Kandidatspeciale 30 ECTS
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Undervisere
Sekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Rikke Fisker Christensen | rfchristensen@health.sdu.dk | Sundhedsvidenskab, Fakultetssekretariat |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Sammenhæng:
Den studerende dokumenterer med den skriftlige rapport samt den mundlige forsvar sine evner til selvstændigt og målrettet videnskabeligt arbejde.
Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her.
Målbeskrivelse - viden
Ved specialets afslutning skal den studerende have:
- Viden om farmaceutiske problemstillinger, tankegange, ræsonnementer og fagudtryk.
- Viden og forståelse for hvordan et farmaceutisk forskningsprojekt skal formuleres og udføres.
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved specialets afslutning skal den studerende kunne:
- Mestre et farmaceutisk fagområdes videnskabelige teorier og metoder
- Analysere problemstillinger indenfor farmaciens centrale discipliner og opstille nye, videnskabeligt baserede løsningsmodeller
- Planlægge og udføre avancerede farmaceutiske undersøgelser
- Evaluere fremsatte hypoteser på kvalificeret teoretisk baggrund og forholde sig kritisk til egne og andres forskningsresultater og videnskabelige modeller
- Bidrage til frembringelse af nye videnskabelige indsigter og nye anvendelser af farmaceutiske forskningsresultater
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved specialets afslutning skal den studerende kunne:En studerende, der har afsluttet specialet i farmaci kan:
- Selvstændigt og målrettet løse en farmaceutisk relevant opgave på internationalt niveau.
- Styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye farmaceutiske løsningsmodeller.
- Formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister.
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Kandidatspecialet udarbejdes individuelt eller af højst to studerende i fællesskab efter aftale med vejleder. Ved den mundtlige eksamination af kandidatspecialet skal den enkelte studerende eksamineres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted.
Specialet kan skrives på dansk eller på engelsk.
Specialet kan være placeret på 3. eller 4. semester.
Vejleder har som udgangspunkt afsat 10 timer til specialevejledning. Den studerende bør kontakte vejlederen så tidligt som muligt i forløbet med henblik på tilrettelæggelse af en plan for specialeforløbet. Det er vejlederen, der hjælper med at afklare de væsentlige forhold vedr. valg af problemstilling, afgrænsning af opgaven, valg af undersøgelsesdesign og -metode.
Den studerende skal selv stå for alle praktiske opgaver, herunder eks. litteratursøgning, skrivning og korrekturlæsning, orientere sig om formkrav til specialet samt at sætte sig ind i værktøjer til referencehåndtering m.m.
Antal undervisningstimer
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
Eksamensbestemmelser
Kandidatspeciale
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Kandidatspeciale - Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Kandidatspecialet udarbejdes individuelt eller af højst to studerende i fællesskab efter aftale med vejleder. Ved den mundtlige eksamination af kandidatspecialet skal den enkelte studerende eksamineres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted.
Specifikke oplysninger om specialet (omfang, krav og mundtlig forsvar) fremgår af vejledningen for specialer på farmaci.
Specialet afleveres i Digital Eksamen.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt inkl. brug af internet.
Resumé
Kandidatspecialet skal inkludere et resumé over rapportens indhold. Der skal udarbejdes resumé på både dansk og engelsk.
Resuméet indgår som en del af bedømmelsen.
ECTS-point
Uddybende information
Der skal ved fastlæggelse af karakteren foretages en samlet vurdering af rapport og mundtligt eksamination, hvor formuleringsevnen og evnen til at stave indgår i vurderingen. Bedømmelsen af rapporten angår primært det faglige indhold. Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår med begrænset vægt, medmindre der er tale om ganske omfattende markante afvigelser fra et normalt fagligt sprogbrug.
Relevant dokumenteret funktionsnedsættelse kan gøre, at der dispenseres fra denne bestemmelse.
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.
Afleveres specialet ikke indenfor den aftalte frist, har den studerende brugt ét eksamensforsøg og specialet betragtes som ikke bestået. Der skal udarbejdes en ny opgaveformulering inden for det oprindelige emneområde, og afleveringsdatoen fastsættes til tre måneder efter den oprindelige afleveringsdato. Den ændrede opgaveformulering skal modsvare ca. 3 måneders ekstra specialearbejde. Eksaminanden skal efter de tre måneder individuelt eksamineres mundtligt i rapporten.
Bedømmes specialet til ikke bestået (’00’ eller ’-3’) udfærdiges en ny opgaveformulering med afleveringsfrist tre måneder efter at bedømmelsen er offentliggjort.
Såfremt specialet fortsat ikke afleveres eller bestås kan den studerende få et tredje prøveforsøg efter de samme regler.