KE543: Grøn teknologi
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
I kurset vil indgå en udstrakt anvendelse af funktioner i SDU’s e-læringssystem. Deltagelse i kurset forudsætter derfor, at den studerende behersker disse funktioner.
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at reflektere over sammenhænge mellem samfundsmæssige udfordringer, kemisk teknologi og innovation samt anskueliggøre hvorledes kemisk faglighed kan anvendes i forsknings- og industrielle sammenhænge til at skabe nye bæredygtige kemiske teknologier og løsninger.
Kurset beskæftiger sig med udvalgte samfundsmæssige udfordringer og potentielle kemi-teknologiske løsninger herunder løsninger indenfor optimering af ressourceforbrug og genanvendelse, energiudvinding og -lagring, rensning af drikkevand, mv. Løsningerne vil blive diskuteret i forhold til udviklingspotentiale og etiske aspekter. De faglige emner kombineres med ekskursioner til virksomheder, som arbejder indenfor relaterede områder. Kurset giver desuden en introduktion til koncepter og begreber indenfor innovationsprocesser og disse sættes i relation til arbejdsgange og metoder indenfor kemisk forskning og udvikling. Kurset sætter fokus på den studerendes evne til at formidle faglige ideer (både mundtligt, visuelt og skriftligt) og til kritisk at vurdere kemi-faglige løsninger. Endelig sigter kurset mod at give øget indblik i en kemikers karrieremuligheder.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give viden om samfundsmæssige udfordringer hvor kemisk videnskab kan bringes i spil samt forståelse for potentielle kemiske løsninger
- Give kompetence til at sætte begrebet innovation i en faglig kontekst samt belyse sammenhænge imellem innovation, kemi og samfund
- Give forståelse for innovations-, forsknings- og udviklingsforløb i industrien og sammenspil med akademisk forskning
- Give færdigheder i innovativ og anvendelsesorienteret brug af studiets faglighed
- Give kompetencer til at vurdere værdien og potentielle problematikker forbundet med specifikke kemiske løsninger
- Give færdigheder indenfor mundtlig, skriftlig og visuel formidling af kemi-faglige koncepter.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Redegøre for samfundsmæssige og teknologiske udfordringer baseret på konkrete cases samt de grundlæggende koncepter bag mulige kemiske løsninger
- Redegøre for betydningen af innovation i forbindelse med løsningen af teknologiske udfordringer
- Beskrive overordnede koncepter i innovations- og udviklingsprocesser og disses relevans for faglig innovation
- Vurdere potentiale og problemstillinger omkring en kemi-faglig løsning
- Anvise muligheder for anvendelsesorienteret brug af teoretisk viden
Indhold
- Grøn teknologi og bæredygtighed herunder ressourceøkonomi i kemisk syntese, energiteknologi, katalyse, fødevareteknologi, fødevaresikkerhed, rent drikkevand, affaldshåndtering, ressourcegenanvendelse osv.
- Innovationsprocesser og -metoder, typer/grader af innovation
- Planlægning, strategier og metoder i kemisk forskning og udvikling
- Patenter, nyhedsafsøgning og patentansøgning
- Cirkulær økonomi, forretningsplaner og -strategier, corporate social responsibility og scientific social responsibility
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Aktiv deltagelse i diskussioner og ekskursioner
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement b)
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N530037101, KE543: Grøn teknologi |
Udprøvninger
Skriftlig rapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig oplæg omkring en udvalgt kemisk løsning på et samfundsmæssigt problem.
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 15
- Træningsfase: Antal timer: 30, heraf 20 timer eksaminatorie og 10 timer ekskursion
Introfasen består af forelæsninger, hvorunder der skabes dialog gennem kortere diskussioner. Forelæsninger omhandler bl.a. innovationsbegreber og –processer, globale udfordringer, patenter og nyhedsafsøgning. I træningsfasen opdyrkes viden og kompetencer indenfor kursets centrale dele, f.eks. gennem gruppearbejde om udvalgte globale udfordringer, nyhedsafsøgning, diskussioner af udvalgte cases mv. og formidling trænes gennem præsentationer både i mindre grupper og in plenum. I træningsfasen ligger også ekskursion med besøg til 1-2 virksomheder/institutioner.
Aktiviteter i studiefasen:
- Selvstudium af kursusmateriale f.eks. udleverede artikler og videoer
- Forberedelse
til eksaminatorietimerne herunder bl.a. analyse af udvalgte teknologier
til løsning af globale udfordringer og nyhedsafsøgning - Selvstændig opsamling på intro- og træningsfasen