International forretningsudvikling

Studienævn for cand.merc. og cand.merc.aud.

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B150059202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B150059201
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 13-02-2024


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B150059201

Fagtitel

International forretningsudvikling

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for cand.merc. og cand.merc.aud.

Godkendelsesdato

13-02-2024

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Andreea Bujac bujac@sam.sdu.dk Institut for Erhverv og Bæredygtighed

Udbudssteder

Kolding

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Formål og sigte

Faget har til formål at give de studerende en forståelse for hvorledes virksomheders kontekst påvirker deres internationale engagement. Derudover er formålet at forstå de internationale forretningsprocesser, der påvirker virksomheders organisering af aktiviteter, ressourcer og relationer. Denne viden skal den studerende tilegne sig for at kunne beskrive, analysere og diskutere virksomheders internationale udfordringer og muligheder.

Den studerende får via faget færdigheder, der er nødvendige, når konkrete brancher og klynger skal analyseres og når relevante handlingsforslag for virksomheders internationale ageren skal udformes. Færdighederne der opnås i faget kan senere anvendes på studiets øvrige fag, når der skal skrives rapporter og speciale, og i en virksomhedskontekst som medarbejder eller rådgiver.

Indhold

  • Internationalt forretningsmiljø:
    - Kulturelt, politisk og juridisk miljø
    - Internationale handelsteorier
  • Internationale erhvervsmarkeder:
    - Økonomisk integration
    - Nye markeder
  • Transnationale virksomheder
  • Digitalisering og globalisering
  • Internationale forretningsstrategier
  • Internationale forretningsfunktioner: blandt andet marketing, finans mm

Målbeskrivelse

For at indfri fagets formål er læringsmålet, at kunne demonstrere viden om fagets emner, således at:

Målbeskrivelse - viden

Den studerende kan:

  • Beskrive fagets teorier, modeller og begreber
  • Redegøre for antagelserne bag fagets teorier, modeller og begreber
  • Forklare forskelle og ligheder vedrørende fagets teorier, modeller og begreber
  • Forklare hvornår og i hvilke kontekster fagets teorier, modeller og begreber kan finde anvendelse

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende kan:

  • Analysere hvordan virksomheder kan operere og organisere sig på internationale markeder
  • Diskutere hvorledes virksomheders kontekst kan spille ind på deres internationaliseringsprocesser

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende kan:
  • Fremsætte velargumenterede handlingsforslag på basis af analyser
  • Præsentere analyser i en synopsis, der er velstruktureret, veldokumenteret og følger akademiske standarder

Litteratur

  • Czinkota, Michael., Ronkainen, Ilkka., Moffett, Michael., Marinova, Svetla and Marinov, Marin. (2009). International Business. European Edition, John Wiley and Sons Ltd., ISBN: 9780470510292.
  • Udvalgte artikler

Undervisningsform

I undervisningen anvendes en blanding af følgende teknikker: Forelæsninger, casearbejde, peer assessment, gruppearbejde, og gæsteoplæg.

Arbejdsbelastning

Skemalagt undervisning:
3 timer per uge i 14 uger.

Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

Aktivitet i timer:
  • Konfrontationstimer: 42 t
  • Forberedelse: 108 t
  • Udarbejdelse af synopser: 80 t
  • Eksamensforberedelse: 40 t
  • Eksamen 1/3 t
Total 270

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Januar
Omprøve: Februar

Udprøvninger

Eksamen - synopsis med mundtlig udprøvning

Navn

Eksamen - synopsis med mundtlig udprøvning

Prøveform

Synopsis med mundtlig prøve

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Forberedelse

Den mundtlige prøve er uden forberedelse

Varighed

Mundtlig prøve: 20 min. uden forberedelse

Synopsis: I løbet af semestret.

Omfang

Mundtlig prøve:

Den mundtlige prøve er individuel og uden forberedelse. Den varer 20 minutter. Den mundtlige prøve er i hele pensum.
Den studerende skal forberede en PowerPoint præsentation på maksimalt 5 minutter, hvor der redegøres for reflektion og perspektivering af synopsis, således den studerende får mulighed for at diskutere centrale teorier, modeller og begreber fra fagets litteratur og sammenholde disse med de empiriske observationer som er foretaget.

Synopsis
Synopsen udarbejdes i grupper af 3-4 studerende og har et omfang på max. 15 sider, eksklusiv forside, tro- og loveerklæring, indholdsfortegnelse og kildeliste. Underviser afgør afvigelser i gruppestørrelser. Uddybende information om synopsen findes på fagets side i Itslearning.

Hjælpemidler

Mundtlig prøve: Ingen hjælpemidler er tilladt.

Indlevering af besvarelse

Synopsis: Elektronisk aflevering via Digital Eksamen.

ECTS-point

10

Uddybende information

Vedrørende omprøve i samme eksamenstermin
Ved omprøven i samme eksamenstermin kan samme synopsis anvendes eller evt. afleveres i forbedret stand efter aftale med underviser.

EKA

B150059202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9857201 International forretningsudvikling.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Andreea Bujac bujac@sam.sdu.dk Business-to-business Marketing og Supply Chain Management Kolding
Mads Bruun Ingstrup mbi@sam.sdu.dk Business-to-Business Marketing og Supply Chain Management Kolding

URL til Skemaplan

Kolding
Vis fuldt skema