Metode, argumentation og videnskabsteori

Studienævn for Jura

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B630026102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B630026101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 20-02-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B630026101

Fagtitel

Metode, argumentation og videnskabsteori

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Jura

Godkendelsesdato

20-02-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Sten Schaumburg-Müller stsm@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

HA(jur.) eller tilsvarende.

Formål og sigte

Kursets formål er at give de studerende viden om juraen og økonomien som videnskabelig og praktisk disciplin, og styrke de studerendes metodiske færdigheder til at integrere deres allerede erhvervede viden indenfor jura og økonomi. Herved opnår de studerende kompetencer til at anvende en interdiciplinær metode i praksis.

Kurset bygger ovenpå de juridiske og økonomiske fag, de studerende allerede har haft på bacheloruddannelsen.

Mere eksplicit har kurset som mål:
  • at udvikle de studerendes forståelse for jura og økonomi som videnskabelige discipliner (videnskabsteori)
  • at styrke de studerendes metodeforståelse og anvendelse (metode)
  • at udvikle de studerendes evne til at anvende den erhvervsjuridiske metode, rets- og kontraktøkonomi i praksis (argumentation).

Indhold

I kurset anlægges tre perspektiver: Videnskabsteori, argumentation og metode, herunder at arbejde med interdisciplinær metode. De tre dele understøtter og udbygger hinanden.

I den videnskabsteoretiske del diskuteres spørgsmål som: 
  • Hvad vil det sige at et område udgør en videnskabelig disciplin?
  • Hvad kendetegner jura og økonomi som videnskabelige discipliner?
  • Hvilke kriterier er der for korrekt juridisk og økonomisk argumentation?
  • Hvordan er henholdsvis jura og økonomi afgrænsede i forhold til andre videnskabelige discipliner? 
I den metodiske del konkretiseres de videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til metodiske udfordringer inden for anvendelsen af den erhvervsjuridiske metode og rets- & kontraktøkonomien. 

I denne del diskuteres spørgsmål som: 
  • Hvad kendetegner den erhvervsjuridiske metode?
  • Inden for hvilke retsområder kan den erhvervsjuridiske metode anvendes?
  • Hvornår og hvordan kan økonomiske analyser med fordel suppleres med juridiske analyser og visa versa? Hvilken betydning har sondringen mellem offentlig og privat ret for den erhvervsjuridiske metode? Metodiske forskelle mellem den erhvervsjuridiske metode og rets- og kontraktøkonomi. 
I argumentationsdelen arbejder de studerende med konkrete cases som eksemplificerer de teoretiske problematikker i fagets øvrige to dele. De studerende får derigennem mulighed for at bearbejde virkelighedsnære problemstillinger med udgangspunkt i både et økonomisk og juridisk perspektiv, der begge er grundlæggende elementer i den erhvervsjuridiske metode og rets- og kontraktøkonomi. Formålet er herefter, at de studerende skal integrere disse perspektiver med henblik på at kunne diskutere og anvise konkrete løsninger på de stillede cases. I argumentationsdelen får de studerende således mulighed for at prøve, hvordan juridisk og økonomisk rådgivning og problemhåndtering kan foregå i praksis. 

Faget er et kombineret juridisk og erhvervsøkonomisk fag. Via faget opnås således 5 ECTS juridiske fagelementer og 5 ECTS erhvervsøkonomiske fagelementer.

Målbeskrivelse

De studerende skal kunne reflektere over centrale videnskabsteoretiske problemstillinger, som er relevante i forhold til den erhvervsjuridiske metode og rets- og kontraktøkonomi.
De studerende skal kunne anvende den erhvervsjuridiske metode i forhold til en konkret problemstilling, og de skal kunne begrunde deres metodevalg fra så vel en pragmatisk som en videnskabsteoretisk vinkel.
Endelig skal de studerende kunne argumentere konsistent ud fra den/de valgte metodes præmisser.

Litteratur

Oplyses ved semesterstart.

Undervisningsform

Forelæsninger og case-opgaver. Desuden tilbydes de studerende at aflevere en frivillig hjemmeopgave, som rettes og kommenteres af underviseren.

Arbejdsbelastning

Skemalagt undervisning: 
3 undervisningstimer ugentligt i 10 uger. 

Med udgangspunkt i, at 1 ECTS svarer til 27 arbejdstimer, udmønter de med faget forbundne aktiviteter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

Konfrontationstimer: 30 timer.
Forberedelse: 170 timer.
Frivillig hjemmeopgave: 16 timer.
Forberedelse til prøve: 50 timer.
Prøve: 4 timer.
Total: 270 timer.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve i januar. 
Omprøve i februar.

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Skriftlig stedprøve

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

4 timers individuel skriftlig prøve.

Omfang

max. 10 sider á 2400 anslag.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt. Det er ikke tilladt at kommunikere med andre.

Udlevering af opgave

Fysisk i prøvelokalet.

Indlevering af besvarelse

Gennem SDUassignment i kurset i Blackboard. Besvarelsen kan IKKE suppleres med håndskrevne bilag.

ECTS-point

10

Uddybende information


EKA

B630026102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9403601, Metode, argumentation og videnskabsteori / Methodology, Argument and the Philosophy of Science. 

Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres. 

Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.
Opfylder den studerende ikke de af universitetet fastsatte forudsætninger for at deltage i prøven, er der brugt et prøveforsøg, medmindre universitetet har dispenseret, fordi der foreligger usædvanlige forhold.

Prøve- og bedømmelsesform kan ændres ved omprøve.

Den studerende skal selv sørge for at tilmelde sig omprøven i faget via studenter selvbetjeningen i tilmeldingsperioden.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester