Markedskommunikation og virksomhedsstrategi i praksis
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Heidi Hansen | heidi@sdu.dk | Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jonas Agerbæk | joag@sdu.dk | Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation | Slagelse |
Anbefalede forudsætninger
Overordnet målbeskrivelse
Undervisningen tilrettelægges med fokus på centrale læringsmål for de studerende som anført nedenfor. Dette understøttes af den valgte eksamensform (se nedenfor), der fremmer og udprøver de studerendes viden, færdigheder og kompetencer (se nedenfor).
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning, have viden indenfor:
- kommunikation og virksomhedsstrategi i et praksisperspektiv
- samarbejde, problemløsning og innovation i en virksomheds- kontekst
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal efter endt undervisning, have færdigheder indenfor:
- samarbejde med lokale virksomheder om løsningsforslag på aktuelle problemstillinger
- kunne anvende teorier og modeller til analyse af relevante problemstillinger i forhold til case-virksomheden
- skal kunne reflektere over eget udbytte af undervisningsforløbet samt anvende elementer fra fagets aktiviteter
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning have opnået kompetencer til at:
- varetage projektstyring af et virksomheds relateret udviklingsprojekt
- kunne forklare, diskutere og sammenligne fagets teorier og modeller
Indhold
Faget tager sit udgangspunkt i en virksomhedspecifik problemstilling. Dvs. det vil være en virkelig virksomhed med dets reelle udviklingsproblemstillinger, der er centrum og case i faget. Igennem forløbet skal de studerende konkretisere og analysere virksomhedens problemstilling, samt arbejde aktivt og udarbejde begrundede løsningsforslag til virksomhedens udfordringer. Projekterne løses i teams.
Undervisnings- og arbejdsformer
Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset: individuel vejledning og workshops, hvor problemstillinger, som dukker op i forbindelse med de studerendes projektarbejde, behandles.
Faget er opbygget som et empirisk forløb, og en væsentlig del af undervisningen afsættes til individuel vejledning og workshops, hvor problemstillinger, som dukker op i forbindelse med de studerendes projektarbejde, behandles.
Der kræves en betydelig aktivitet fra de studerendes side, og der forventes en aktiv og engageret indsats, hvor de studerende bl.a. fremlægger dele af deres arbejde til faglig diskussion. Til gengæld vil de studerende få et betydeligt fagligt og virksomhedsrelevant udbytte.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Arbejdsbelastning
Deltagerbegrænsning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
I slutningen af semestret
Eksamen afvikles som følger:
Ordinær prøve (1. prøveforsøg): Vintereksamen 2023/2024
Omprøve (2. prøveforsøg): Vintereksamen 2023/2024
Omprøve (3. prøveforsøg): Sommereksamen 2024
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Den studerende gennemfører et projekt i samarbejde med en virksomhed. Projektforløbet afsluttes med en konference og en skriftlig opgave.
Særligt om løbende udprøvning
En del af fagelementets faglige mål kan udprøves løbende i undervisningen. Den løbende prøve omfatter aktiv, tilfredsstillende og regelmæssig deltagelse i undervisningen.
Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig forberedelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige opgaver, etc.). Underviseren specificerer ved undervisningens start, hvad der forstås ved aktiv deltagelse. Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 80 % af de udbudte gange. Med tilfredsstillende forstås, at oplæg og opgaver bedømmes til bestået.
For studerende, der har valgt at deltage i den løbende prøve, indgår den løbende prøve som en del af bedømmelsen for så vidt angår omfanget af opgaven. For disse studerende omfatter den afsluttende eksamen således en hjemmeopgave på 4-5 sider pr. studerende.
Studerende, der har valgt ikke at deltage i den løbende prøve, deltager i den afsluttende eksamen efter nedenstående bestemmelser.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Omfang
10-12 normalsider pr. studerende
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Bedømmelseskriterier
IVK: Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, især nr. 1-6 og 8-13 samt i hvilken grad den studerende behersker generelle kompetencer.
PBA: Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, især nr. 2-13 samt i hvilken grad den studerende behersker generelle kompetencer
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.
Flere studerende kan bidrage til opgaven:
Ja, 4-5 studerende. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer.
Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve. Studerende, der ikke udnytter muligheden for hurtig reeksamen i samme eksamenstermin eller skal op for 3. gang, skal deltage i eksamen i faget igen. Studerende kan vælge at udprøve en del af fagets målbeskrivelse via den løbende prøve (undervisningsdeltagelse).
Skema for faget
Yderligere information
Første undervisningsgang: Uge 36
Torsdag kl. 10.15 - 14.15
Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2023 | Valgfag | International virksomhedskommunikation – engelsk/kommunikation (180 ECTS), Optag 2021 | BA IVK engelsk Slagelse | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk | Slagelse | |
Efterår 2023 | Valgfag | International virksomhedskommunikation – engelsk/international marketing (180 ECTS), Optag 2021 | BA IVK engelsk Slagelse | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk | Slagelse | |
Efterår 2023 | Valgfag | Generel Erhvervsøkonomi - Esbjerg Kolding Odense Slagelse | Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | |
Efterår 2023 | Valgfag | Professionsbachelor i engelsk og digital markedskommunikation (210 ECTS), Optag 2020 | PBA i fremmedsprog og digital markedskommunikation | professionsbachelor i ét fremmedsprog og digital markedskommunikation (engelsk) | Slagelse | |
Efterår 2023 | Valgfag | Professionsbachelor i engelsk og digital markedskommunikation (210 ECTS), Optag 2021 | PBA i fremmedsprog og digital markedskommunikation | professionsbachelor i ét fremmedsprog og digital markedskommunikation (engelsk) | Slagelse |