Internt regnskab

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Undervisningssprog: Engelsk
EKA: B200012202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B200012201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 20-03-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B200012201

Fagtitel

Internt regnskab

Undervisningssprog

Engelsk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Godkendelsesdato

20-03-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Rainer Lueg rlueg@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Kolding

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

-

Anbefalede forudsætninger

-

Formål og sigte

Faget har til formål at sætte den studerende i stand til teoretisk og praktisk at kunne vurdere implementerede økonomistyringssystemer og hertil knyttede interne regnskaber og præstationsmålinger.

Faget bygger oven på den viden, der er erhvervet i fagene internt regnskab/økonomistyring på HA, HD eller tilsvarende. Det spiller sammen med faget eksternt regnskab/årsregnskab, der er placeret på samme semester og giver sammen med dette fag grundlag for faget revisionsteori, der er placeret senere på studiet.

I forhold til studiets kompetenceprofil har faget eksplicit fokus på at:

- give en teoretisk og anvendelsesorienteret viden om fagområdet økonomistyring, som omfatter såvel taktisk og operationel styring som strategisk orienteret beslutningsstøtte. Fagets sigte er her at afklare økonomistyringens tilrettelæggelse under hensyntagen til såvel virksomhedens interne processer og organisering som i forhold til eksterne relationer og værdikæder. 
- give færdigheder i at vurdere samspillet mellem de enkelte principper og værktøjer og deres bidrag til værdiskabelsen i virksomheden, herunder i dialog med virksomhedens ledelse evaluere konkrete løsningsmodellers virkemåde.
- give kompetence til at håndtere komplekse økonomistyringsopgaver i samarbejde med virksomhedens ledelse og økonomiansvarlige, herunder medvirke til forbedre læring kapaciteter.

Indhold

Kurset behandler overordnede spørgsmål om forholdet mellem økonomistyring og andre organisatoriske enheder og deres miljø. For eksempel:

- Hvad er karakteristika og grænser for økonomistyring?
- Hvad er samspillet mellem økonomistyring og ledelse?
- Hvordan bidrager økonomistyring til værdiskabelse i organisationen? Hvordan muliggør og begrænser organisationsstruktur og ledelsespraksis?
- Hvordan og hvorfor skal aktører i organisationen godkendes og holdes ansvarlige for at træffe beslutninger, håndhæve kontrol og foretage evalueringer?

Kurset beskæftiger sig med specifikke emner inden for økonomistyring. Disse omfatter:

- Yderligere omkostningsregnskabsteori på operativt niveau, fx kvalitetsstyring, just-in-time, throughput accounting.
- Yderligere omkostningsregnskabsteori på interorganisatorisk niveau, fx miljøomkostning og target costing.
- Planlægning og evaluering af decentralisering, fx porteføljestyring.
- Økonomistyring og aktionærorienteret styring (Value-based Management).
- Økonomistyring og strategiimplementering (Balanced Scorecard).

Målbeskrivelse

For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at de studerende kan:

Demonstrere viden om fagets emner, således at de er i stand til
  • at identificere og redegøre for centrale problemstillinger indenfor virksomhedens økonomistyring på operationelt, taktisk og strategisk niveau samt samspillet herimellem.
  • argumentere gennem konsistent brug af begreber.
  • forholde sig kritisk og reflekterende til litteraturens formuleringer og løsningsforslag, herunder implicitte forudsætninger og uudtalte begrænsninger.
Demonstrerer færdigheder til, for en specifik case, at fremkomme med virksomhedsspecifikke løsningsforslag ved at omsætte de i den anvendte litteratur generelle bidrag til formulering af de centrale problemstillinger og principper for deres løsning til den konkrete situation.

Demonstrerer kompetence til at tage højde for komplekse og uforudsigelige situationer, som kræver yderligere tilpasning og læring.

Målbeskrivelse - viden


Litteratur

Atkinson, A.A., Kaplan, R.S., Matsumura, E. M., & Young, S. M. (2011). Management Accounting, International Edition (6th ed. eller senere). New Jersey, NJ: Pearson.

Kaplan, R.S. & A.A. Atkinson (1998). Advanced Management Accounting, Prentice Hall, 3. Udgave. (udvalgte kapitler)

Suppleret med en række artikler, ca. 6. Kan muligvis ændres før semesterstart, og suppleres med artikler, kapitler osv.:

Albertsen, O. A., & Lueg, R. 2014. The Balanced Scorecard’s missing link to compensation: a literature review and an agenda for future research. Journal of Accounting and Organizational Change, 10(4): 431-465.
Biddle, G., Bowen, R., & Wallace, J. 1997. Does EVA beat earnings? Evidence on associations with stock returns and firm values. Journal of Accounting & Economics, 24(3): 301-336.
Burkert, M., & Lueg, R. 2013. Differences in the sophistication of Value-based Management – The role of top executives. Management Accounting Research, 24(1): 3-22.
Fiss, P. C., & Zajac, E. J. 2004. The diffusion of ideas over contested terrain: the (non)adoption of a shareholder value orientation among German firms. Administrative Science Quarterly, 49(4): 501-534.
Nørreklit, H. 2000. The balance on the Balanced Scorecard: a critical analysis of some of its assumptions. Management Accounting Research, 11(1): 65-88.

Undervisningsform

Undervisningen gennemføres som dialogforelæsninger og casefremlæggelser/-diskussioner. Dertil kommer casearbejde og opgaveløsning, og eventuelt studenterfremlæggelse.

Undervisningen er tilrettelagt ud fra en forventning om, at den studerende til hver gang har sat sig ind i de i undervisningen benyttede cases og reflekteret over mulige løsningstiltag.

Arbejdsbelastning

Skemalagt undervisning:
22 forelæsningstimer fordelt over 7 uger (med 5-6 timer hver anden uge).
____

Forventet fordeling af SAT:
Deltagelse i forelæsninger: 22 timer
Forberedelse til forelæsninger: 90 timer – dvs. i gennemsnit ca. 2 timer per lektion.
Forberedelse til eksamen 21 timer
Deltagelse i eksamen: 2 timer
I alt 135 timer

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Januar.
Omprøve: Februar.

Prøve- og bedømmelsesform kan ændres ved omprøve.

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Skriftlig stedprøve

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

2 timer skriftlig stedprøve.

Omfang

Ingen begrænsning.

Hjælpemidler

Ingen hjælpemidler tilladt (undtagen lommeregner).
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre.

Udlevering af opgave

Fysisk i eksamenslokalet.

Indlevering af besvarelse

Der kan alene afleveres digitalt.
Besvarelsen afleveres i SDUassignment i kursets side i Blackboard.

ECTS-point

5

Uddybende information

Sted: Prøven gennemføres ved brug af egen PC, der skal kunne gå på universitetets trådløse netværk.
Internetadgang: Internetadgang er nødvendig.

EKA

B200012202

Ekstern kommentar

Bemærk at faget undervises på engelsk men prøven afvikles på dansk. / Please note that the language of instruction is English and the examination language is Danish.

Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester