Supply Chain Management
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og sigte
Indhold
Fagets formål opnås ved, at faget indeholder følgende faglige område:
- Introduktion til Supply Chain Management begrebet herunder dets udvikling
- Positionering af faget i en videnskabsteoretisk kontekst
- Fokus på Supply Chain Management som konkurrenceparameter
- Kundeservice
- Strategisk sourcing (in- og outsourcing)
- Distributionskanaler og -styring
- Organisering af Supply Chain Management
- Supply Chain strategi
- Design og udvikling af Supply Chains og Supply Networks
- Relationsledelse i kæder og netværk
- Anvendelse af ERP systemer til optimering af Supply Chains
- Performance målinger i Supply Chains
- Postponement og speculation
- Corporate Social Responsibility i globale forsyningskæder
- Supply Chain Innovation
Målbeskrivelse - viden
Målsætningen med faget er at gøre den studerende i stand til at beskrive centrale problemstillinger indenfor supply chain management herunder dets bidrag til skabelse af konkurrencemæssige fordele. Den studerende skal efter endt undervisning have et godt kendskab til fagets teorier og modeller og disses praktiske og teoretiske styrker og svagheder.
Målbeskrivelse - færdigheder
Bidrag til konkurrencemæssige fordele sker både gennem tiltag der kan reducere omkostningsforbruget og tiltag der er med til at skabe meromsætning. Den studerende skal kunne designe effektive supply chain løsninger, der tager højde for virksomhedsspecifikke forhold herunder at kunne sammenligne forskellige typer af supply chains.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal kunne analysere supply chain problemstillinger med henblik på at foreslå forbedringer og konkrete løsningsforslag, der tager højde for de virksomhedsspecifikke forhold.
Litteratur
Eksempler:
- Jan Stentoft, Ole Stegmann Mikkelsen & Christopher Rajkumar (2018) Supply chain management: Sources for competitive advantages, 2. udg. Hans Reitzels Forlag, København.
- Jan Stentoft og Anders Haug (2019): Business Process Optimization, 2. udg. Hans Reitzels Forlag, København
- Stentoft, J. (ed.) (2017) Practitioners Perspectives on Contemporary Supply Chain Management Issues: The Danish Supply Chain Panel 2012-2016, University Press of Southern Denmark, Odense
- Stentoft, J., Scholte, E. & Breil-Hansen, P. (2016) Den stærke værdikæde – sådan skaber du konkurrencekraft, Forlaget Libris, Valby.
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Skemalagt undervisning
3 timer pr. uge i 15 uger, i alt 45 timer
Arbejdsbelastning:
Aktivitet i timer (10 ECTS):
Undervisning: 45 t
Forberedelse, inkl. case: 221 t
Eksamen: 4 t
Total: 270 t
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Delprøve 1:
Ordinær prøve: Oktober
Omprøve: Februar
Delprøve 2:
Ordinær prøve: Januar
Omprøve: Februar
Regler
Udprøvninger
Delprøve 1
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
EKA
Delprøve 2
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Karakteren for kurset fås som gennemsnit af karakteren for Multiple choice testen og den mundtlige prøve, hvor multiple choice testen vægter 25% og den mundtlige prøve vægter 75%.
EKA
Ekstern kommentar
Faget skifter fra og med Efterår 2022 til en mundtlig udprøvning for fagets delprøve 2 (tidligere skriftlig udprøvning).
Studerende, der har prøveforsøg tilbage i faget fra tidligere overflyttes til den nye prøveform.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jan Stentoft | stentoft@sam.sdu.dk | Business-to-Business Marketing og Supply Chain Management | Kolding |
Ole Stegmann Mikkelsen | osm@sam.sdu.dk | Business-to-Business Marketing og Supply Chain Management | Kolding |
Thorsten Søgaard Krægpøth | tskr@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse | Kolding |