Forbrugeradfærd

Studienævn for Cand.negot.-studier

Undervisningssprog: Dansk
EKA: H770013102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: H770013101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 08-02-2024


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Fagnummer

H770013101

ECTS-point

5

Fagtitel

Forbrugeradfærd

Antal undervisningstimer

2 timer per uge

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Søren Askegaard aske@sam.sdu.dk Institut for Marketing & Management

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Jannek K. Sommer jaks@sam.sdu.dk Consumption, Culture and Commerce (CCC) Odense

Overordnet målbeskrivelse

Formålet med faget er at bibringe de studerende en grundlæggende forståelse for de sociologiske, psykologiske og kulturelle faktorer, der er styrende for forskelle og ligheder i forbrugsvaner i forskellige samfund. Undervisningen tilrettelægges med fokus på de centrale læringsmål for de studerende som anført nedenfor. Dette understøttes af den valgte eksamensform, der fremmer og udprøver de studerendes viden, færdigheder og kompetencer.

Målbeskrivelse - viden

Viden om basale teorier og begreber til forståelse af de mest almindelige former for forbrugeradfærd.

Målbeskrivelse - færdigheder

Færdigheder med hensyn til at anvende disse teorier og begreber til beskrivelse og analyse af forbrugeradfærd i en konkret samfundsmæssig kontekst.

Målbeskrivelse - kompetencer

Kompetencer med henblik på konkret at kunne opstille forklaringsmodeller vedrørende forbrugeradfærd, der kan anvendes i en markedsstrategisk sammenhæng.

Indhold

Fagets indhold udgøres af en introduktion til grundlæggende teoretiske og begrebslige forklaringsrammer for forbrugeradfærd. Dette indbefatter kendskab til såvel psykologiske som sociologiske og antropologiske sider af forbrugeradfærden. Kurset indeholder derfor: 

  • En diskussion af forbrugerkulturens grundlæggende træk og de markedsmæssige omgivelser, der karakteriserer den.
  • Forbrugernes verdensopfattelse, herunder perceptionsprocesser, selv-billede og selvprojekt, motivations- og livsstilsfaktorer.
  • Forbrugernes beslutningsprocesser, herunder holdningsdannelse, informationsbehandling og beslutningstagning.
  • Forbrugerne som medlemmer af sociale grupper, herunder klasse og indkomstforhold, familiestruktur samt sociale medier.
  • Forbrugerne som kulturbårne væsner i antropologisk perspektiv samt i forhold til kulturelle ændringsprocesser og nationale, etniske og andre subkulturelle forskelle. 


Undervisnings- og arbejdsformer

Fagets bærende pædagogiske tilgang er en vekselvirkning mellem teoretiske og praktiske anvendelser, men vægt på de studerendes aktive medvirken og forberedelse. Forelæsningerne har først og fremmest til formål at præsentere de studerende for den nødvendige teoretiske og begrebslige viden. Gennem praktiske eksempler får de studerende lejlighed til at demonstrere deres færdigheder i anvendelsen af teori og begreber i konkrete sammenhænge. Gennem praktiske eksempler og cases får de studerende lejlighed til at demonstrere deres færdigheder i anvendelsen af teori og begreber i konkrete sammenhænge. Eksamen (se under eksamensform) har til hensigt at udprøve denne viden og disse færdigheder i en konkret kompetencemæssig sammenhæng. 

Alle læringsrum indgår i faget via:

  • Forelæsning.
  • Dialogbaseret case-diskussion.
  • Aktiv anvendelse af fagets teori og metode, fx gennem observation af forbrugerkultur og adfærd i det offentlige rum som forberedelse til forelæsning.
  • Læsning af pensum, selvstændig refleksion over fagets relevans i markedsføringsmæssige sammenhænge på basis af nyhedsstrøm mm.

Undervisningen afvikles med 2 timers forelæsninger om ugen i 15 uger.

Arbejdsbelastning

5 ECTS svarer til 140 arbejdstimer. Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som beskrevet i Humanioramodellen, og som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer, samt eksamen og forberedelse til denne. Underviseren redegør ved undervisningens start for en vejledende fordeling af arbejdsbelastningen.

Undervisningssprog

Dansk

Pensum

Ca. 750 sider

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

I slutningen af semestret]

Udprøvninger

Afsluttende prøve

EKA

H770013102

Navn

Afsluttende prøve

Beskrivelse

Fagets introduktion af teori og begreber gennem bl.a. undervisning og selvstændig forberedelse, bygger op til en prøveform, hvor de studerende skal demonstrere deres praktiske kompetencer gennem stillingtagen til et eller flere konkrete eksempler på forbrugeradfærd. I prøven skal de studerende anvende fagets pensum til at forklare og analysere casens angivne forhold, og samtidig forholde sig til, hvordan denne indsigt kan anvendes i en markedsføringsmæssig sammenhæng.

Prøveform

Skriftlig stedprøve

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

4 timer

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt, herunder internettet. Dog ikke kommunikation med andre.

Udlevering af opgave

Opgaven udleveres i SDU´s e-læringsportal.

Aflevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres i SDU´s e-læringsportal.

ECTS-point

5

Uddybende information

Bedømmelseskriterier: 
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 2,3,4,5 og 6, som faget i særlig grad understøtter.

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.

Flere studerende kan bidrage til opgaven: Nej

Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.

Skema for faget

Yderligere information

Undervisningstidspunkter - efterår 2023

Torsdag kl. 12-14


Der tages forbehold for ændringer.
Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode