Markedskommunikation og virksomhedsstrategi i praksis

Studienævn for International virksomhedskommunikation

Undervisningssprog: Dansk
EKA: H310023502
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Slagelse
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: H310023501
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 23-11-2022


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Fagnummer

H310023501

ECTS-point

10

Fagtitel

Markedskommunikation og virksomhedsstrategi i praksis

Antal undervisningstimer

4 timer per uge

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Heidi Hansen heidi@sdu.dk Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Jonas Agerbæk joag@sdu.dk Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation Slagelse

Anbefalede forudsætninger

Der er ingen forudsætninger tilknyttet dette fag.

Overordnet målbeskrivelse

Undervisningen tilrettelægges med fokus på centrale læringsmål for de studerende som anført nedenfor. Dette understøttes af den valgte eksamensform (se nedenfor), der fremmer og udprøver de studerendes viden, færdigheder og kompetencer (se nedenfor).

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal efter endt undervisning, have viden indenfor:

  • kommunikation og virksomhedsstrategi i et praksisperspektiv
  • samarbejde, problemløsning og innovation i en virksomheds- kontekst 

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal efter endt undervisning, have færdigheder indenfor:

  • samarbejde med lokale virksomheder om løsningsforslag på aktuelle problemstillinger
  • kunne anvende teorier og modeller til analyse af relevante problemstillinger i forhold til case-virksomheden
  • skal kunne reflektere over eget udbytte af undervisningsforløbet samt anvende elementer fra fagets aktiviteter

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal efter endt undervisning have opnået kompetencer til at:

  • varetage projektstyring af et virksomheds relateret udviklingsprojekt
  • kunne forklare, diskutere og sammenligne fagets teorier og modeller 

Indhold

Faget tager sit udgangspunkt i en virksomhedspecifik problemstilling. Dvs. det vil være en virkelig virksomhed med dets reelle udviklingsproblemstillinger, der er centrum og case i faget. Igennem forløbet skal de studerende konkretisere og analysere virksomhedens problemstilling, samt arbejde aktivt og udarbejde begrundede løsningsforslag til virksomhedens udfordringer. Projekterne løses i teams.

Undervisnings- og arbejdsformer

Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset: individuel vejledning og workshops, hvor problemstillinger, som dukker op i forbindelse med de studerendes projektarbejde, behandles. 

Faget er opbygget som et empirisk forløb, og en væsentlig del af undervisningen afsættes til individuel vejledning og workshops, hvor problemstillinger, som dukker op i forbindelse med de studerendes projektarbejde, behandles. 

Der kræves en betydelig aktivitet fra de studerendes side, og der forventes en aktiv og engageret indsats, hvor de studerende bl.a. fremlægger dele af deres arbejde til faglig diskussion. Til gengæld vil de studerende få et betydeligt fagligt og virksomhedsrelevant udbytte. 

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.

Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum: 

  • Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
  • Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
  • Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
  • Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede

Arbejdsbelastning

10 ECTS svarer til 280 arbejdstimer. Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som beskrevet i Humanioramodellen, og som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer, samt eksamen og forberedelse til denne. Underviseren redegør ved undervisningens start for en vejledende fordeling af arbejdsbelastningen.

Deltagerbegrænsning

70

Undervisningssprog

Dansk

Pensum


Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

I slutningen af semestret

Eksamen afvikles som følger:

Ordinær prøve (1. prøveforsøg): Vintereksamen 2023/2024
Omprøve (2. prøveforsøg): Vintereksamen 2023/2024
Omprøve (3. prøveforsøg): Sommereksamen 2024

Udprøvninger

Afsluttende prøve

EKA

H310023502

Navn

Afsluttende prøve

Beskrivelse

Den studerende gennemfører et projekt i samarbejde med en virksomhed. Projektforløbet afsluttes med en konference og en skriftlig opgave.

Særligt om løbende udprøvning
En del af fagelementets faglige mål kan udprøves løbende i undervisningen. Den løbende prøve omfatter aktiv, tilfredsstillende og regelmæssig deltagelse i undervisningen.

Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig forberedelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige opgaver, etc.). Underviseren specificerer ved undervisningens start, hvad der forstås ved aktiv deltagelse. Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 80 % af de udbudte gange. Med tilfredsstillende forstås, at oplæg og opgaver bedømmes til bestået.

For studerende, der har valgt at deltage i den løbende prøve, indgår den løbende prøve som en del af bedømmelsen for så vidt angår omfanget af opgaven. For disse studerende omfatter den afsluttende eksamen således en hjemmeopgave på 4-5 sider pr. studerende. 

Studerende, der har valgt ikke at deltage i den løbende prøve, deltager i den afsluttende eksamen efter nedenstående bestemmelser.

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Dansk

Omfang

10-12 normalsider pr. studerende

Aflevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres på SDU´s digitale platform.

ECTS-point

10

Uddybende information

Bedømmelseskriterier

IVK: Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, især nr. 1-6 og 8-13 samt i hvilken grad den studerende behersker generelle kompetencer.

PBA: Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, især nr. 2-13 samt i hvilken grad den studerende behersker generelle kompetencer

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.

Flere studerende kan bidrage til opgaven:
Ja, 4-5 studerende. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer. 

Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve. Studerende, der ikke udnytter muligheden for hurtig reeksamen i samme eksamenstermin eller skal op for 3. gang, skal deltage i eksamen i faget igen. Studerende kan vælge at udprøve en del af fagets målbeskrivelse via den løbende prøve (undervisningsdeltagelse).

Skema for faget

Slagelse
Vis fuldt skema

Yderligere information

Første undervisningsgang: Uge 36

Torsdag kl. 10.15 - 14.15

Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2023 Valgfag International virksomhedskommunikation – engelsk/kommunikation (180 ECTS), Optag 2021 BA IVK engelsk Slagelse | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk | Slagelse
Efterår 2023 Valgfag International virksomhedskommunikation – engelsk/international marketing (180 ECTS), Optag 2021 BA IVK engelsk Slagelse | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk | Slagelse
Efterår 2023 Valgfag Generel Erhvervsøkonomi - Esbjerg Kolding Odense Slagelse Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding
Efterår 2023 Valgfag Professionsbachelor i engelsk og digital markedskommunikation (210 ECTS), Optag 2020 PBA i fremmedsprog og digital markedskommunikation | professionsbachelor i ét fremmedsprog og digital markedskommunikation (engelsk) | Slagelse
Efterår 2023 Valgfag Professionsbachelor i engelsk og digital markedskommunikation (210 ECTS), Optag 2021 PBA i fremmedsprog og digital markedskommunikation | professionsbachelor i ét fremmedsprog og digital markedskommunikation (engelsk) | Slagelse

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode