Introduktion til Marketing
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Andreea Bujac | bujac@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og sigte
Indhold
- Marketings rolle i den moderne virksomhed
- Markeds- og situationsanalyse samt metoder til analyse af brancher og deres udvikling
- Indsamling af markedsinformationer fra sekundære databaser/kilder
- Købsadfærd på B2B markedet
- Købsadfærd på B2C markedet
- Markedsorientering, kundeværdi, tilfredshed og loyalitet
- Segmentering og positionering
- Branding og brand equity
- Produktudvikling og -strategi
- Marketingkanaler og distributionsstrategi
- Prisfastsættelse og -strategi
- Promotion- og kommunikationsstrategi
- Digital marketing
- Serviceprocessen
- Planlægning og kontrol
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende kan:
- Argumentere og udvælge hvilke teorier og modeller, der kan bidrage til at belyse og analysere problemstillingen og redegøre for disse.
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan:
- Gennemføre en analyse af virksomhedens markedsmuligheder/markedstrusler og ud fra denne identificere og afgrænse en konkret praktisk marketingrelateret problemstilling.
- Afdække hvilke informationer som er nødvendige til analyse af problemstillingen, ved hjælp af de valgte teorier.
- Tilvejebringe den nødvendige information (i det omfang det er muligt).
- Analysere problemstillingen ved hjælp af de udvalgte teorier og den tilvejebragte information samt eventuelle nødvendige, eksplicitte antagelser.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan:
- Fremsætte velargumenterede forslag til handlingsplan, på basis af analysen og herunder argumentere for implementering og kontrol af denne.
- Foretage budgetovervejelser for den foreslåede handlingsplan.
- Præsentere analyse og resultat i en rapport, der er velstruktureret, dokumenteret og følger akademiske standarder.
Litteratur
Hollesen, S. (nyeste udgave). Marketing Management: A relationship approach. Pearson Education.
Udvalgte artikler som oplyses ved semesterstart.
Undervisningsform
Fagets mål søges opnået gennem forelæsninger, selvstudier af videomateriale som supplement til lærebog/artikler samt projektarbejde. Formålet med forelæsningerne er at skabe overblik over faget og kravene til indsats og læringsmål. Lærebog, videoer og vejledning sigter på at skabe forståelse for fagets centrale problemstillinger, teorier og modeller. I projektarbejdet skal den studerende henover semesteret, med udgangspunkt i en udvalgt virksomhed eller markedsorienteret organisation, selvstændigt identificere, afgrænse, analysere og løse en konkret marketingrelateret problemstilling ved anvendelse af fagets teorier og metoder. Projektarbejdet spiller således en central rolle for opnåelse af fagets læringsmål.
Projektarbejdet støttes af vejledning.
Krav til indhold i den endelige projektrapport vil fremgå af fagets side i ItsLearning.
Projektrapporten udarbejdes individuelt og indleveres i slutningen af semesteret.
Der undervises og vejledes på dansk og/eller engelsk.
Eksamenssproget er altid dansk.
Arbejdsbelastning
Undervisningsaktiviteterne udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Opgaven skal bygge på en selvvalgt problemformulering.
Forud for eksamen udleveres en række spørgsmål, som opgavens valgte problemformulering skal dække.
Indledning og problemformulering skal godkendes af underviser.
Supplerende information vedr. omprøve i samme eksamenstermin:
Omprøve kan finde sted på baggrund af samme selvvalgte marketingproblemformulering, men det er også muligt at indlevere en rapport baseret på et nyt emne.
EKA
B220027302
B220027502
B220027102
B220027202
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 83103x01 Specialfag i Marketing / Esbjerg: 83103101 Kolding: 83103201.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2024 | Obligatorisk | Supplering - alle byer / E19 - F20 - E20 - F21 - E21 - F22 - E22 | Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | 2 |