KE543: Grøn teknologi

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: N530037112, N530037102, N530037122
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N530037101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 27-03-2019


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

NEDLÆGGES - udbudt sidste gang E19. Nyt kursus KE548 første afvilking F21. Overgangsordning tastet.

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

I kurset vil indgå en udstrakt anvendelse af funktioner i SDU’s e-læringssystem. Deltagelse i kurset forudsætter derfor, at den studerende behersker disse funktioner.

Formål

Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at reflektere over sammenhænge mellem samfundsmæssige udfordringer, kemisk teknologi og innovation samt anskueliggøre hvorledes kemisk faglighed kan anvendes i forsknings- og industrielle sammenhænge til at skabe nye bæredygtige kemiske teknologier og løsninger.

Kurset beskæftiger sig med udvalgte samfundsmæssige udfordringer og potentielle kemi-teknologiske løsninger herunder løsninger indenfor optimering af ressourceforbrug og genanvendelse, energiudvinding og -lagring, rensning af drikkevand, mv. Løsningerne vil blive diskuteret i forhold til udviklingspotentiale og etiske aspekter. De faglige emner kombineres med ekskursioner til virksomheder, som arbejder indenfor relaterede områder. Kurset giver desuden en introduktion til koncepter og begreber indenfor innovationsprocesser og disse sættes i relation til arbejdsgange og metoder indenfor kemisk forskning og udvikling. Kurset sætter fokus på den studerendes evne til at formidle faglige ideer (både mundtligt, visuelt og skriftligt) og til kritisk at vurdere kemi-faglige løsninger. Endelig sigter kurset mod at give øget indblik i en kemikers karrieremuligheder.  

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give viden om samfundsmæssige udfordringer hvor kemisk videnskab kan bringes i spil samt forståelse for potentielle kemiske løsninger 
  • Give kompetence til at sætte begrebet innovation i en faglig kontekst samt belyse sammenhænge imellem innovation, kemi og samfund
  • Give forståelse for innovations-, forsknings- og udviklingsforløb i industrien og sammenspil med akademisk forskning
  • Give færdigheder i innovativ og anvendelsesorienteret brug af studiets faglighed
  • Give kompetencer til at vurdere værdien og potentielle problematikker forbundet med specifikke kemiske løsninger 
  • Give færdigheder indenfor mundtlig, skriftlig og visuel formidling af kemi-faglige koncepter.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • Redegøre for samfundsmæssige og teknologiske udfordringer baseret på konkrete cases samt de grundlæggende koncepter bag mulige kemiske løsninger
  • Redegøre for betydningen af innovation i forbindelse med løsningen af teknologiske udfordringer
  • Beskrive overordnede koncepter i innovations- og udviklingsprocesser og disses relevans for faglig innovation
  • Vurdere potentiale og problemstillinger omkring en kemi-faglig løsning
  • Anvise muligheder for anvendelsesorienteret brug af teoretisk viden

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • Grøn teknologi og bæredygtighed herunder ressourceøkonomi i kemisk syntese, energiteknologi, katalyse, fødevareteknologi, fødevaresikkerhed, rent drikkevand, affaldshåndtering, ressourcegenanvendelse osv.
  • Innovationsprocesser og -metoder, typer/grader af innovation
  • Planlægning, strategier og metoder i kemisk forskning og udvikling
  • Patenter, nyhedsafsøgning og patentansøgning
  • Cirkulær økonomi, forretningsplaner og -strategier, corporate social responsibility og scientific social responsibility 

Litteratur

Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Forudsætningsprøve a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Aktiv deltagelse i diskussioner og ekskursioner

EKA

N530037112

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Studiekort

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

0

Uddybende information

Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement b)

Eksamenselement b)

Tidsmæssig placering

Efterår

Forudsætninger

Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
Delprøve Forudsætningsprøve a) N530037101, KE543: Grøn teknologi

Udprøvninger

Skriftlig rapport

EKA

N530037102

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

2.5

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Mundtlig oplæg omkring en udvalgt kemisk løsning på et samfundsmæssigt problem.

EKA

N530037122

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

2.5

Vejledende antal undervisningstimer

45 timer per semester

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

  • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 15
  • Træningsfase: Antal timer: 30, heraf  20 timer eksaminatorie og 10 timer ekskursion

Introfasen består af forelæsninger, hvorunder der skabes dialog gennem kortere diskussioner. Forelæsninger omhandler bl.a. innovationsbegreber og –processer, globale udfordringer, patenter og nyhedsafsøgning. I træningsfasen opdyrkes viden og kompetencer indenfor kursets centrale dele, f.eks. gennem gruppearbejde om udvalgte globale udfordringer, nyhedsafsøgning, diskussioner af udvalgte cases mv. og formidling trænes gennem præsentationer både i mindre grupper og in plenum. I træningsfasen ligger også ekskursion med besøg til 1-2 virksomheder/institutioner. 

