Idegenerering og facilitering
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Suna Løwe Nielsen | sso@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Fagets formål er at give de studerende viden, færdigheder og kompetencer til at transformere status quo og skabe en bedre verden gennem udvikling af nye værdiskabende muligheder. Entreprenørskab, og dermed processen med at skabe, evaluere og organisere nye muligheder, udgør fagets primære teoretiske afsæt. Fokus er på muligheder (eks. nye strategier, løsninger, services og viden), som skaber værdi for andre (eks. bedre livsbetingelser, mindre miljøpåvirkninger) og samtidigt er økonomiske bæredygtige.
Ambitionen med faget er at introducere studerende til videnskabelig og anvendelsesorienteret teori, metode og teknikker inden for transformativt entreprenørskab. Primært stilles skarpt på den eksisterende viden om entreprenørielle processer kombineret med den bæredygtige og socialt ansvarlige transformative udviklingsdagsorden.
Læringen genereret gennem faget er relevant for såvel transformation af eksisterende private eller offentlige virksomheder, i opstart af nye virksomheder som i henhold til den lokale eller globale samfundsmæssige udvikling. I faget får den studerende således indsigt i, hvordan bæredygtig og/eller socialt ansvarligt entreprenørskab kan skabes, afprøves, organiseres og forankres i de forskellige kontekster.
Interaktion og integration mellem teoretisk viden, empirisk indsigt og den studerendes egne praksiserfaringer er centralt for faget. De studerende arbejder med konkrete komplekse og dilemmafyldte real-life problemfelter (f.eks. cirkulær økonomi, offentlig-privat social innovation eller FN-mål). Samtidigt er en central målsætning at understøtte de studerendes læring ved indgående at træne brugen af den introducerede viden, metoder og teknikker i praksis. Endeligt problemløser og samskaber de studerende i faget sammen med eksterne stakeholders.
Faget bygget op omkring tre centrale delprocesser knyttet til den iterative udvikling af nye værdiskabende entreprenante muligheder.
Første del af faget har fokus på skabelse af nye værdiskabende ideer og muligheder med afsæt i dybdegående udforskning af komplekse problemfelter. Næste del omhandler evalueringen af idéer og muligheder, mens sidste del omhandler organisering og forankring af de nye muligheder.
Indhold
Den bæredygtige og socialt ansvarlige transformative udviklingsdagsorden lokalt og globalt
Cirkulær økonomi, CSR, social og design-dreven innovation, den tredobbelte bundlinje
Forskellige typer af entreprenørskab, herunder intraprenørskab, bæredygtigt entreprenørskab, socialt entreprenørskab og offentligt entreprenørskab
Skabelse af nye ideer og entreprenante muligheder, teoretiske perspektiver og praktiske metoder samt teknikker
’Wicked’ problemer, samskabelse, kreativ destruktion, designtænkning og kognitive barrierer for transformativ nytænkning
Evaluering af nye ideer og muligheder, teoretiske perspektiver og praktiske metoder samt teknikker
Bæredygtige forretningsmodeller, prototyping, evalueringskriterier
Organisering og forankring af nye muligheder i forskellige kontekster, teoretiske perspektiver og praktiske metoder samt teknikker
Causation og effectuation, lean startup, ambidekse organiseringsmodeller
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende kan:
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan:
Anvende og velbegrundet udvælge fagets teorier, metoder og teknikker til at løse, analysere og tage kritisk reflekterende stilling til praktiske udfordringer omkring transformativt entreprenørskab i lyset af forskellige kontekster og problemfelter.
Forstå konsekvenser af de teoretiske og praktiske til- og fravalg, som den studerende foretager sig i den entreprenante proces
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan:
Indgå i samskabelse med medstuderende samt eksterne interessenter i udvikling af bæredygtige og socialt ansvarlige ideer og muligheder med potentiale til at transformere status quo
demonstrere empatiske, åbne, kritiske, kreative og agilt samskabende kompetencer inden for rammerne af transformativt entreprenørskab
udvise tolerance for den uforudsigelige og foranderlige ’wickedness’, der knytter sig til bæredygtig og socialt ansvarlig udvikling
Litteratur
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
2. udbud: januar 2021
3. udbud: februar 2021
Udprøvninger
Mundtlig prøve med udgangspunkt i portefølje.
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Reflektionsrapport: Afleveres to uger efter campaktivitet. Dato fremgår af eksamensplanen.
Teoretisk rapport: Afleveres i januar. Dato fremgår af eksamensplanen.
Omfang
Teoretisk rapport: Max 10 sider
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
EKA
Ekstern kommentar
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven.
Tilføjet denne fagbeskrivelse primo 2020:
Denne fagbeskrivelse sidst udbudt Efterår 2019 er under udfasning. Har du deltaget i faget, men endnu ikke bestået det, vil du derfor blive servicetilmeldt eksamensudbud nævnt under pkt. "Tidsmæssig placering", såfremt du har yderligere prøveforsøg tilbage.
Fagudbud
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Pia Storvang | pia.storvang@sam.sdu.dk | Analyseenheden, Design2innovate | |
Suna Løwe Nielsen | sso@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse |