Skriftlig sprogfærdighed 1 (Engelsk)
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Christian Heyde-Petersen | chp@sdu.dk | Institut for Sprog og Kommunikation (00) |
Steven Breunig | steven.breunig@sdu.dk | Institut for Sprog og Kommunikation (00) |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Christian Heyde-Petersen | chp@sdu.dk | Institut for Sprog og Kommunikation (00) | Odense |
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal have viden om:
- engelsk sprog som beskrivelsesgenstand
- grundlæggende sproglige beskrivelsesapparater
- sproglige normer i skriftlig standard engelsk.
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal kunne:
- genkende og definere grammatiske funktioner og former
- overholde de grammatiske, leksikalske og morfologiske normer og regler i mindre skriftlige opgaver
- genkende egne fejl og have kendskab til fejlkilder samt i et vist omfang demonstrere forståelsen af et relevant begrebsapparat.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal, ved at udnytte sin viden og færdigheder,
- udføre opgaveløsning og lave små øvelser på, i, og om engelsk skriftsprog
- kunne analysere og konkludere på enkle problemstillinger inden for skriftlig engelsk
- kunne evaluere og reflektere over sprogbrug.
Indhold
Kurset giver en grundig gennemgang af de centrale områder i engelsk grammatik, f.eks. ved hjælp af sætningsanalyse, med særlig vægt på grammatiske funktioner, strukturer og kategorier, der volder danskere problemer, når de kommunikerer på engelsk.
Undervisnings- og arbejdsformer
Kurset består i en kombination af forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde, opgaveløsning og øvelser, samt gennemgang af øvelser.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Der tages forbehold for ændringer i holdstørrelse og -sammenlægninger, lokaler, nye understøttende aktiviteter, brug af IT, osv.
Feedback:
Feedback knytter sig til eksamen – se nærmere under punktet Beskrivelse i eksamensbestemmelserne nedenfor.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Løbende i semestret.
- Ordinær prøve (1. prøveforsøg) Vintereksamen 2023/2024
- Omprøve (2. prøveforsøg) Vintereksamen 2023/2024
- Omprøve (3. prøveforsøg) Sommer 2024
Udprøvninger
Eksamen - Opgave 1
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Omfang
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1-4, 10, 12 og 15, som faget i særlig grad understøtter.
Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.
Flere studerende kan bidrage til opgaven: Ja, muligt efter underviserens bestemmelse. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer. Opgavens omfang fremgår af punktet "Omfang".
Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.
Eksamen - Opgave 2
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Omfang
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1-4, 10, 12 og 15, som faget i særlig grad understøtter.
Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.
Flere studerende kan bidrage til opgaven: Ja, muligt efter underviserens bestemmelse. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer. Opgavens omfang fremgår af punktet "Omfang".
Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.
Eksamen - Opgave 3
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Omfang
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1-4, 10, 12 og 15, som faget i særlig grad understøtter.
Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.
Flere studerende kan bidrage til opgaven: Ja, muligt efter underviserens bestemmelse. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer. Opgavens omfang fremgår af punktet "Omfang".
Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.
Overgangsbestemmelser
Faget H350015101 Skriftlig sprogfærdighed 1 (Engelsk) udgår. Faget undervises sidste gang i efteråret
2022.
Studerende optaget i 2022 eller før skal afslutte deres fag efter denne plan:
- Ordinær prøve (1. prøveforsøg) Vintereksamen 2023/2024
- Omprøve (2. prøveforsøg) Vintereksamen 2023/2024
- Omprøve (3. prøveforsøg) Sommer 2024
Forsinkede studerende, der derefter ikke har bestået H350015101 Skriftlig sprogfærdighed 1 (Engelsk) og samtidig har bestået H350014101 Mundtlig kommunikation 1 (Engelsk) skal sende en ansøgning til studienævnet om at få lov at følge en del af faget H350023101 Engelsk sprog 1: Introduktion.
Forsinkede studerende, der derefter hverken har bestået H350015101 Skriftlig sprogfærdighed 1 (Engelsk) eller H350014101 Mundtlig kommunikation 1 (Engelsk) skal følge H350023101 Engelsk Sprog 1: Introduktion.
Faget H350023101 Engelsk Sprog 1: Introduktion erstatter faget H350014101 Mundtlig kommunikation 1 (Engelsk) og faget H350015101 Skriftlig sprogfærdighed 1 (Engelsk).
Skema for faget
Yderligere information
Undervisningstidspunkter - efteråret 2022
Hold E1 - onsdag 10-12
Hold E2 - mandag 14-16
Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.
Faget undervises sidste gang i ES2022. Se hvornår eksamen udbydes under punktet Tidsmæssig placering.
Der kan være fastsat overgangsbestemmelser for faget, se punktet Overgangsbestemmelser ovenfor.