International forretningsudvikling
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og sigte
Indhold
- Internationalt forretningsmiljø:
- Kulturelt, politisk og juridisk miljø
- Internationale handelsteorier - Internationale erhvervsmarkeder:
- Økonomisk integration
- Nye markeder - Transnationale virksomheder
- Digitalisering og globalisering
- Internationale forretningsstrategier
- Internationale forretningsfunktioner: blandt andet marketing, finans mm
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende kan:
- Beskrive fagets teorier, modeller og begreber
- Redegøre for antagelserne bag fagets teorier, modeller og begreber
- Forklare forskelle og ligheder vedrørende fagets teorier, modeller og begreber
- Forklare hvornår og i hvilke kontekster fagets teorier, modeller og begreber kan finde anvendelse
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan:
- Analysere hvordan virksomheder kan operere og organisere sig på internationale markeder
- Diskutere hvorledes virksomheders kontekst kan spille ind på deres internationaliseringsprocesser
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan:
- Fremsætte velargumenterede handlingsforslag på basis af analyser
- Præsentere analyser i en synopsis, der er velstruktureret, veldokumenteret og følger akademiske standarder
Litteratur
- Czinkota, Michael., Ronkainen, Ilkka., Moffett, Michael., Marinova, Svetla and Marinov, Marin. (2009). International Business. European Edition, John Wiley and Sons Ltd., ISBN: 9780470510292.
- Udvalgte artikler
Undervisningsform
I undervisningen anvendes en blanding af følgende teknikker: Forelæsninger, casearbejde, peer assessment, gruppearbejde, og gæsteoplæg.
Arbejdsbelastning
Skemalagt undervisning:
3 timer per uge i 14 uger.
Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Konfrontationstimer: 42 t
- Forberedelse: 108 t
- Udarbejdelse af synopser: 80 t
- Eksamensforberedelse: 40 t
- Eksamen 1/3 t
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen - synopsis med mundtlig udprøvning
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Mundtlig prøve: 20 min. uden forberedelse
Synopsis: I løbet af semestret.
Omfang
Den mundtlige prøve er individuel og uden forberedelse. Den varer 20 minutter. Den mundtlige prøve er i hele pensum.
Den studerende skal forberede en PowerPoint præsentation på maksimalt 5 minutter, hvor der redegøres for reflektion og perspektivering af synopsis, således den studerende får mulighed for at diskutere centrale teorier, modeller og begreber fra fagets litteratur og sammenholde disse med de empiriske observationer som er foretaget.
Synopsis
Synopsen udarbejdes i grupper af 3-4 studerende og har et omfang på max. 15 sider, eksklusiv forside, tro- og loveerklæring, indholdsfortegnelse og kildeliste. Underviser afgør afvigelser i gruppestørrelser. Uddybende information om synopsen findes på fagets side i Itslearning.
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Vedrørende omprøve i samme eksamenstermin
Ved omprøven i samme eksamenstermin kan samme synopsis anvendes eller evt. afleveres i forbedret stand efter aftale med underviser.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9857201 International forretningsudvikling.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Andreea Bujac | bujac@sam.sdu.dk | Business-to-business Marketing og Supply Chain Management | Kolding |
Mads Bruun Ingstrup | mbi@sam.sdu.dk | Business-to-Business Marketing og Supply Chain Management | Kolding |