Tysk: Skriftlig kommunikation 1
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Obligatoriske forudsætninger
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende har
- kendskab til det pågældende fremmedsprogs basale ordforråd og udvalgte dele af den grundlæggende grammatik i form af syntaktiske, morfologiske og ortografiske regler
- kendskab til grundlæggende sproglige forskelle på dansk og det pågældende fremmedsprog
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan
- anvende sin viden om fremmedsprogets grammatik ved produktion af tekster
- anvende fagets hjælpemidler (ordbøger, grammatiske fremstillinger, korpora)
- anvende et metasprog, der passer til faget, primært i forhold til grammatik
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan
- producere kortere tekster (fx resuméer, læserbreve, oversættelser), der overholder grundlæggende grammatiske normer; mindre fejl tillades, medmindre de medfører væsentlige misforståelser
- læse og forstå nutidige deskriptive og argumenterende tekster
- identificere og beskrive fænomener inden for udvalgte områder af det pågæl-dende fremmedsprogs grundlæggende grammatik
Indhold
Undervisningen har et tekstproduktionsmæssigt og et metasprogligt sigte:
Det tekstproduktionsmæssige sigte (sprogfærdighed)
Der øves produktion af tekster om emner, der også kan indgå i andre af uddannelsens fag. Der kan fx være tale om resumeer af tekster, der også indgår i disse. Ved tekstpro-duktion tages der højde for situation og modtager.
Relevante grammatiske strukturer tilegnes gennem øvelser og oversættelsesopgaver. Dette spiller tæt sammen med udviklingen af det metasproglige begrebs- og beskrivel-sesapparat (se nedenfor).
Det metasproglige sigte (grammatik)
Udvalgte aspekter af de basale grammatiske fænomener behandles og øves med henblik på tilegnelsen og forståelsen af grammatiske regler og opbyggelsen af en konsistent terminologi. Refleksion over aspekter, der tager udgangspunkt i sammenligninger med dansk og evt. andre sprog, indgår i forløbet. Der tages udgangspunkt i en eller flere grund-/lærebøger, henvendt til danske læsere, men andet materiale, fx ikke-kontrastive fremstillinger eller materiale på fremmedsproget, kan inddrages.
Samspil med andre fag
Der kan inddrages komponenter fra andre af uddannelsens fag (først og fremmest Mundtlig kommunikation), ved at tekster fra disse kan danne udgangspunkt for fx resumeopgaver eller diskussioner af grammatiske fænomener.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramo-dellen for aktiv læring og aktiverende undervisning beskrevet i uddannelsens studieordning. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Der veksles mellem forelæsning, diskussion, øvelser, tests og gruppearbejde samt gennemgang af problemløsninger på grundlag af studenteropgaver og andre eksempler. Den studerende arbejder som forberedelse til undervisningen med øvelsesopgaver og udarbejder desuden afleveringsopgaver.
Den studerende tilbydes mindst fem afleveringsopgaver pr. semester.
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelse
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform: Test samt 2 bundne individuelle opgaver.
Den studerende skal bestå to ud af de sidste fire udbudte afleveringsopgaver, der tester både det tekstproduktionsmæssige og det metasproglige aspekt. Tidspunkt for udlevering og aflevering fastsættes og meddeles af underviseren ved undervisningens begyndelse.
Derudover skal den studerende bestå en test, der finder sted i undervisningen i slutningen af semestret. Testen varer en time og tester for både det metasproglige og det tekstproduktionsmæssige aspekt.