SU803: Farmakologi B
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at have grundlæggende kendskab til molekylær biologi, biokemi, fysiologi og neurobiologi.
Formål
Formålet med kurset er at sætte den studerende i stand til at forstå rationel farmakoterapi og moderne lægemiddelforskning.
Kurset bygger videre på den viden, der er erhvervet i kurserne SU502: Medicinsk Fysiologi og SU503: Farmakologi A og refererer til kurserne SU802: Medicinsk neurobiologi og SU811: Molekylær patofysiologi. Kurset giver et videnskabeligt grundlag for at studere farmakologi i relation til moderne teknologi og sundhed og anvende dette i fremtidig biomedicinsk forskning.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til kritisk at sammenfatte og præsentere et farmakologisk emne
- Give færdigheder til at designe og fortolke farmakologiske eksperimenter i forskningen.
- Give viden om og forståelse af den indbyrdes relation mellem patofysiologiske mekanismer og lægemidlers virkningsmekanismer.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Forstå og anvende basale og nye virkningsmekanismer for lægemidler og deres primære og sekundære ”targets” i relation til behandling og forebyggelse af sygdomme.
- Designe og fortolke eksperimenter inden for farmakologi og biomedicin.
- Anvende farmakologisk viden i relation til behandling af fx. kardiovaskulære, renale, pulmonale og maligne sygdomme samt sygdomme i centralnervesystemet.
- Anvende viden om risikofaktorer i relation til rationel lægemiddelforskning, udvikling og behandling.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Nye teknikker og moderne molekylær indsigt i lægemiddelreceptorer som primære lægemiddelmål i forhold til akut og kronisk medicinsk behandling.
- Forholdet mellem patofysiologiske mekanismer og drug discovery og anvendelse af lægemidler.
- Arbejde med specifikke eksempler på nye lægemiddelgrupper til unmet needs og gamle lægemidler, der finder ny anvendelse i sygdomme indenfor hjertekar, metabolisme og CNS.
Litteratur
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig præsentation
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N810006101, SU803: Farmakologi B |
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfasen består af forelæsninger med aktiverende undervisningsmetoder. Der gives en kort introduktion til kursets emner, og kompetencer opnås gennem forelæsninger, diskussion og studenteroplæg.
I træningsfasen opnås kompetencer inden for farmakologi. De studerende arbejder selvstændigt med studie af relevant litteratur med henblik på at kunne præsentere og diskutere et tema inden for fagområder, som ikke er gennemgået i forelæsninger.
I studiefasen forventes de studerende at arbejde selvstændigt med pensum. De studerende forventes at bruge en del af studiefasen til at læse op på færdigheder fra træningsfasen og reservere en del til eksamenslæsning.
Aktiviteter i studiefasen:
- Selvstudium af pensum
- Selvstændig faglig forståelse af viden opnået i intro- og træningsfasen
- Forberedelse til eksamen
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Ulrike Muscha Steckelings | usteckelings@health.sdu.dk | Kardiovaskulær & Renalforskning |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.