Aktiviteter i studiefasen:

  • Selvstudium af kursusmateriale f.eks. udleverede artikler og videoer
  • Forberedelse
    til eksaminatorietimerne herunder bl.a. analyse af udvalgte teknologier
    til løsning af globale udfordringer og nyhedsafsøgning 
  • Selvstændig opsamling på intro- og træningsfasen

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Philipp M. G. Löffler pmgl@sdu.dk Institut for Fysik, Kemi og Farmaci

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Fysik, kemi og Farmaci

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode
KA Sidefag i kemi for centralfag uden for naturvidenskab - optag 1. september 2019 Kandidat i kemi | Odense 1 E19
KA Sidefag i kemi for centralfag uden for naturvidenskab - optag 1. september 2019 og 2020 Kandidat i kemi | Odense 1 E21
KA Sidefag i kemi for centralfag uden for naturvidenskab - optag 1. september 2019 og 2020 Kandidat i kemi | Odense 1 E20
KA Sidefag i kemi for centralfag uden for naturvidenskab - optag 1. september 2020 Kandidat i kemi | Odense 1 E22
KA Sidefag i kemi for centralt fag i idræt og sundhed - optag 1. september 2019 Kandidat i kemi | Odense 1 E19
KA Sidefag i kemi for centralt fag i idræt og sundhed - optag 1. september 2019 og 2020 Kandidat i kemi | Odense 1 E20
KA Sidefag i kemi for centralt fag i idræt og sundhed - optag 1. september 2019 og 2020 Kandidat i kemi | Odense 1 E21
KA Sidefag i kemi for centralt fag i idræt og sundhed - optag 1. september 2020 Kandidat i kemi | Odense 1 E22
BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2018 Bachelor i kemi | Odense 3 E21
BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2018 Bachelor i kemi | Odense 3 E19
BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2018 Bachelor i kemi | Odense 3 E20
BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 3 E19
BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 3 E21
BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 3 E22
BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 3 E20
BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2018 Bachelor i kemi | Odense 3 E19
BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2018 Bachelor i kemi | Odense 3 E20
BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2018 Bachelor i kemi | Odense 3 E21
BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 3 E21
BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 3 E19
BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 3 E22
BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 3 E20
Ikke længere gældende pr. BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 3 E21
Ikke længere gældende pr. BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 3 E22
KA Sidefag i kemi for centralfag i biologi - optag 1. september 2019 Kandidat i kemi | Odense 3 E21
KA Sidefag i kemi for centralfag i biologi - optag 1. september 2019 Kandidat i kemi | Odense 3 E20
KA Sidefag i kemi for centralfag i biologi - optag 1. september 2019 Kandidat i kemi | Odense 3 E19
KA Sidefag i kemi for centralfag i fysik - optag 1. september 2019 Kandidat i kemi | Odense 3 E20
KA Sidefag i kemi for centralfag i fysik - optag 1. september 2019 Kandidat i kemi | Odense 3 E21
KA Sidefag i kemi for centralfag i fysik - optag 1. september 2019 Kandidat i kemi | Odense 3 E19
BA centralt fag i Biokemi og molekylær biologi med særligt tilvalg i kemi på 40 ECTS - optag 1. september 2018 Bachelor i biokemi og molekylærbiologi | Odense 5 E20
BA centralt fag i Biokemi og molekylær biologi med særligt tilvalg i kemi på 40 ECTS - optag 1. september 2018 Bachelor i biokemi og molekylærbiologi | Odense 5 E21
BA centralt fag i Biokemi og molekylær med særligt tilvalg i kemi på 40 ECTS - optag 1. september 2018 og 2019 Bachelor i biokemi og molekylærbiologi | Odense 5 E19
Ikke længere gældende pr 31.august 2020 - BA centralt fag i Biokemi og molekylær biologi med særligt tilvalg i kemi på 40 ECTS - optag 1. september 2019 Bachelor i biokemi og molekylærbiologi | Odense 5 E22
Ikke længere gældende pr 31.august 2020 - BA centralt fag i Biokemi og molekylær biologi med særligt tilvalg i kemi på 40 ECTS - optag 1. september 2019 Bachelor i biokemi og molekylærbiologi | Odense 5 E21
Ikke længere gældende pr 31.august 2020 - BA centralt fag i Biokemi og molekylær biologi med særligt tilvalg i kemi på 40 ECTS - optag 1. september 2019 Bachelor i biokemi og molekylærbiologi | Odense 5 E20