh lilk@health.sdu.dk IST - Klinisk Farmakologi, Farmaci og Miljømedicin

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 kvartal

Formål og overordnet indhold

Det overordnede formål er at give de studerende tilstrækkelig viden om de vigtigste sygdomsmekanismer på cellulært, subcellulært og molekylært niveau til at kunne forklare, hvorledes sygdomme og sygdomskomplekser præsenterer sig på makroskopisk patologisk og klinisk niveau. At give den studerende en indføring i patofysiologi og rationel lægemiddelbehandling ved de almindeligste sygdomme. At give de studerende indgående kendskab til farmakologien for de lægemidler som anvendes ved disse sygdomme og indblik i anvendelse af lægemidler i klinisk praksis. 

En uddybning af dette fags bidrag til uddannelsens kompetenceprofil, fremgår af studieordningens oversigt over sammenhængen mellem uddannelsens kompetenceprofil og målbeskrivelserne for de enkelte fag - kompetencematricen 

Obligatoriske forudsætninger

Ingen

Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform

Sammenhæng:

Forelæsninger giver de studerende basis viden om de særlige patientgrupper. Formålet med opgavetimer og øvelser er at aktivere de studerende i indlæringen og træne færdigheder i kritisk og systematisk medicingennemgang og formidling af identificerede problemer.

Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her

Målbeskrivelse - viden

Ved fagets afslutning skal den studerende have: 

  • Indgående kendskab til de vigtigste sygdomsmekanismer på cellulært, subcellulært og molekylært niveau og herigennem at kunne forstå, hvorledes sygdomme og sygdomskomplekser præsenterer sig på makroskopisk patologisk og klinisk niveau
  • En grundig og opdateret viden om lægemidlers virkningsmekanismer på cellulært niveau og organniveau, vigtige bivirkninger, lægemiddelinteraktioner og toksiske virkninger
  • Viden om lægemidlers farmakokinetik der hvor det har betydning for præparatvalg, dosering, interaktioner og terapistyring
  • Kendskab til de vigtigste farmaka inden for de forskellige terapigrupper til af de almindeligste sygdomme
  • Grundig og opdateret viden om rationel farmakoterapi ved de almindeligste sygdomme dvs. de 5-6 sygdomme, som dominerer de enkelte emner, herunder indgående kendskab til præparatvalg, terapistyring, komplikationer relateret til lægemiddelbehandling og patientinformation
  • Kendskab til diagnose og sygdomspræsentation på klinisk niveau for de almindeligste sygdomme og kunne redegøre for valget af den farmakologiske behandling.    

Målbeskrivelse - færdigheder

Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:  

  • Redegøre for de vigtigste sygdomsmekanismer på cellulært, subcellulært og molekylært niveau og herigennem at forklare, hvorledes sygdomme og sygdomskomplekser præsenterer sig på makroskopisk patologisk og klinisk niveau
  • Beskrive, klassificere og fortolke patofysiologiske mekanismer for de vigtigste sygdommes og demonstrere kendskab til diagnoser og sygdomspræsentation på klinisk niveau
  • Beskrive, klassificere og fortolke lægemidlers virkninger og virkningsmekanismer på cellulært niveau, på organniveau og på hele organismen ved behandling af de almindeligste sygdomme
  • Beskrive og klassificere lægemidlers bivirkninger, lægemiddelinteraktioner og toksiske virkninger og bedømme betydningen af disse.  • Redegøre for om rationel farmakoterapi ved de almindeligste sygdomme dvs. herunder at demonstrere kendskab til præparatvalg, terapistyring, komplikationer relateret til lægemiddelbehandling og patientinformation
  • Demonstrere kendskab til diagnoser og sygdomspræsentation på klinisk niveau for de mest almindelige sygdomme, og kunne redegøre for valget af den farmakologiske behandling.    

Målbeskrivelse - kompetencer

Ved fagets afslutning skal den studerende:   

  • Med et farmakologisk teoretisk udgangspunkt kunne vurdere og diskutere lægemidler i relation til behandling af patienter
  • På baggrund af en systematisk og metodisk tilgang til rationel farmakoterapi selvstændigt kunne vurdere den farmakologiske behandling på individ- og gruppeniveau
  • Kunne indgå i tværfaglig dialog ved farmakologisk behandling af patienter
  • Med baggrund i teoretisk og metodisk viden tilegnet i faget suppleret med indhentning af tilgængelig viden kunne redegøre for og vurdere den farmakologiske behandling ved mere specialiserede sygdomme 

Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.

Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger, patientdemonstration og studenteraktiverende undervisning, cases.

Feedback

Der er ikke formaliseret feedback i undervisningen, men underviserne er opfordret til at interagere så meget med de studerende som muligt under forelæsningerne. Dvs. der stilles spørgsmål til salen, laves summeøvelser mm. og ved disse lejligheder gives feedback på de studerendes respons. Derudover er der planlagt 11 timer studenteraktiverende undervisning, hvorunder det vil være naturligt at give feedback. Det forudsætter dog, at de studerende er villige til at interagere med underviseren.

Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på e-læringsplatformen.

Antal undervisningstimer

timer per uge

Skemaoplysninger

Undervisningssprog

Dansk

Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag

10 ECTS svarer til 10 x 27,5 timer = 275 timer. 

Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer og feedback, samt eksamen og forberedelse til denne. 

En gennemsnitlig fordeling af arbejdsbelastningen er: 

  • Konfrontationstimer (undervisere er til stede): 57 timer
  • Færdighedstræning: 11 timer
  • Forberedelse: 143 timer
  • Eksamensaktiviteter: 50 timer

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

I slutningen af undervisningsforløbet.

Udprøvninger

Eksamen

EKA

S750019102

Navn

Eksamen

Beskrivelse

Skriftlig eksamen bestående af kortsvarsopgaver og MCQ. 

Specifikke oplysninger om eksamen (omfang, udlevering og aflevering af besvarelse mv.) findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (itslearning). 

Ved prøver som udleveres og/eller afleveres i Digital Eksamen, findes yderligere oplysninger om prøven der.  

Prøveform

Skriftlig stedprøve

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

4 timer. 

Hjælpemidler

Generelt gælder, at man ikke må interagere med andre under eksamen, hverken fysisk eller digitalt, herunder via fildelingstjenester f.eks. Google Docs, OneNote mv.

Ingen hjælpemidler er tilladt (heller ikke lommeregner eller ordbøger).

ECTS-point

10

Uddybende information

Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen afhængig af antal tilmeldte.

Hvis der er mindre end 10 studerende tilmeldt til reeksamen, vil reeksamen afholdes som en mundtlig eksamen - se uddybning nedenfor. Formen på reeksamen bliver meddelt til de studerende senest 14 dage før reeksamen. 

Reeksamen

Beskrivelse

Mundtlig eksamen med forberedelse.

Prøveform

Mundtlig prøve med forberedelse

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Varighed

30 minutters forberedelse.

30 minutters eksamination inkl. votering og karaktergivning. 

Hjælpemidler

Generelt gælder, at man ikke må interagere med andre under eksamen, hverken fysisk eller digitalt, herunder via fildelingstjenester f.eks. Google Docs, OneNote mv.

Ingen hjælpemidler er tilladt (heller ikke lommeregner eller ordbøger).

Ekstern kommentar

Faget er identisk med tidligere fag med samme titel 3855101 - brugte eksamensforsøg overføres automatisk.  

Udbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2024 Obligatorisk Klinisk profil - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2
Forår 2024 Obligatorisk Klinisk profil - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 2
Forår 2024 Obligatorisk Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2
Forår 2024 Obligatorisk Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 2
Forår 2024 Obligatorisk Teknologisk profil med 45 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2
Forår 2024 Obligatorisk Teknologisk profil med 45 ECTS speciale - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 2

Kassogrammer

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode
Klinisk profil - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
Klinisk profil - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 F23
Klinisk profil - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
Klinisk profil - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 F24
Klinisk profil - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E22
Klinisk profil - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
Klinisk profil - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
Klinisk profil - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 2 F24
Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 F24
Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E22
Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 F23
Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 2 F24
Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
Teknologisk profil med 45 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 F23
Teknologisk profil med 45 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
Teknologisk profil med 45 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
Teknologisk profil med 45 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E22
Teknologisk profil med 45 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 F24
Teknologisk profil med 45 ECTS speciale - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 2 F24
Teknologisk profil med 45 ECTS speciale - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
Teknologisk profil med 45 ECTS speciale - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23