Business to Business marketing
Studienævn for cand.merc. og cand.merc.aud.
Undervisningssprog: Dansk, Engelsk
EKA: B150074202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat
Fagnummer: B150074201
ECTS-point: 10
Godkendelsesdato: 13-02-2024
Varighed: 1 semester
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Anbefalede forudsætninger
Formål og sigte
Dette fag har til formål at give de studerende indsigt i de særlige problemstillinger som knytter sig til markedsføring på det industrielle marked, herunder også bæredygtigheden af de beslutninger som virksomheder træffer. Faget sigter på at formidle såvel en teoretisk som en mere praktisk forståelse for industrielmarketing. Faget er central i forhold til IVU linjens profil og indhold og giver indgående viden om industrielle virksomheders strategisk og taktiske og dels også operative overvejelser. B-2-B marketing og faget international forretningsudvikling og vækst berører en række problemstillinger i tilknytning til hinanden.
Faget giver viden om koblingen mellem fagets centrale teorier, modeller, metoder og undersøgelsesmetodikker.
Der lægges i faget særligt vægt på, at den studerende efter undervisningen har færdigheder i at kunne vælge og anvende fagets modeller og teorier og i forlængelse heraf kompetence til at vurdere, begrunde og formidle resultaterne af de gennemførte analyser. Herudover skal den studerende være i stand til kunne identificere og strukturere egne læringsbehov indenfor faget området B-2-B marketing.
Indhold
Faget beskæftiger sig med følgende områder:
- Centrale tilgange, modeller og begreber inden for fagområdet
- Markedsopfattelse, bæredygtighed, etik, kundebehov og positionering
- Ledelse af salgs- og indkøbsfunktionen
- Relationsudvikling og parameterfastlæggelse
- Markedsstrategi og segmentering
- Købsadfærd og samarbejde
- Indkøb og sourcing
- Kommunikation på b-2-b markedet
- Metoder og teknikker til afdækning af markedet
- Den organisatoriske bases betydning for virksomhedens evne til at tilpasse sig og påvirke markedet og relationer.
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
- Kende og forstå fagets teorier, modeller og metoder samt skelne mellem styrker og svagheder ved brugen af disse
- Kunne beskrive virksomheders relationer og udviklingen af disse på B-2-B markedet
Målbeskrivelse - færdigheder
- Argumentere for anvendelse af fagets teorier, modeller og metoder til at karakterisere og analysere praktiske og teoretiske problemstillinger i forhold til business – to – business markedet
- Argumentere for og imod forskellige teorier, modeller og teorier
- Forklare og formidle problemstillinger og løsningsmodeller som relaterer sig til business-to-business markedet
Målbeskrivelse - kompetencer
- Kunne vurdere udviklingen og dynamikken i B-2-B relationer
- Kunne forholde sig kritisk – konstruktivt i forhold til løsningen af konkrete udfordringer og opgaver i B-2-B relationer.
- Kunne opstille konsistente handlingsanvisninger og -planer på business-to-business markedet
Litteratur
Eksempler:
- Business-to-Business marketing R. Brennan, L. Canning & R. McDowell Sage, London (seneste udgave),
- Håkansson, Håkan and Ivan Snehota. No Business Is an Island; Making Sense of the Interactive Business World. First edition, Emerald Publishing Limited, 2017. (Chapter 1 & 2) ( kan hentes som E-bog; SDU library). Chapter 1 The Significance of Business Relationships, Håkan Håkansson and Ivan Snehota (p. 1 -26) Chapter 2 Management in the Interactive Business World, David Ford, Lars-Gunnar Mattsson and Ivan Snehota (p. 27 – 46).
- Artikel samling til faget B-2-B marketing (fremgår af forelæsningsplanen).
Samt noter til faget.
- P. V. Freytag & K. Philipsen (red.) Challenges in Relationship marketing, Århus, 2010, Forlaget Academica.
Undervisningsform
Undervisningen består af en kombination af forelæsninger, cases, øvelser og studenter oplæg, samt et virksomhedsbesøg. Der forudsættes at de studerende deltager aktivt i faget. Kombinationen af forskellige undervisningsformen sker for at styrke den studerende kompetenceudvikling.
I tilknytning til faget, enten i form af et virksomhedsbesøg eller en gæsteforelæsning, vil der blive tale om et mere praktisk indlæg om indkøbssiden og et om salgssiden.
Det forventes, at ca 30% af fagets undervisning vil ske engelsksproget.
Arbejdsbelastning
Skemalagt undervisning:
3 timer pr. uge i 13 uger fordelt over semestret. Derudover 4 timer til virksomhedsbesøg.
____
____
Arbejdsbelastning:
En studerende arbejdsbelastnnig er estimeret til:
En studerende arbejdsbelastnnig er estimeret til:
Deltagelse i forelæsninger: 39 timer.
Forberedelse til forelæsninger: 163 timer svarende til 11-12 timer per undervisningsgang.
Virksomhedsbesøg: 4 timer.
Forberedelse til eksamen: 60 timer.
Gennemføre eksamen: 4 timer.
I alt 270 timer.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Eksamen
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve: Januar.
Omprøve: Februar.
Udprøvninger
Eksamen: Take-home
Navn
Eksamen: Take-home
Prøveform
Hjemmeopgave
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Dansk
Varighed
4 timer skriftlig individuel take-home eksamen med udgangspunkt i en konkret case/opgave.
Omfang
Ingen begrænsning.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt.
Udlevering af opgave
Via Digtial Eksamen.
Indlevering af besvarelse
Elektronisk aflevering via Digital Eksamen.
ECTS-point
10
Uddybende information
Vedrørende omprøve i samme eksamenstermin: Ved omprøve stilles en ny opgave(case).
EKA
B150074202
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9208201 Business to Business marketing.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Ann Højbjerg Clarke | ahc@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse | Kolding |
Per Vagn Freytag | pvf@sam.sdu.dk | Business-to-Business Marketing og Supply Chain Management | Kolding |