E-marketing
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Per Vagn Freytag | pvf@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Anbefalede forudsætninger
- have fundamental viden om marketing og off-line B2B problemstillinger i virksomheder (som fx i P.Kotler & P. Keller, Marketing Managment, Prentice Hall, seneste udgave)
- kunne anvende centrale marketingmodeller på praktiske problemstillinger
- kunne anvende basale undersøgelsesmetoder til at udføre empiriske undersøgelser indenfor e-marketing.
Da undervisningen i kurset er dialogbaseret forudsætter det aktiv deltagelse af den studerende og færdighed i at gennemføre case-baseret gruppearbejde.
Formål og sigte
Indhold
- Digital markedskommunikation
- e-marketing strategi og planlægning
- forskellige former for e-marketing Digital brugeradfærd
- Digital segmentering, differentiering, og positioneringsstrategier,
- E-marketing ledelse og optimering/e-KPI,
- Social medie strategi, e-CRM, og e-Balanced Scorecard.
Målbeskrivelse - viden
Har viden så han eller hun kan:redegøre for teorier og begreber, herunder:
- definere e-business, e-commerce, og e-marketing forskellen mellem disse begreber
- forklare hvad der kendetegner digital forbrugeradfærd, hvorledes denne afviger fra analog forbrugeradfærd, og på hvilken måde dette påvirker virksomhedens markedsføringsindsats
- redegøre for forskellige teknikker for optimering indenfor e-marketings aktiviteter (ROI) og relevante KPI’er og de udfordringer, der er i at anvende disse teknikker.
Kan redegøre for anvendelsen af teorier og modeller i planlægning af virksomhedens e-marketingindsats, herunder:
- redegøre for den strategiske og taktiske brug af e-marketing på baggrund af overordnede digitale forretningsmodeller
- redegøre for den strategiske og taktiske brug af sociale medier på tværs af værdikæden
odemonstrere overblik over de elementer der indgår i den konkrete planlægning af e-marketingindsatsen og herunder redegøre for forskellige e-marketing teknikker for fastholdelse/udvidelse af kunderelationer.
Målbeskrivelse - færdigheder
- anvende fagets centrale modeller til at analysere en praktiske marketingproblemstilling.
Målbeskrivelse - kompetencer
- forholde sig kritisk til de anvendte modeller og redegøre for eventuelle fordele og ulemper modellernes anvendelse som led i virksomheders markedskommunikation.
- Foretage en kort skriftlig afrapportering af den gennemførte analyse og dens resultater.
- diskutere analyse og resultater ved anvendelse af fagets begreber, teorier og modeller.
Litteratur
Følgende litteratur vil fungere som udgangspunkt for kurset:
Undervisningsform
Undervisning på engelsk må forventes.
Arbejdsbelastning
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen - Rapport
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Rapport: Udarbejdes henover semesteret. Deadline for indlevering fremgår af eksamensplanen.
Omfang
Omfang: 1 studerende: 8 - 10 sider
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Rapporten kan afvises, hvis den ikke opfylder formkravene i væsentlig grad. Ved afvisning er 1 prøveforsøg forbrugt. Årsag til afvisning kan for eksempel være, at der mangler referenceliste. Det kan også være, hvis rapportens omfang væsentligt overstiger det angivne omfang – eller er væsentligt under.
Eventuel afvisning afgøres af underviser. Ved afvisning påføres protokollen ”AV”.
EKA
Ekstern kommentar
NOTE - This course will in Autumn 2021 change course number to B150182201 due to change in teaching and exam language.
Students who have previously used exam attempts in the course must participate in exam after the new course description at the ordinary exam in January 2022 and forwards.
Fagudbud
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Per Vagn Freytag | pvf@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse | Kolding |
Roberto Mora Cortez | rfmc@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse | Kolding |