Organisation
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og sigte
Organisation som er en selvstændig erhvervsøkonomisk disciplin fokuserer på hvilke mekanismer (ledelsesmæssige såvel som ikke-ledelsesmæssige), der påvirker den adfærd, der udspiller sig indenfor såvel som imellem organisationer. Disciplinen omfatter såvel beskrivelse af og analyse af dette samt diagnosticering af organisatoriske problemstillinger, opstilling af modeller for problemløsning, implementering og ledelse af organisatoriske tiltag. Faget har dermed en tæt tilknytning til de obligatoriske fag på de aktuelle cand.merc. linjer, hvor det er formålet at give de studerende baggrund for at udvikle tiltag, der vil påvirke mere eller mindre specifikke dele af organisationens adfærd som for eksempel ændringer i strategi, regnskabsform, logistik, marked, etiske overvejelser m.m.
Formålet med faget er:
- At give den studerende viden om forskellige centrale teoretiske tilgange indenfor organisationslitteraturen.
- At den studerende opnår færdigheder i kritisk at vurdere præmisserne for anvendelse af de gennemgåede teoretiske modeller.
- At den studerende opnår færdigheder i kritisk og reflekteret at kunne sammenstille forskellige tilgange og teoretiske modeller til løsning af forskellige organisatoriske problemstillinger.
- At den studerende opnår færdigheder i kritisk og reflekteret at kunne vurdere betydningen af valget af teoretiske tilgange for afgrænsningen af problemidentificering og problemløsning af praktiske organisatoriske problemstillinger.
- At give den studerende kompetence til dybdegående og reflekteret at kunne behandle komplekse organisatoriske problemstillinger.
Indhold
- Organisatorisk design set fra strukturelt og et socialpsykologisk analyseniveau.
- Centrale strukturelle komponenter i design af organisatoriske koordinations- og kontrolstrukturer
- Tilpasning af organisationsdesign til ydre betingelser
- Samspil mellem formelle og uformelle sociale strukturer indenfor organisationer
- Tilgange til organisering af koordinations og kontrolstrukturer (ex. Contingency theory, Information processing theory, High reliability organizing, Human relations, High performance organizing, , Social network theory)
- Nye organisationsformer, herunder forskellige former for selvledede strukturer og netværksorganisering.
- Aktuelle strukturelle organisatoriske udfordringer (ex. automation, digitization, rapid scaling, high reliability, high performance, boss-less, network, and ecosystem organization)
Målbeskrivelse - viden
For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at de studerende kan demonstrere viden i form af kendskab til og forståelse for teoretiske grundbegreber, antagelser, forudsætninger og specifikke problemstillinger, der behandles indenfor hver af de gennemgåede teoretiske tilgange. De studerende skal have viden om de centrale elementer, der kan indgå i et organisatorisk design, samt hvilke præstationer, der understøttes henholdsvis hæmmes af forskellige organisatoriske design-valg, herunder kunne forklare årsagen til disse effekter.
Målbeskrivelse - færdigheder
For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at de studerende kan demonstrere færdigheder i at kunne behandle organisatoriske problemstillinger med udgangspunkt i forskellige teoretiske tilgange. Herunder skal den studerende være i stand til at identificere hvilke tilgange, der er relevante for forskellige organisatoriske problemstillinger, kunne diskutere forskelle og ligheder mellem forskellige tilgange, samt herunder diskutere hvilken betydning de enkelte tilganges grundlæggende antagelser og forudsætninger har for opstilling af en diagnose og udvikling af tilhørende løsningsmuligheder for specifikke organisatoriske problemstillinger. Den studerende skal kunne demonstrere færdigheder i at identificere situationer, hvor elementer af det organisatoriske design virker hæmmende på en virksomheds præstationer, samt kunne demonstrere færdigheder i at anvise og diskutere alternative løsningsmodeller i form af ændringer i det organisatoriske design.
Målbeskrivelse - kompetencer
For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at de studerende kan demonstrere kompetence til at håndterer komplekse organisatoriske problemstillinger med baggrund i vurderinger af relevans og anvendelighed af forskellige teoretiske løsningsmodeller til specifikke organisatoriske problemstillinger.
