Tysk: Interkulturel kommunikation
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Efter endt kursus skal den studerende kunne
- demonstrere kendskab til forskellige kommunikationsteorier og kulturbegreber samt til kommunikationens funktion i det interkulturelle samkvem.
Målbeskrivelse - færdigheder
Efter endt kursus skal den studerende kunne
- anvende de ovennævnte teorier og begreber i analyser af interkulturel kommunikation samt kunne vurdere og diskutere anvendte teorirammers styrker og svagheder.
- beherske kommunikationen i det interkulturelle samkvem.
Målbeskrivelse - kompetencer
Indhold
Der gennemgås kulturbegreber og kommunikationsteorier, som udgør fundamen-tet for forskellige teorier om interkulturel kommunikation. Teorierne kan anvendes til en gennemgang af analyser af interkulturel kommunikation i fremmedsprogsområdet og/eller mellem fremmedsprogsområdet og Danmark. I faget diskuteres endvidere identitet og stereotypidannelser med særligt henblik på deres funktion og problemer i interkulturel kommunikation, samt gruppedynamikker og håndtering af samarbejde og konflikter på tværs af kulturer. Desuden introduceres betydningen af interkulturelle kompetencer – kognitiv, affektiv og adfærdsmæssig kompetence. Problematikken vedrørende sproglige ressourcer (f.eks. lingua franca og flersprogethed) kan inddrages.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning beskrevet i uddannelsens studieordning. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Der veksles mellem forelæsning, caseorienteret undervisning, diskussion, gruppe-arbejde, samt gennemgang af løsningsforslag til caseopgaver i form af diskussions-paneler.
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen - mundtlige sprogfærdighed
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Udlevering af opgave
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Jf. karakterskalabekendtgørelsen og under hensyntagen til eksamensformen og ni-veauet på uddannelsens 5. semester lægges der vægt på, i hvilken grad den stude-rendes præsentation lever op til den ovennævnte målbeskrivelse. Der lægges i be-dømmelsen endvidere vægt på, i hvilken grad den studerende behersker de generelle kompetencer, særligt punkterne 1, 2, 3, 5, 8, 10, 11, 13, 15 og 16.
Der gives én karakter for den mundtlige sprogfærdighed og én karakter for indhold. I tilfælde af omprøve tages den del af eksamen om, der blev vurderet til under 02.