Tysk: Tekstproduktion
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal kunne
- udvise viden om forskellige genrer og deres karakteristiske træk
- udvise viden om tekstualitetens grundbegreber
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal kunne
- identificere, karakterisere og analysere tekster i forhold til genrer og tekstualitet
- anvende og vurdere fagets hjælpemidler (ordbøger, grammatiske fremstillinger, korpora)
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal kunne
- skrive klart strukturerede tekster om forskellige emner
- tilpasse sin tekst i form og funktioner til den tænkte adressat
- kommunikere skriftligt adækvat, varieret og med en høj grad af korrekthed på fremmedsproget
- anvende sin viden om fremmedsprogets grammatik ved produktion af tekster
Indhold
Kurset bygger videre på den viden og de færdigheder og kompetencer, der er opnået i Tysk Skriftlig Kommunikation 1 og 2. I centrum står teksten som kommunikativ og sproglig handling.
Faget har en teoretisk-analytisk og en tekstproduktiv dimension, idet sidstnævnte vægter mest. Den analytiske dimension understøtter den tekstproduktive.
Den analytiske del tager udgangspunkt i tekstualitet og genrer. Fokus er rettet mod tekstens interne relationer og den situationelle og kulturelle kontekst. Kontrastive aspekter kan inddrages. I den tekstproduktive del lægges vægt på tekstens udformning og dens kommunikative karakteristika; grammatiske og leksikalske aspekter behandles i det omfang, det skønnes nødvendigt for at udvikle evnen til at kommunikere adækvat, korrekt og varieret. Der arbejdes med genrer inden for både personlige og faglige domæner (fx læserbreve, essays, beskrivelser, referater, resumeer, memoer, anmeldelser).
Der tilbydes i løbet af semestret tre til fem opgaver, som muliggør, at den studerende kan evaluere sit standpunkt.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning beskrevet i uddannelsens studieordning. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Der veksles mellem forelæsninger, diskussioner, studenteroplæg og casearbejde, kombineret med studiegruppearbejde og selvstudium, herunder også e-læringsværktøjer. Desuden kan der være gennemgang af problemløsninger på grundlag af studenteropgaver og andre eksempler.
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
I slutningen af semestret.
Udprøvninger
Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform:Individuel bunden skriftlig prøve under tilsyn.
Eksamen består af en skriftlig stedprøve, hvor den studerende på baggrund af en opgaveformulering skal fremstille en eller to tekster inden for de i undervisningen behandlede tekstgenrer samt redegøre for de teoretiske overvejelser, der ligger til grund for udformningen. Tekstmaterialet, der indgår i opgaveformuleringen, kan have et omfang på op til 4 normalsider og skal være udformet således, at besvarelsen har et omfang på 2 – 3 normalsider.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Aflevering af besvarelse
Indleveres i SDU Assignment på fagets e-læringsplatform.