Litteratur
Eksempler:
- Kates, A. & Galbraith, J.R. (2007) Fundamentals of Organization Design, Chapter 1 in Designing Your Organization: Using the STAR Model to Solve 5 Critical Design Challenges. John Wiley & Sons. (SDUB e-book)
- Galbraith J.R. (1974) Organization Design: An information processing view. Interfaces Vol. 4, No. 3 May.
- Case: Galbraith J.R. (1977) Chandler’s Restaurant: A Case of Strategic Choice, and Analysis of Chandler’s Restaurant: Strategic Choice Illustrated. Chapter 4, pp. 58-69. In Organization Design Addison-Wesley Publishing Company.
- Roethlisberger, F.J. (1941) The Hawthorne Experiments. Management and Morale Harvard University Press, Reprinted in Classics of Organization Theory Eds. Shafritz, J.M., Ott, J.S. and Jang, Y.S., Wadsworth.
- Case: Metcalfe R., Gosnell G., and List J. Virgin Atlantic tested 3 ways to change employee behavior. Harvard Business Review.
- Weick, K. E., Sutcliffe, K. M., & Obstfeld, D. (2008). Organizing for high reliability: Processes of collective mindfulness. Ed Arjen Boin Crisis management, 3, 81-123 Sage.
- Weick, K. E., & Roberts, K. H. (1993). Collective mind in organizations: Heedful interrelating on flight decks. Administrative science quarterly, 357-381.
- Blau, Peter M. 1955. “Consultation Among Colleagues,” Ch. 7 Dynamics of Bureaucracy, University of Chicago Press. pp. 121-143. (Blackboard)
- Gittell J.H., Seidner R., and Wimbush J. (2010) Relational Model of How High-Performance Work Systems Work Organization Science 21(2), pp. 490–506.
- Cross R. Parker A. & Borgatti, S.P. (2002) A bird’s-eye view: Using social network analysis to improve knowledge creation and sharing. IBM Institute for Knowledge-Based Organizations
- Cross, R., Borgatti, S. P., & Parker, A. (2002). Making invisible work visible: Using social network analysis to support strategic collaboration. California management review, 44(2), 25-46.
- Adler, P. S., & Borys, B. (1996). Two types of bureaucracy: Enabling and coercive. Administrative science quarterly, 61-89.
- O'Reilly, C. A., & Tushman, M. L. (2013). Organizational ambidexterity: Past, present, and future. The Academy of Management Perspectives, 27(4), 324-338.
- Robertson, B. J. (2007). Organization at the leading edge: Introducing Holacracy™. Integral Leadership Review, 7(3),
- Bernstein, E., Bunch, J., Canner, N., & Lee, M. (2016). Beyond the holacracy hype. Harvard Business Review, 94(7/8), 38-49.
- Burton, R. M., Håkonsson, D. D., Nickerson, J., Puranam, P., Workiewicz, M., & Zenger, T. (2017). GitHub: exploring the space between boss-less and hierarchical forms of organizing. Journal of Organization Design, 6(1), p. 1-19.
- Roelofsen, E., & Yue, T. (2017). Case Study: Is Holacracy for us? Harvard Business Review, 95(2), 151-155.
- Jordan, J. M. (2017). Challenges to large-scale digital organization: the case of Uber. Journal of Organization Design, 6(1), 1-12.
- Singh, A., Klarner, P., & Hess, T. (2020). How do chief digital officers pursue digital transformation activities? The role of organization design parameters. Long Range Planning, 53(3), 101890.
- Puranam, P., Alexy, O., & Reitzig, M. (2014). What's “new” about new forms of organizing? Academy of Management Review, 39(2), 162-180.
Litteraturlisten kan ajourføres løbende for aktualitet.
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Skemalagt undervisning
Faget afvikles med 7 gange 3 timer plus 1 ½ time fordelt over semestret
Arbejdsbelastning:
Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Konfrontationstimer: 22,5 hours
- Forberedelse: 95 hours
- Eksamensforberedelse: 16,5 hours
- Eksamen: 1 hour
Total: 135 hours
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen - Mundtlig prøve
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Hjælpemidler
I eksamenslokalet forventes det, at den studerende henholder sig til sine notater fra forberedelseslokalet. Det er ikke tilladt at kommunikere under forberedelsen.
ECTS-point
Uddybende information
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9427201 Organisation.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2024 | Valgfag | Forretningsorienteret markedsudvikling - Kolding | Cand.merc. - Erhvervskandidat (Kolding Odense) - 2023 | cand.merc | Odense, Kolding | |
Efterår 2024 | Valgfag | Økonomi- og processtyring - Kolding | Cand.merc. - Erhvervskandidat (Kolding Odense) - 2023 | cand.merc | Odense, Kolding | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | Styring og ledelse - Kolding (Studiestart 1. februar) | Cand.merc. - 2023 | cand.merc | Esbjerg, Slagelse, Odense, Kolding | 2 |
Efterår 2024 | Obligatorisk | Styring og ledelse - Kolding (Studiestart 1. september) | Cand.merc. - 2023 | cand.merc | Esbjerg, Slagelse, Odense, Kolding | 3 |
Efterår 2024 | Valgfag | Forretnings- og markedsudvikling - Kolding (Studiestart 1. september) | Cand.merc. - 2023 | cand.merc | Esbjerg, Slagelse, Odense, Kolding | |
Efterår 2024 | Valgfag | Business Controlling - Kolding (Studiestart 1. februar) // Første optag 1. februar 2022 | Cand.merc. - 2023 | cand.merc | Esbjerg, Slagelse, Odense, Kolding | |
Efterår 2024 | Valgfag | Business Controlling - Kolding (Studiestart 1. september) // Første optag 1. september 2021 | Cand.merc. - 2023 | cand.merc | Esbjerg, Slagelse, Odense, Kolding | |
Efterår 2024 | Valgfag | Forretnings- og markedsudvikling - Kolding (Studiestart 1. februar) | Cand.merc. - 2023 | cand.merc | Esbjerg, Slagelse, Odense, Kolding | |
Efterår 2024 | Valgfag | cand.merc.aud. heltid, for HD-R og HD-F / Første optag 1. september 2024 | Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) - 2023 | cand.merc.aud. | Kolding | |
Efterår 2024 | Valgfag | cand.merc.aud. heltid, 120 ECTS forløb / Sidste optag 1. september 2021 | Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) - 2023 | cand.merc.aud. | Kolding | |
Efterår 2024 | Valgfag | cand.merc.aud. heltid, 140 ECTS forløb / Sidste optag 1. september 2021 | Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) - 2023 | cand.merc.aud. | Kolding | |
Efterår 2024 | Valgfag | cand.merc.aud. heltid, 120 ECTS forløb / Første optag 1. september 2022 | Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) - 2023 | cand.merc.aud. | Kolding | |
Efterår 2024 | Valgfag | cand.merc.aud. erhvervskandidat, 120 ECTS forløb / Første optag 1. september 2022 | Cand.merc.aud. Erhvervskandidat - 2023 | cand.merc.aud. | Kolding | |
Efterår 2024 | Valgfag | cand.merc.aud. erhvervskandidat, 120 ECTS forløb / Sidste optag 1. september 2021 | Cand.merc.aud. Erhvervskandidat - 2023 | cand.merc.aud. | Kolding | |
Efterår 2024 | Valgfag | cand.merc.aud. erhvervskandidat, 140 ECTS forløb / Sidste optag 1. september 2021 | Cand.merc.aud. Erhvervskandidat - 2023 | cand.merc.aud. | Kolding | |
Efterår 2024 | Valgfag | cand.merc.aud. erhvervskandidat, 140 ECTS forløb / Sidste optag 1. september 2023 | Cand.merc.aud. Erhvervskandidat - 2023 | cand.merc.aud. | Kolding | |
Efterår 2024 | Valgfag | cand.merc.aud. erhvervskandidat, for HD-R og HD-F / Første optag 1. september 2024 | Cand.merc.aud. Erhvervskandidat - 2023 | cand.merc.aud. | Kolding |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Kent Adsbøll Wickstrøm | kwj@sam.sdu.dk | Entreprenørskab og Organisation | Kolding |