Tysk: Kulturhistorie 1
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende har kendskab til
- kultur- og litteraturhistoriens væsentligste perioder til og med det 19. århundrede
- centrale kulturelle, litterære, kunstneriske, sociologiske, politiske, religiøse og historiske fænomener i de enkelte perioder
- kulturelle og litterære fænomeners nutidige betydning, hvor dette er relevant
- disciplinens teoretiske fundament
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan
- analysere kulturelle udtryksformer i deres æstetiske og politiske kontekst
- relatere de forskellige perioder til hinanden
- sætte kulturhistoriske fænomener i relation til nutidens diskussioner
- reflektere over disciplinens teoretiske tilgange
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan
- udvise overblik over kultur- og litteraturhistoriens væsentligste perioder til og med det 19. århundrede
- demonstrere indblik i centrale kulturelle, litterære, kunstneriske, sociologiske, politiske, religiøse og åndshistoriske fænomener i de enkelte perioder
- udvise forståelse for kulturelle og litterære fænomeners nutidige betydning, hvor dette er relevant
- demonstrere teoretisk forståelse af disciplinen
Indhold
Undervisningen rummer dels indførende forelæsninger i periodernes karakteristika, dels analyser af forskellige kulturelle udtryksformer såsom litteratur, arkitektur, maleri, musik, film, m.m. Undervisningen vil tematisere forskellige kulturbegreber og deres politiske, æstetiske og mentalitetshistoriske funktioner. Undervisningen kan organiseres i tematiske blokke, der behandler bestemte perioder under fælles problemfokus.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen består i holdundervisning med oplæg ved underviser, samt i analyser og diskussioner af de gennemgåede emner på baggrund af forskellige materialer.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter aktiv læring og aktiverende undervisning beskrevet i § 7.
Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres. Dog tages forbehold for ændringer i holdstørrelse og –sammenlægninger, lokaler, nye understøttende aktiviteter, brug af IT, osv.
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Et- og tosprogede ordbøger, ingen internetforbindelse.