Idegenerering og facilitering

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B150061202
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B150061201
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 13-03-2020


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B150061201

Fagtitel

Idegenerering og facilitering

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Godkendelsesdato

13-03-2020

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Suna Løwe Nielsen sso@sam.sdu.dk Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse

Udbudssteder

Kolding

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen

Formål og sigte

Fagets formål er at give de studerende viden, færdigheder og kompetencer til at transformere status quo og skabe en bedre verden gennem udvikling af nye værdiskabende muligheder. Entreprenørskab, og dermed processen med at skabe, evaluere og organisere nye muligheder, udgør fagets primære teoretiske afsæt. Fokus er på muligheder (eks. nye strategier, løsninger, services og viden), som skaber værdi for andre (eks. bedre livsbetingelser, mindre miljøpåvirkninger) og samtidigt er økonomiske bæredygtige.

Ambitionen med faget er at introducere studerende til videnskabelig og anvendelsesorienteret teori, metode og teknikker inden for transformativt entreprenørskab. Primært stilles skarpt på den eksisterende viden om entreprenørielle processer kombineret med den bæredygtige og socialt ansvarlige transformative udviklingsdagsorden.

Læringen genereret gennem faget er relevant for såvel transformation af eksisterende private eller offentlige virksomheder, i opstart af nye virksomheder som i henhold til den lokale eller globale samfundsmæssige udvikling. I faget får den studerende således indsigt i, hvordan bæredygtig og/eller socialt ansvarligt entreprenørskab kan skabes, afprøves, organiseres og forankres i de forskellige kontekster.

Interaktion og integration mellem teoretisk viden, empirisk indsigt og den studerendes egne praksiserfaringer er centralt for faget. De studerende arbejder med konkrete komplekse og dilemmafyldte real-life problemfelter (f.eks. cirkulær økonomi, offentlig-privat social innovation eller FN-mål). Samtidigt er en central målsætning at understøtte de studerendes læring ved indgående at træne brugen af den introducerede viden, metoder og teknikker i praksis. Endeligt problemløser og samskaber de studerende i faget sammen med eksterne stakeholders.   

Faget bygget op omkring tre centrale delprocesser knyttet til den iterative udvikling af nye værdiskabende entreprenante muligheder. 

Første del af faget har fokus på skabelse af nye værdiskabende ideer og muligheder med afsæt i dybdegående udforskning af komplekse problemfelter. Næste del omhandler evalueringen af idéer og muligheder, mens sidste del omhandler organisering og forankring af de nye muligheder.   


Indhold

Den bæredygtige og socialt ansvarlige transformative udviklingsdagsorden lokalt og globalt

Cirkulær økonomi, CSR, social og design-dreven innovation, den tredobbelte bundlinje

Forskellige typer af entreprenørskab, herunder intraprenørskab, bæredygtigt entreprenørskab, socialt entreprenørskab og offentligt entreprenørskab 

Skabelse af nye ideer og entreprenante muligheder, teoretiske perspektiver og praktiske metoder samt teknikker

’Wicked’ problemer, samskabelse, kreativ destruktion, designtænkning og kognitive barrierer for transformativ nytænkning

Evaluering af nye ideer og muligheder, teoretiske perspektiver og praktiske metoder samt teknikker

Bæredygtige forretningsmodeller, prototyping, evalueringskriterier

Organisering og forankring af nye muligheder i forskellige kontekster, teoretiske perspektiver og praktiske metoder samt teknikker

Causation og effectuation, lean startup, ambidekse organiseringsmodeller 


Målbeskrivelse


Målbeskrivelse - viden

Den studerende kan:

Gøre rede for, eksemplificere og forklare fagets teorier, metoder og teknikker, samt deres styrker, svagheder, underliggende antagelser, forskelle og ligheder.

Give et overbevisende overblik over de centrale områder, der fokuseres på i faget

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende kan:

Anvende og velbegrundet udvælge fagets teorier, metoder og teknikker til at løse, analysere og tage kritisk reflekterende stilling til praktiske udfordringer omkring transformativt entreprenørskab i lyset af forskellige kontekster og problemfelter.

Forstå konsekvenser af de teoretiske og praktiske til- og fravalg, som den studerende foretager sig i den entreprenante proces

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende kan:

Indgå i samskabelse med medstuderende samt eksterne interessenter i udvikling af bæredygtige og socialt ansvarlige ideer og muligheder med potentiale til at transformere status quo

demonstrere empatiske, åbne, kritiske, kreative og agilt samskabende kompetencer inden for rammerne af transformativt entreprenørskab

udvise tolerance for den uforudsigelige og foranderlige ’wickedness’, der knytter sig til bæredygtig og socialt ansvarlig udvikling

Litteratur

Videnskabelige artikler og bogkapitler, som offentliggøres via Black Board inden fagets begyndelse. Eksempler på artikler er:

Hall, J. K., Daneke, G. A. and Lenox, M. J. (2010). Sustainable development and entrepreneurship: Past contributions and future directions. Journal of Business Venturing, 25, 439-448.
Joyce, A. and Paquin, R. L. (2016) The triple layered business model canvas: A tool to design more sustainable business models. Journal of Cleaner Production, 135, 1474-1486.
Gûnzel-Jensen, F., Siebold, N. Kroeger, A. and Korsgaard, S. (2020). Do the United Nations’ Sustainability Goals matter for social entrepreneurial ventures? A bottom-up perspective. Journal of Business Venturing Insights, 13, 1-8.
Liedtka, J. (2015). Perspective: Linking Design Thinking with Innovation Outcomes through Cognitive Bias Reduction. Journal of Product Innovation Management, 32(6), 925-938. 
Zahra, S. A., et al. (2009). A typology of social entrepreneurs: Motives, search processes and ethical challenges. Journal of Business Venturing, 24(5), 519-532.

Eksempler på bogkapitler er:

Rill B.R. and Hämäläinen M.M. (2018), The Art of Co-Creation. Palgrave Macmillan, Singapore (Kap. 2-6).
Nielsen, S. L., Klyver, K., Evald, M. R. and Bager, T. (2017), Entrepreneurship in Theory and Practice: Paradoxes in Play, Edward Elgar (udvalgte kapitler).
UN Global Compact, Global Opportunity Report Serien (Udvalgte rapporter og kapitler)

Undervisningsform

Forelæsningstimer: 30 fordelt som 3 timers undervisning i 10 uger.
To camps inkl. forberedelse og opfølgning: 15 timer. Tid og sted fastlægges af underviser i forbindelse med undervisningen.

Undervisningen afvikles med et timetal svarende til 45 timer i ét semester. Faget er teoretisk funderet men særdeles anvendelses- og handlingsorienteret. Undervisningen er præget af et samspil mellem teori, praksis, handling, refleksion, samskabelse, divergent og konvergent tænkning. De studerende forventes at tage ansvar for egen og gruppens læring, og de udfordres i at tænke samskabende i forhold til udvikling af nye idéer og transformativt entreprenørskab. Undervisningen foregår ved forelæsninger, camps, problemløsende gruppearbejde, spil, cases, oplæring i og afprøvning af teori, metoder og teknikker samt kritisk og analytisk refleksion over praksis.

I forbindelse med campaktiviteten sættes de studerendes handle- og udviklingskompetencer i spil, samtidig med at de udvikler deres bevidsthed om, færdigheder og kompetencer i såvel samskabelse som transformative entreprenante processer og metoder. Campene kvalificerer de studerende til at varetage praksisnære, komplekse og udviklingsorienterede processer og aktiviteter i forskellige kontekster.


Arbejdsbelastning

Den samlede studenterindsats forventes omtrent således (i timer):
Forelæsninger: 30 t
Andre typer af timer: 15 t
Løbende forberedelse: 155 t
Udarbejdelse af eksamensbesvarelser: 50 t
Forberedelse og deltagelse i mundtlig prøve: 20 t
I alt: 270 timer

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Januar
Omprøve: Februar

Faget er udfaset og undervisningen blev udbudt for sidste gang i efteråret 2019. Da tilmelding til fag er bindende, servicetilmeldes du nedenstående prøveudbud, i det omfang du har prøveforsøg tilbage. Der udbydes følgende prøver:
2. udbud: januar 2021
3. udbud: februar 2021

Udprøvninger

Mundtlig prøve med udgangspunkt i portefølje.

Navn

Mundtlig prøve med udgangspunkt i portefølje.

Prøveform

Hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Forberedelse

Mundtlig prøve uden forberedelse i fagets pensum med udgangspunkt i individuel portefølje. Porteføljen består af to dele: En reflektionsrapport og den teoretiske rapport.

Varighed

Mundtlig prøve: 20 minutter

Reflektionsrapport: Afleveres to uger efter campaktivitet. Dato fremgår af eksamensplanen.
Teoretisk rapport: Afleveres i januar. Dato fremgår af eksamensplanen.

Omfang

Reflektionsrapport: max 5 sider
Teoretisk rapport: Max 10 sider

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt.

Indlevering af besvarelse

Aflevering af reflektionsrapport og teoretisk rapport via fagets side i BlackBoard.

ECTS-point

10

Uddybende information

Både refleksionsrapport og den teoretiske rapport skal leve op til formalia som beskrevet i formalia for skriftlige opgavebesvarelser (se under ”Eksamen” på uddannelsens webside). Der gives en samlet karakter for den mundtlige præstation og skriftlige portefølje.
Ved prøven deltager to eksaminatorer.

Refleksionsrapporten over campen skal dokumentere den enkelte studerendes aktive deltagelse i planlægningen, udførelsen og faciliteringen af campen..

Den teoretiske rapport skal indeholde en teoretisk refleksion over campaktiviteten ved hjælp af fagets teori og tjener som grundlag for en diskussion til den mundtlige eksamen.

Omprøve:
Mundtlig prøve, 20 minutter uden forberedelse, i pensum med udgangspunkt i rapport. Rapporten er teoretisk. Den studerende kan enten videreudvikle og forbedre en rapport indleveret til ordinær eksamen eller skrive en ny rapport, som kritisk knytter fagets teorier og metoder til entreprenørskabsfeltet. Max. 25 sider for rapporten.
Der gives en samlet karakter ud fra rapporten og den mundtlige prøve.

EKA

B150061202

Ekstern kommentar

Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven.

Tilføjet denne fagbeskrivelse primo 2020:
Denne fagbeskrivelse sidst udbudt Efterår 2019 er under udfasning. Har du deltaget i faget, men endnu ikke bestået det, vil du derfor blive servicetilmeldt eksamensudbud nævnt under pkt. "Tidsmæssig placering", såfremt du har yderligere prøveforsøg tilbage.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Pia Storvang pia.storvang@sam.sdu.dk Analyseenheden, Design2innovate
Suna Løwe Nielsen sso@sam.sdu.dk Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse

URL til Skemaplan

Kolding
Vis fuldt skema