Erhvervsøkonomisk seminar

Studienævn for HA

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B100097X12, B100097X02, B100097512, B100097112, B100097502, B100097102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Godkendt/Ikke godkendt, 7-trinsskala
Udbudssteder: Slagelse, Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: B100097X01, B100097501, B100097101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 20-04-2023


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B100097X01
B100097501
B100097101

Fagtitel

Erhvervsøkonomisk seminar

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for HA

Godkendelsesdato

20-04-2023

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Jan Møller Jensen jmj@sam.sdu.dk Consumption, Culture and Commerce (CCC)

Udbudssteder

Slagelse, Odense

Niveau

Bachelor

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Anbefalede forudsætninger

Kendskab til fundamentale modeller og teorier inden for de(t) erhvervsøkonomiske fagområde(r), som seminarets problemstilling læner sig op ad.

Formål og sigte

Seminarforløbet har to bestanddele - en skriftlig seminarrapport samt en seminarrække., Sigtet med den skriftlige seminarrapport er at give den studerende lejlighed til at afprøve og videreudvikle sine kompetencer indenfor et eller flere af de centrale erhvervsøkonomiske fagområder. Samtidig tilstræbes det, at den studerende, gennem arbejdet med seminarrapporten, træner de færdigheder, som er vigtige for at kunne skrive en akademisk rapport for dermed at forbedre sine kompetencer indenfor dette område.

Seminarrækken består af fire workshops, hvor de studerende giver hinanden feedback på udvalgte dele af deres skriftlige materiale i seminaret, samt et afsluttende seminarmøde, hvor de studerende forsvarer deres eget seminar og opponerer mod en af de andre seminargrupper. Seminarrækken understøtter den studerendes opnåelse af færdigheder i at kunne skrive en akademisk rapport og træner den studerende i at vurdere akademiske rapporter udarbejdet af andre. Endvidere sigter seminarrækken på, at studerende indøver kompetencer indenfor diskussions- og mødeteknik.

Seminarforløbet er en god forberedelse til den studerendes senere arbejde med bachelorprojektet. Derfor anbefales det, at studerende vælger seminarforløbet som valgfagsaktivitet på semesteret inden bachelorprojektet.

Indhold

Studienævnet udbyder et antal emner inden for hvert af de erhvervsøkonomiske fagområder. Det er også muligt for den studerende selv at komme med forslag til emne. Emnet kan lægge op til et litteraturreview og/eller til en empirisk undersøgelse, hvori indgår anvendelse af videnskabelig litteratur. Med udgangspunkt i den valgte problemstilling fastlægges det konkrete faglige indhold og metodevalg af den studerende i samarbejde med vejlederen.

Målbeskrivelse

Det er målet med seminaret, at den studerende i en skriftlig seminarrapport viser færdighed i at kunne

Målbeskrivelse - viden

•    Udvælge, argumentere for og strukturere en præcis og relevant problemstilling, der ligger inden for et eller flere erhvervsøkonomiske fagområder  
•    Udvælge, redegøre og vise forståelse for teorier, metoder og praksisser med relevans for den valgte problemstilling, det være sig viden som er tilegnet tidligere i uddannelsesforløbet såvel som nytilegnet viden af relevans for problemstillingen. 

Desuden tilstræber seminarrækken og det efterfølgende seminarforsvar, at den studerende tilegner sig viden i at kunne:
Demonstrere viden om og forståelse for akademiske og professionelle standarder for udarbejdelse af seminar rapporter Demonstrere viden om og forståelse for mødeteknikker og diskussioner som lever op til akademiske standarder 

Målbeskrivelse - færdigheder

•    Formulere en problemstilling, så den er velstruktureret, præcis og entydig samt realistisk i forhold til de ressourcer, der er afsat til seminaret 
•    Identificere, udvælge og begrunde en relevant teoretisk referenceramme til analyse af problemet. I det omfang det måtte være relevant, så forventes den viden som er opnået tidligere på uddannelsen, at blive udbygget eller uddybet med supplerende opdateret viden baseret på international forskning relateret til fagområder centrale for problemstillingen. 
• Redegøre og argumentere for den metode, der anvendes til indsamling og analyse af materiale - det være sig litteratur og/eller empiri 
•    Opstille og gennemføre en analyse (undersøgelse) af de til problemstillingen hørende undersøgelsesspørgsmål; dette sker ved anvendelse af metoder – teoretiske eller empiriske, således at analysen og besvarelsen af undersøgelsesspørgsmålene lever op til de faglige standarder indenfor området.  
•    Præsentere undersøgelsens resultater samt deres dokumentation og reflektere over deres over kvalitet og generaliserbarhed. 

Desuden tilstræber seminarrækken og det efterfølgende seminarforsvar, at den studerende tilegner sig færdigheder i at kunne:

•  deltage aktivt i en møderække 
•  i en god tone indgå i en faglig og saglig dialog, både i rollen som opponent og i forsvaret af egen opgave 
•  planlægge et møde, hvor dagsordenen sætter rammen om væsentlige diskussionspunkter 

Målbeskrivelse - kompetencer

•    Gennemføre projektarbejdet indenfor den fastsatte tid. 
•    Sammenholde analysens resultater med problemstillingen, foretage en konklusion og en perspektivering på basis af heraf. 
•    Formulere teoretiske og praksis-relaterede implikationer i et bredere perspektiv. 
•    Udarbejde en skriftlig rapport, der i form og indhold fremstår struktureret, balanceret og meningsfuld for læsere.  

Desuden tilstræber seminarrækken og det efterfølgende seminarforsvar, at den studerende tilegner sig kompetencer i at kunne:
•  lede et møde, hvor væsentlige emner diskuteres inden for den afsatte tid, så alle relevante parter kommer til orde, og der træffes konklusioner ud fra diskussionen 
•  vurdere og diskutere egne og andres tekster og oplæg på en overbevisende måde 
•  vurdere egne og andres analyse, resultater og konklusioner og, hvis relevant, fremkomme med alternativer hertil. 

Litteratur

Afhænger af den valgte problemstilling.
Den studerende forventes at søge og, hvis relevant, inddrage videnskabelig litteratur udover uddannelsens pensum og lærebøger.

Undervisningsform

Seminarforløbet har to bestanddele: En skriftlig del, der består af den skriftlige seminarrapport, og en mundtlig del. I både den skriftlige og den mundtlige del arbejder de studerende i grupper på min./max. 2-3 personer. 

Den mundtlige del består af en seminarrække, der indeholder fire workshops og afsluttes med et seminarmøde, hvorunder den studerende sammen med sin gruppe forsvarer sit seminar over for en gruppe medstuderende (opponenter), dels selv skal opponere mod en gruppe medstuderendes seminar og endelig skal være mødedeltagere til andre gruppers opponering og forsvar. 

Den skriftlige del af seminarforløbet indebærer, at den studerende, med afsæt i en selvvalgt erhvervsøkonomisk problemstilling, selvstændigt udarbejder en seminarrapport. Til støtte for det selvstændige arbejde ydes vejledning, ligesom seminarforløbets bæredygtighed sikres ved, at emnet for projektet skal godkendes af en vejleder. Udbudte emner er forhåndsgodkendte.

Seminarrækken forløber som følger:
Midt i september afholdes den første workshop i form af et kick-off møde, hvor seminarrækkens instruktor informerer om seminarrækkens forløb og sammen med de studerende laver en forventningsafstemning. Information om mødet vil fremgå af kursets side i Itslearning.

Den anden workshop finder sted primo oktober. På denne workshop præsenterer de studerende deres problemformulering for de øvrige deltagere i seminarrækken og redegør for deres overvejelser vedrørende rapportens struktur, teori- og metodevalg. Seminarrækkens øvrige deltagere giver efterfølgende feedback herpå. Efter workshoppen tænker den studerende nærmere over de fremførte kritikpunkter og foretager, eventuelt efter samråd med vejleder, en tilpasning af struktur, teori- og metodevalg.

Den studerende arbejder herefter videre med seminarrapporten indtil den tredje workshop, som finder sted ultimo oktober. Forud for denne workshop udvælger den studerende max. 10 siders tekst fra sit foreløbige arbejde med rapporten og uploader denne i seminargruppen i Itslearning sammen med et følgebrev vedrørende mulige diskussionspunkter til seminarrækkens øvrige deltagere. Teksterne kan stamme fra alle dele af produktet, indledningen, metoden, teorien, diskussionen osv. Ved den tredje workshop er den studerende typisk i starten af skriveprocessen og kan derfor sende tekst, som formentlig ikke skal med i det færdige produkt eller som endnu ikke er færdigbearbejdet. I følgebrevet præciserer den studerende overfor de øvrige workshopdeltagere, hvad det er i teksten man ønsker feedback på. Efter workshoppen tænker den studerende nærmere over den fremførte feedback og arbejder herefter videre med seminarrapporten, eventuelt efter samråd med vejleder. 

Medio november afholdes den fjerde workshop i seminarrækken. Forud for denne workshop udvælger den studerende 10-15 siders tekst fra sit arbejde med rapporten og rundsender denne sammen med et følgebrev til seminarrækkens øvrige deltagere. Teksterne til dette møde vil typisk vedrøre seminarrapportens centrale kapitler, eksempelvis teoriafsnit, metode og analysedele eller diskussion af disse. Efter workshoppen tænker den studerende nærmere over den fremførte feedback og arbejder herefter videre med seminarrapporten, så den er klar til aflevering ultimo november.

