Tysk: Videregående interkulturel kommunikation
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Efter endt kursus skal den studerende kunne
- demonstrere fordybet kendskab til forskellige kommunikationsteorier og kulturbegreber samt til kommunikationens funktion i det interkulturelle samkvem
- demonstrere viden om normer, former og funktioner af akademisk skrivning på fremmedsproget
Målbeskrivelse - færdigheder
Efter endt kursus skal den studerende kunne
- anvende de ovennævnte teorier og begreber i analyser af interkulturel kommunikation samt kunne vurdere og diskutere anvendte teorirammers styrker og svagheder
- beherske kommunikationen i det interkulturelle samkvem
- anvende og diskutere relevant teori i relation til et selvvalgt kommunikationsfagligt problem
- formulere sig i overensstemmelse med de normer, der gælder for akademisk skrivning og formidling af undersøgelsesresultater på fremmedsproget
Målbeskrivelse - kompetencer
Efter endt kursus skal den studerende kunne
- håndtere samarbejde og konflikter på tværs af kulturer
- udarbejde et projekt på videnskabeligt grundlag
Indhold
Med udgangspunkt i – men ikke begrænset til – de kulturbegreber og kommunikationsteorier, der blev gennemgået på basiskurset i interkulturel kommunikation, arbejdes der med analyser af interkulturel kommunikation i fremmedsprogsområdet (f.eks. mellem minoriteter og majoriteter eller organisationens interne kulturelle diversitet) og/eller mellem fremmedsprogsområdet og Danmark. Dette arbejde udmøntes i udarbejdelsen af et projekt. De studerende arbejder med undersøgelses- og skriveprocesser i projekter, herunder problemformulering, videnskabelig argumentation, kildehåndtering, opgavestrukturering samt sprog og formalia i akademisk skrivning på fremmedsproget.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning beskrevet i uddannelsens studieordning. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Der veksles mellem forelæsning, caseorienteret undervisning, diskussion, gruppearbejde, samt gennemgang af løsningsforslag til caseopgaver i form af diskussionspaneler.
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform: Projekt med mundtligt forsvar
Prøven består i udarbejdelse af en projektrapport på fremmedsproget (spansk) efterfulgt af en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i det skriftlige projekt, der således indgår indirekte i bedømmelsen. Rapporten udarbejdes i grupper à 2-3 studerende.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Under hensyntagen til eksamensformen og niveauet på bacheloruddannelsens 5. semester lægges der vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til ovennævnte målbeskrivelse, samt i hvilken grad den studerende behersker de i § 2 nævnte generelle kompetencemål, især 3, 5, 7, 8, 10,11, 12, 13, 14 og 16.
Flere studerende kan bidrage: Ja, max. 3 studerende.
Bedømmelse: 7-trinsskala. Der gives 1 karakter som er udtryk for en helhedsvurdering af den skriftlige projektrapport og det individuelle mundtlige forsvar.