E-marketing

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Undervisningssprog: Dansk, Engelsk
EKA: B150070202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B150070201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 17-03-2021


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B150070201

Fagtitel

E-marketing

Undervisningssprog

Dansk, Engelsk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Godkendelsesdato

17-03-2021

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Per Vagn Freytag pvf@sam.sdu.dk Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse

Udbudssteder

Kolding

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Anbefalede forudsætninger

Akademiske forudsætninger:
Af studerende der følger dette fag forventes at:
 
  • have fundamental viden om marketing og off-line B2B problemstillinger i virksomheder (som fx i P.Kotler & P. Keller, Marketing Managment, Prentice Hall, seneste udgave)
  • kunne anvende centrale marketingmodeller på praktiske problemstillinger
  • kunne anvende basale undersøgelsesmetoder til at udføre empiriske undersøgelser indenfor e-marketing.


Da undervisningen i kurset er dialogbaseret forudsætter det aktiv deltagelse af den studerende og færdighed i at gennemføre case-baseret gruppearbejde.

Formål og sigte

Formålet med dette kursus i e-marketing er at give den studerende et overblik over de særlige forhold, som gør sig gældende indenfor e-marketing og digital kommunikation primært på B2B markedet. Det er desuden målet, at den studerende opnår viden indenfor global B2B e-marketing samt principper for optimering af e-marketings discipliner på baggrund af digital kundeadfærd og relationsledelse. 
Der sigtes på, at den studerende vil have tilføjet sig e-marketingsviden til, efter endt eksamen, at kunne indgå i den strategiske eller taktiske proces for et B2B marketing/e-marketing team i en B2B virksomhed.

Indhold

Kurset indeholder følgende emner:

  • Digital markedskommunikation 
  • e-marketing strategi og planlægning
  • forskellige former for e-marketing Digital brugeradfærd
  • Digital segmentering, differentiering, og positioneringsstrategier, 
  • E-marketing ledelse og optimering/e-KPI, 
  • Social medie strategi, e-CRM, og e-Balanced Scorecard. 

Målbeskrivelse - viden

Har viden så han eller hun kan:redegøre for teorier og begreber, herunder:

  • definere e-business, e-commerce, og e-marketing forskellen mellem disse begreber
  • forklare hvad der kendetegner digital forbrugeradfærd, hvorledes denne afviger fra analog forbrugeradfærd, og på hvilken måde dette påvirker virksomhedens markedsføringsindsats
  • redegøre for forskellige teknikker for optimering indenfor e-marketings aktiviteter (ROI) og relevante KPI’er og de udfordringer, der er i at anvende disse teknikker.

Kan redegøre for anvendelsen af teorier og modeller i planlægning af virksomhedens e-marketingindsats, herunder:

  • redegøre for den strategiske og taktiske brug af e-marketing på baggrund af overordnede digitale forretningsmodeller
  • redegøre for den strategiske og taktiske brug af sociale medier på tværs af værdikæden
    odemonstrere overblik over de elementer der indgår i den konkrete planlægning af e-marketingindsatsen og herunder redegøre for forskellige e-marketing teknikker for fastholdelse/udvidelse af kunderelationer.

Målbeskrivelse - færdigheder

Har færdigheder, så han eller hun kan 
  • anvende fagets centrale modeller til at analysere en praktiske marketingproblemstilling.

Målbeskrivelse - kompetencer

Har kompetence så han eller hun kan
  • forholde sig kritisk til de anvendte modeller og redegøre for eventuelle fordele og ulemper modellernes anvendelse som led i virksomheders markedskommunikation. 
  • Foretage en kort skriftlig afrapportering af den gennemførte analyse og dens resultater.
  • diskutere analyse og resultater ved anvendelse af fagets begreber, teorier og modeller.

Litteratur

Følgende litteratur vil fungere som udgangspunkt for kurset:

B2B Digital Marketing, Using the web to market directly to businesses. Michal Miller, Que publishing. ISBN: 978-0-7897-4887-4 Endelig litteraturliste vil blive offentliggjort forud for undervisningsopstart. 

Undervisningsform

Undervisningen finder sted i form af en forelæsningsrække, der har til formål at give den studerende overblik over fagets begreber, teorier og modeller. Herudover ydes vejledning i forbindelse med den studerendes udarbejdelse af en rapport, som indgår som en del af eksamen i faget. Den studerendes arbejde med rapporten skal opøve dennes færdigheder i at anvende fagets begreber, teorier og metoder til analyse af en for faget relevant problemstilling.

Den studerende vælger selv emne for rapporten. Emnet skal godkendes af underviseren.

Undervisning på engelsk må forventes.

Arbejdsbelastning

Skemalagt undervisning
Konfrontationstimer: 18 timer fordelt som 3 timer per uge i 6 uger fordelt over semesteret.
Andre typer timer: 20 minutter individuel vejledning per studerende til udarbejdelse af rapport samt 1 times samlet fællesvejledning af alle studerende.

Arbejdsbelastning:
Den samlede studenterindsats forventes omtrent således (i timer):
Forelæsninger: 20 incl. vejledning
Løbende forberedelse: 65
Udarbejdelse af opgave: 50
I alt: 135 timer 

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Januar.
Omprøve: Februar.

Udprøvninger

Eksamen - Rapport

Navn

Eksamen - Rapport

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk, Engelsk

Forberedelse

.

Varighed

Rapport: Udarbejdes henover semesteret. Deadline for indlevering fremgår af eksamensplanen.

Omfang

Omfang: 1 studerende: 8 - 10 sider

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt.

Udlevering af opgave

Der skrives om et selvvalgt emne indenfor e-marketing

Indlevering af besvarelse

Elektronisk aflevering via Digital Eksamen.

ECTS-point

5

Uddybende information

Rapporten udarbejdes individuelt. Afvigelse kan ved særlige dokumenterede forhold afgøres af underviser.

Rapporten kan afvises, hvis den ikke opfylder formkravene i væsentlig grad. Ved afvisning er 1 prøveforsøg forbrugt. Årsag til afvisning kan for eksempel være, at der mangler referenceliste. Det kan også være, hvis rapportens omfang væsentligt overstiger det angivne omfang – eller er væsentligt under.
Eventuel afvisning afgøres af underviser. Ved afvisning påføres protokollen ”AV”.

Ved omprøve kan tidligere udarbejdet rapport genbruges eller der kan udarbejdes en ny rapport.

Prøveform kan ændres ved omprøve, eksempelvis til en mundtlig prøve.

EKA

B150070202

Ekstern kommentar

NOTE - This course will in Autumn 2021 change course number to B150182201 due to change in teaching and exam language.
Students who have previously used exam attempts in the course must participate in exam after the new course description at the ordinary exam in January 2022 and forwards.


Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Per Vagn Freytag pvf@sam.sdu.dk Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse Kolding
Roberto Mora Cortez rfmc@sam.sdu.dk Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse Kolding

URL til Skemaplan

Kolding
Vis fuldt skema