Tysk: Skriftlig kommunikation 1

Samdrift - henvend dig hos dit eget studienævn

Undervisningssprog: Dansk, Tysk
EKA: H900021102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: H900021101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 05-03-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

H900021101

ECTS-point

5

Fagtitel

Tysk: Skriftlig kommunikation 1

Antal undervisningstimer

3 timer per uge

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Alexandra Holsting aho@sdu.dk

Obligatoriske forudsætninger

Undervisningen i Skriftlig kommunikation 1 og 2 relateres til Den Fælles Europæiske Referenceramme for Sprog. Den studerende forventes i løbet af 1. og 2. semester at bevæge sig mindst et niveau op, således at vedkommende ved udgangen af 2. semester er kommet op på mindst niveau B1. Tilsvarende tilstræbes det, at studerende, der allerede ved studiestart befinder sig på niveau B1 eller højere, støttes således i deres læring, at også de bevæger sig mindst et niveau op i løbet af 1. og 2. semester. 

Overordnet målbeskrivelse

Undervisningen tilrettelægges med fokus på de centrale læringsmål for de studerende som anført nedenfor. Dette understøttes af den valgte eksamensform, der fremmer og udprøver de studerendes viden, færdigheder og kompetencer på følgende punkter.

Målbeskrivelse - viden

Den studerende har

  • kendskab til det pågældende fremmedsprogs basale ordforråd og udvalgte dele af den grundlæggende grammatik i form af syntaktiske, morfologiske og ortografiske regler
  • kendskab til grundlæggende sproglige forskelle på dansk og det pågældende fremmedsprog

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende kan

  • anvende sin viden om fremmedsprogets grammatik ved produktion af tekster
  • anvende fagets hjælpemidler (ordbøger, grammatiske fremstillinger, korpora)
  • anvende et metasprog, der passer til faget, primært i forhold til grammatik 

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende kan

  • producere kortere tekster (fx resuméer, læserbreve, oversættelser), der overholder grundlæggende grammatiske normer; mindre fejl tillades, medmindre de medfører væsentlige misforståelser
  • læse og forstå nutidige deskriptive og argumenterende tekster 
  • identificere og beskrive fænomener inden for udvalgte områder af det pågæl-dende fremmedsprogs grundlæggende grammatik  

Indhold

Undervisningen har et tekstproduktionsmæssigt og et metasprogligt sigte: 

Det tekstproduktionsmæssige sigte (sprogfærdighed)
Der øves produktion af tekster om emner, der også kan indgå i andre af uddannelsens fag. Der kan fx være tale om resumeer af tekster, der også indgår i disse. Ved tekstpro-duktion tages der højde for situation og modtager.
Relevante grammatiske strukturer tilegnes gennem øvelser og oversættelsesopgaver. Dette spiller tæt sammen med udviklingen af det metasproglige begrebs- og beskrivel-sesapparat (se nedenfor). 

Det metasproglige sigte (grammatik)
Udvalgte aspekter af de basale grammatiske fænomener behandles og øves med henblik på tilegnelsen og forståelsen af grammatiske regler og opbyggelsen af en konsistent terminologi. Refleksion over aspekter, der tager udgangspunkt i sammenligninger med dansk og evt. andre sprog, indgår i forløbet. Der tages udgangspunkt i en eller flere grund-/lærebøger, henvendt til danske læsere, men andet materiale, fx ikke-kontrastive fremstillinger eller materiale på fremmedsproget, kan inddrages. 

Samspil med andre fag
Der kan inddrages komponenter fra andre af uddannelsens fag (først og fremmest Mundtlig kommunikation), ved at tekster fra disse kan danne udgangspunkt for fx resumeopgaver eller diskussioner af grammatiske fænomener. 

Undervisnings- og arbejdsformer

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramo-dellen for aktiv læring og aktiverende undervisning beskrevet i uddannelsens studieordning. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.

Der veksles mellem forelæsning, diskussion, øvelser, tests og gruppearbejde samt gennemgang af problemløsninger på grundlag af studenteropgaver og andre eksempler. Den studerende arbejder som forberedelse til undervisningen med øvelsesopgaver og udarbejder desuden afleveringsopgaver.

Den studerende tilbydes mindst fem afleveringsopgaver pr. semester. 

Undervisningssprog

Dansk, Tysk

Pensum


Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelse

Navn

Eksamensbestemmelse

Tidsmæssig placering

I slutningen af semestret.

Udprøvninger

Eksamen

EKA

H900021102

Navn

Eksamen

Beskrivelse

Prøveform: Test samt 2 bundne individuelle opgaver.

Den studerende skal bestå to ud af de sidste fire udbudte afleveringsopgaver, der tester både det tekstproduktionsmæssige og det metasproglige aspekt. Tidspunkt for udlevering og aflevering fastsættes og meddeles af underviseren ved undervisningens begyndelse. 

Derudover skal den studerende bestå en test, der finder sted i undervisningen i slutningen af semestret. Testen varer en time og tester for både det metasproglige og det tekstproduktionsmæssige aspekt. 

Prøveform

Obligatorisk opgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Tysk

Omfang

Afhænger af opgaven.

Hjælpemidler

Hjemmeopgaver: alle hjælpemidler inkl. Internet tilladt 
Test: efter aftale med underviseren

Udlevering af opgave

Udleveres i SDU Assignment på fagets e-læringsplatform.

Aflevering af besvarelse

Indleveres i SDU Assignment på fagets e-læringsplatform.

ECTS-point

5

Uddybende information

Under hensyntagen til eksamensformen og niveauet på bacheloruddannelsens 1. semester lægges der vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til ovennævnte målbeskrivelse, samt i hvilken grad den studerende behersker de generelle kompetencemål, især at, 
(4) have præcis og konsekvent begrebsanvendelse
(5) kunne argumentere på et grundlæggende videnskabeligt niveau
(7) have et klart fokus i løsning af opgaver 
(9) anvende et sprog, der er emneorienteret præcist og uden større kommunikations-hæmmende fejl 
(12) kunne arbejde selvstændigt, disciplineret, struktureret og målrettet, her¬un¬der også kunne overholde deadlines og formalia 
(13) anvende IT som et redskab i forbindelse med såvel informationssøgning som skriftlig formidling 
(14) kunne forstå og anvende faglige tekster på tysk, engelsk og på de skandinaviske sprog. 

Bedømmelsen bestået/ikke-bestået markerer om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad. 

Bedømmelse: Der gives en samlet bedømmelse af test og individuelle opgaver 

Reeksamen

Beskrivelse

Prøveform: Individuel bunden skriftlig prøve under tilsyn med computer.

Prøveform

Skriftlig stedprøve

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Varighed

3 timer.

Hjælpemidler

Efter aftale med underviseren.

Udlevering af opgave

Udleveres i SDU Assignment på fagets e-læringsplatform.

Aflevering af besvarelse

Indleveres i SDU Assignment på fagets e-læringsplatform.

Uddybende information

Under hensyntagen til eksamensformen og niveauet på bacheloruddannelsens 1. semester lægges der vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til ovennævnte målbeskrivelse, samt i hvilken grad den studerende behersker de generelle kompetencemål, især at, 
(4) have præcis og konsekvent begrebsanvendelse
(5) kunne argumentere på et grundlæggende videnskabeligt niveau
(7) have et klart fokus i løsning af opgaver 
(9) anvende et sprog, der er emneorienteret præcist og uden større kommunikations-hæmmende fejl 
(12) kunne arbejde selvstændigt, disciplineret, struktureret og målrettet, her¬un¬der også kunne overholde deadlines og formalia 
(13) anvende IT som et redskab i forbindelse med såvel informationssøgning som skriftlig formidling 
(14) kunne forstå og anvende faglige tekster på tysk, engelsk og på de skandinaviske sprog. 

Bedømmelsen bestået/ikke-bestået markerer om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad. 

Skema for faget

Yderligere information


Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode