Videregående kvantitative analyser
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Yingkui Yang | yya@sam.sdu.dk | Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi (00) |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Anbefalede forudsætninger
Formål og sigte
Indhold
- Introduktion: Repetition af væsentlige emner om kvantitativ metode fra Matematik og statistik og fra Marketing.
- Indsamling af data: Spørgeskema, SurveyXact m.m.
- Klargøring af data og plan for analyse samt anvendelse af software (SPSS).
- Analyse af sammenhænge: korrelationsanalyse, multipel regression og diskriminantanalyse.
- Strukturanalyser herunder konstruktion og validering af sammensatte skalaer: faktor- og klyngeanalyse,.
- Conjointanalyse.
- Udarbejdelse af analyserapport.
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende kan redegøre for:
- centrale metoder til indsamling af kvantitative data, herunder de enkelte metoders fordele og ulemper samt betydningen af triangulering
- spørgsmålstyper og skalering
- metoder til stikprøveudvælgelse
- måleproblemer ved kvantitative undersøgelser (reliabilitet, validitet og repræsentativitet)
- grundlæggende trin og vigtige overvejelser i forbindelse udformning af undersøgelsesspørgsmål/hypoteser
- grundlæggende trin og overvejelser i opstilling af et kvantitativt undersøgelsesdesign
- simple og avancerede analyseteknikker, herunder deres forudsætninger og anvendelsesmuligheder
- grundlæggende trin og overvejelser i anvendelse af såvel simple som avancerede analyseteknikker.
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan:
- udforme relevante undersøgelsesspørgsmål/hypoteser ud fra en erhvervsøkonomisk problemstilling
- opstille et spørgeskemadesign, som kan bibringe kvantitative data til løsning af den opstillede problemstilling ved anvendelse af de i kurset tilhørende analyseteknikker.
- anvende spørgeskemaprogrammet SurveyXact
- opstille en analyseplan, der kan bibringe informationer, som kan anvendes til at træffe beslutning vedrørende en erhvervsøkonomisk problemstilling
- gennemføre en analysen ifølge planen ved korrekt anvendelse af SPSS og de planlagte analyseteknikker. Som en del af dette:
- foretage vurdering af reliabilitet og validitet i spørgeskemaer og data
- foretage kontrol og kvalitetssikring af data i et konkretdatasæt - afrapportere de gennemførte analyser og opnåede resultater på en måde, som klart viser resultaternes gyldighed og relevans for den opstillede problemstilling.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan:
- identificere og begrunde behovet for kvantitative data til løsning af en given erhvervsøkonomisk problemstilling
- reflektere over specifikke analyseteknikkers egnethed til belysning af givne undersøgelsesspørgsmål og hypotesetest
- sammenfatte analyseresultaterne i en konklusion, der tydeligt viser resultaternes betydning for den opstillede problemstilling.
Litteratur
- Analysis of Quantitative Survey Data, ISBN 9781800060524, Customised book med udvalgte kapitler fra Naresh K. Malhotra, David F. Birks & Peter Wills: Marketing Research: An Applied Approach, 5. Edition, Pearson, 2021 (seneste udgave)
- Analyse af spørgeskema¬data med SPSS: Teori, anvendelse, praksis.
- Jan M Jensen, Thorbjørn Knudsen, René H. Jørgensen: 4. udg, SDU’s Universitetsforlag, 2023. ISBN: 978-87-408-3469-7.
Undervisningsform
Se under Arbejdsbelastning / Skemalagt undervisning.
Der gøres opmærksom på, at op til 1/3 af undervisningen gennemføres på engelsk.
Arbejdsbelastning
Skemalagt undervisning:
I alt 30 KT fordelt på 3 forelæsningstimer i 10 uger placeret i begyndelsen af semesteret (februar-april).
Gruppearbejde med vejledning efter aftale på projektopgaven de efterfølgende uger i april og i maj. Der er afsat 30 minutter (3 gange á 10 minutter) per gruppeprojekt til vejledning. En analyseplan for projektopgaven skal færdiggøres før vejledning. Den første vejledning sker i midt i april, og de sidste to vejledninger efter aftale med vejlederen. Vejledningen kan foregå ved fysisk fremmøde eller online.
Arbejdsbelatning:
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
Forelæsninger: 30 timer.
Forberedelse: 30 timer.
Forberedelse til og deltagelse i vejledningsmøde: 3 timer (inklusiv forberedelse til og opfølgning på mødet)
Arbejde med projektopgaven: 72 timer.
Total: 135 timer.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
Digital aflevering via "Digital Eksamen".
Bemærk!! Både projektrapporten og alt relevant SPSS output fra hver opgave skal uploades.
ECTS-point
Uddybende information
Rapporten udarbejdes i grupper á 2-4 personer. Afvigelser herfra afgøres af underviser. Arbejdet med projektopgaven strækker sig over hele semesteret, men den projektrelaterede arbejdsbelastning vil erfaringsmæssigt være koncentreret i maj måned.
- En problemstilling, som skal være velafgrænset og præcis, og sigte på løsning af et eller flere erhvervsøkonomiske beslutningsproblemer.
- En analyse plan,
- Præsentation af løsninger og fortolkningen af de resultater, som analysen frembringer,
- Konklusion. Det skal fremstå klart hvorledes resultaterne er fremkommet, og konklusionen skal være velbegrundet.
EKA
B100194302
B100194502
B100194102
B100194202
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag:
Esbjerg: 8818401 Statistisk analyse af markedsdata (Videregående erhvervsøkonomiske analyser)
Kolding: 8815401 Kvantativ markedsanalyse (Videregående kvantitative analyser)
Odense: 8812901 Analyse af kvantiative survey data (Videregående kvantitative analyser)
Slagelse: 8821601 Videregående kvantitative analyser.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2024 | Obligatorisk | Supplering - alle byer / E19 - F20 - E20 - F21 - E21 - F22 - E22 | Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Digitalisering og forretningsudvikling - Kolding | Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | 4 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Energi management - Esbjerg | Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | 4 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Entreprenørskab og Innovation - Kolding | Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | 4 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Generel Erhvervsøkonomi - Esbjerg Kolding Odense Slagelse | Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | 4 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Human Resource Management - Slagelse | Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | 4 |
Forår 2024 | Obligatorisk | International Business - Odense | Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | 4 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Marketing og Brand Management - Odense | Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | 4 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Sports- og eventmanagement - Esbjerg | Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | 4 |
Forår 2024 | Valgfag | HA(jur.) gældende for optag pr. 1. september 2021 til og med optag 1. september 2023 | HA(jur.) for studerende optaget pr. 1. september 2020 og fremefter - 2023 | HA(jur.) | Odense |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jan Møller Jensen | jmj@sam.sdu.dk | Institut for Virksomhedsledelse (IVL) | Odense |
Mette Søgaard Nielsen | mesn@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse | Kolding |
René H. Jørgensen | rhj@sam.sdu.dk | Institut for Virksomhedsledelse (IVL) | Odense |
René H. Jørgensen | rhj@sam.sdu.dk | Institut for Virksomhedsledelse (IVL) | Slagelse |
Ulla Bøge Mikkelsen | ullab@sam.sdu.dk | Slagelse | |
Yingkui Yang | yya@sam.sdu.dk | Institut for Erhverv og Bæredygtighed | Esbjerg |