Tysk: Videregående interkulturel kommunikation

Studienævn for Cand.negot.-studier

Undervisningssprog: Tysk
EKA: H360005102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: H360005101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 09-03-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

H360005101

ECTS-point

5

Fagtitel

Tysk: Videregående interkulturel kommunikation

Antal undervisningstimer

2 timer per uge

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Kristian Bruun Rasmussen brunras@sdu.dk

Overordnet målbeskrivelse

Undervisningen tilrettelægges med fokus på de centrale læringsmål for de studerende som anført nedenfor. Dette understøttes af den valgte eksamensform, der fremmer og udprøver de studerendes viden, færdigheder og kompetencer.

Målbeskrivelse - viden

Efter endt kursus skal den studerende kunne

  • demonstrere fordybet kendskab til forskellige kommunikationsteorier og kulturbegreber samt til kommunikationens funktion i det interkulturelle samkvem
  • demonstrere viden om normer, former og funktioner af akademisk skrivning på fremmedsproget

Målbeskrivelse - færdigheder

Efter endt kursus skal den studerende kunne

  • anvende de ovennævnte teorier og begreber i analyser af interkulturel kommunikation samt kunne vurdere og diskutere anvendte teorirammers styrker og svagheder
  • beherske kommunikationen i det interkulturelle samkvem
  • anvende og diskutere relevant teori i relation til et selvvalgt kommunikationsfagligt problem
  • formulere sig i overensstemmelse med de normer, der gælder for akademisk skrivning og formidling af undersøgelsesresultater på fremmedsproget

Målbeskrivelse - kompetencer

Efter endt kursus skal den studerende kunne

  • håndtere samarbejde og konflikter på tværs af kulturer
  • udarbejde et projekt på videnskabeligt grundlag

Indhold

Med udgangspunkt i – men ikke begrænset til – de kulturbegreber og kommunikationsteorier, der blev gennemgået på basiskurset i interkulturel kommunikation, arbejdes der med analyser af interkulturel kommunikation i fremmedsprogsområdet (f.eks. mellem minoriteter og majoriteter eller organisationens interne kulturelle diversitet) og/eller mellem fremmedsprogsområdet og Danmark. Dette arbejde udmøntes i udarbejdelsen af et projekt. De studerende arbejder med undersøgelses- og skriveprocesser i projekter, herunder problemformulering, videnskabelig argumentation, kildehåndtering, opgavestrukturering samt sprog og formalia i akademisk skrivning på fremmedsproget. 

Undervisnings- og arbejdsformer

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning beskrevet i uddannelsens studieordning. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.

Der veksles mellem forelæsning, caseorienteret undervisning, diskussion, gruppearbejde, samt gennemgang af løsningsforslag til caseopgaver i form af diskussionspaneler.

Undervisningssprog

Tysk

Pensum

Maks. 500 sider.

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

I slutningen af semestret.

Udprøvninger

Eksamen

EKA

H360005102

Navn

Eksamen

Beskrivelse

Prøveform: Projekt med mundtligt forsvar 

Prøven består i udarbejdelse af en projektrapport på fremmedsproget (spansk) efterfulgt af en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i det skriftlige projekt, der således indgår indirekte i bedømmelsen. Rapporten udarbejdes i grupper à 2-3 studerende. 

Prøveform

Projektrapport med mundtligt forsvar

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Tysk

Varighed

30 minutter inkl. censur.

Omfang

4 - 6 normalsider pr. studerende ekskl. indholdsfortegnelse, illustrationer, referenceliste og bilag.

Aflevering af besvarelse

Indleveres i SDU Assignment på fagets e-læringsplatform.

ECTS-point

5

Uddybende information

Under hensyntagen til eksamensformen og niveauet på bacheloruddannelsens 5. semester lægges der vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til ovennævnte målbeskrivelse, samt i hvilken grad den studerende behersker de i § 2 nævnte generelle kompetencemål, især 3, 5, 7, 8, 10,11, 12, 13, 14 og 16.

Flere studerende kan bidrage: Ja, max. 3 studerende.

Bedømmelse: 7-trinsskala. Der gives 1 karakter som er udtryk for en helhedsvurdering af den skriftlige projektrapport og det individuelle mundtlige forsvar.

Skema for faget

Yderligere information

For studerende der tager faget som en del af et godkendt udlandsophold:Fri hjemmeopgave
I den frie hjemmeopgave skal den studerende med udgangspunkt i fagets målbeskrivelse udvælge en problemstilling, belyse og undersøge denne samt gøre rede for de teorier og metoder, der er anvendt.

Prøveform: Fri hjemmeopgave 
Sideomfang: 8-10 normalsider 
Sprog: Fremmedsproget
Censur: Ekstern prøve 
Bedømmelse: 7-trinsskala
Vægtning: 5 ECTS

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode