FY829: Forskningsaktiviteter i eksperimentel fysik
Kommentar
Indgangskrav
Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået hele FY821.
Faglige forudsætninger
- FT504 Elektromagnetisme og optik (10 ECTS)
- FY544 Kvantemekanik I (5 ECTS)
- FY547 Kvantemekanik II (5 ECTS)
- FY550 Statistisk fysik (5 ECTS)
Formål
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i tidligere eksperimentelle kurser på fysikuddannelsen, og giver konceptuelle og praktiske værktøjer der kan benyttes senere under specialet.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at udføre avancerede fysiske eksperimenter eller dataanalyse inden for en bred vifte af emner fra fundamental fysik til biofysik.
- Give færdigheder i at udføre avancerede fysikeksperimenter, fortolke eksperimentelle data og forholde sig kritisk til egne og andres forskningsresultater inden for litteraturen.
- Give viden om fysiske teknikker eller dataanalyseteknikker i SDUs forskning.
- Give viden om aktuelle forskningsemner og deres rolle i videnskaben og betydningen for teknologisk innovation.
Målbeskrivelse
- Beskrive den fænomenologiske baggrund for de anvendte metoder og vurdere deres anvendelsesområder.
- Arbejde med avanceret videnskabeligt måleudstyr eller avancerede dataanalyseværktøjer, samt gennemføre kvantitativ databehandling.
- Identificere strategier til at tackle videnskabelige spørgsmål og producere originale resultater.
- Reflektere over påvirkningen fra emnerne i kurset og dets projekter på den videnskabelige udvikling og på innovation.
- Demonstrere evne til skriftlig og mundtlig formidling af egne resultater og relevant videnskabelig litteratur.
Indhold
- Mikroskopi af biologiske grænseflader
- Superledende sensorer i fundamental fysik.
- Astrofysik og sorte huller
- Optisk mikroskopi og flydende krystaller
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse og laboratorierapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
- Deltagelse i de indledende timer (svarer til de første 8 timers undervisning/4 forelæsninger , hvor hver instruktør introducerer og forklarer deres projekter)
- Deltagelse i laboratorieøvelser
- En laboratorierapport
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N510033101, FY829: Forskningsaktiviteter i eksperimentel fysik |
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning) - Antal timer: 8.
- Træningsfase: 2 timers forelæsning og 3 timers instruktion per aktivitet som er valgt af den studerende.
Kurset indledes med en række forelæsninger som introducerer alle de mulige emner i kurset som kan vælges af de studerende til projektarbejde. Introduktionerne vil sætte emnerne i relation til det videnskabelige eller teknologiske område som de hver især tilhører og vil også forklare formålet med projektarbejdet. Hver studerende skal vælge 2 af de fremlagte projektemner og de studerende vil på baggrund af deres valg blive inddelt i grupper. Hver gruppe får en mere detaljeret teoretisk introduktion til det valgte emner samt instruktion i at udføre det eksperimentelle arbejde og/eller dataanalyse.
Aktiviteter i Studiefasen omfatter:
- Selvstændigt studie af materiale af relevans for det valgte projekt.
- Selvstændigt opsamling af data og/eller analyse af data.
- Analyse af data opsamlet under det eksperimentelle arbejde. Rapportskrivning. Udarbejdelse og præsentation af en poster om projektet.
Sammenlagt vil hver studerende skulle gennemføre to projektforløb, hver af en varighed på 4 uger. Relevant læsemateriale og/eller artikler vil blive udleveret, som omhandler baggrunden for projekterne og deres anvendelser og forskningsrelevans. De studerende vil have adgang til tæt kontakt med vejlederne gennem projektforløbet.
Hver studerende må vælge at skrive rapport over det ene af de to projekter og at lave en posterpræsentation af det andet projekt. Rapporterne kan skrives gruppevis, mens posteren og dens præsentation er individuel.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Adam Cohen Simonsen | adam@sdu.dk | Fysik | |
Manuel Meyer | mey@sdu.dk | Fysik | |
Roman Gold | gold@sdu.dk | Fysik |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.