Medio december afholdes et afsluttende seminarmøde med deltagelse af alle studerende tilknyttet samme seminarrække (se nærmere beskrivelse heraf under eksamensform). 

Vejleder tildeles af det relevante institut. For at dette kan ske, skal de studerende udfylde en emnevalgsblanket per gruppe inden den fastsatte deadline. Blanket og information om deadline findes på uddannelsens hjemmeside.

Arbejdsbelastning

Skemalagt undervisning:
4 workshops à 2 timer undervist af en instruktor samt et afsluttende seminarmøde med deltagelse af vejleder, i alt ca. 10 timer.

Hertil kommer individuel vejledning gennemført af vejleder på 3 timer pr. seminargruppe, inklusive forberedelse og eventuel mailkorrespondance.

Uanset om der er tale om første indlevering ved ordinær eksamen eller ved tidspunktet for omprøve, ydes der udelukkende vejledning inden den dato, der er fastsat til aflevering for den ordinære eksamen.


Arbejdsbelastning:
Hos en gennemsnitsstuderende forventes arbejdsindsatsen at fordele sig således:
Selvstændigt struktureret projektarbejde: 200 timer.
Vejledning (forberedelse, deltagelse og opfølgning): 10 timer.
Seminarrække (forberedelse, deltagelse og opfølgning): 40 timer.
Seminarforsvar og opponentaktivitet (forberedelse og deltagelse): 20 timer.

Total: 270 timer.

Eksamensbestemmelser

Eksamensbetingelse - Vejlederkontrakt

Navn

Eksamensbetingelse - Vejlederkontrakt

Tidsmæssig placering

Vejlederkontrakt med foreløbig arbejdstitel/problemformulering skal være indsendt senest 1. oktober.
Godkendes via digital vejlederaftale (findes på studiets side under "Erhvervsøkonomisk seminar".


Eksamensbetingelse omprøven:
Ingen.

Udprøvninger

Eksamensbetingelse - Vejlederkontrakt

Navn

Eksamensbetingelse - Vejlederkontrakt

Prøveform

Obligatorisk opgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Godkendt/Ikke godkendt

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

-

ECTS-point

0

Uddybende information

-

EKA

B100097X12
B100097512
B100097112

Eksamen - Skriftlig rapport med mundtligt forsvar og opponering

Navn

Eksamen - Skriftlig rapport med mundtligt forsvar og opponering

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve:
Seminarrapporten afleveres senest tirsdag i uge 48 kl. 12.00.
Afsluttende seminarmøde afholdes i løbet af uge 49, 50 og 51.

Omprøve:
Omprøven afleveres tirsdag i uge 6 kl. 12.

Udprøvninger

Eksamen - Skriftlig rapport med mundtligt forsvar og opponering

Navn

Eksamen - Skriftlig rapport med mundtligt forsvar og opponering

Prøveform

Hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Den skriftlige seminarrapport Varighed: Løbende gennem semesteret.

Til det mundtlige forsvar afsættes 30 minutter til rapporter udarbejdet af 2 studerende (og i særlige tilfælde 1 studerende) og 40 minutter for rapporter udarbejdet af 3 studerende

Omfang

2 studerende: Max. 25 sider eksklusiv indholdsfortegnelse, evt. resume og bilag.
3 studerende: Max. 30 sider eksklusiv indholdsfortegnelse, evt. resume og bilag.

Udlevering af opgave

Ikke relevant.

Indlevering af besvarelse

Via "Digital Eksamen".

ECTS-point

10

Uddybende information

Seminaret skal skrives i grupper på 2-3 studerende. Fagansvarlige kan dispensere fra gruppestørrelsen.
Studerende, som ikke har fundet sammen i en gruppe, vil administrativt blive tildelt en gruppe, for så vidt muligt indenfor det valgte fagområde.

For at bestå prøven, skal den studerende deltage I alle fire workshops. Afvigelse i forhold til deltagelse i workshops kan afgøres af den ansvarlige for seminaraktiviteten baseret på en særlig grund.

Rapporten skal opfylde de krav, der fremgår af "Formalia til skriftlige opgavebesvarelser på erhvervsøkonomiske uddannelser"- findes på studiets side under ”Eksamen”.
____

Eksamen består af to dele:
Ordinær eksamen:
1) Den skriftlige seminarrapport. 

2) Mundtligt forsvar og opponering:
Til det mundtlige forsvar afsættes 30 minutter til rapporter udarbejdet af 2 studerende (og i særlige tilfælde 1 studerende) og 40 minutter for rapporter udarbejdet af 3 studerende. Udover at forsvare sit eget seminar skal den studerende indtage opponentrollen på en gruppe medstuderendes seminarforsvar. Øvrige deltagere i seminarrækken deltager i diskussionen. Seminarmødet styres af opponenten og har til formål at sikre, at seminarrapportens problemstilling, analyse og konklusion diskuteres på en saglig og faglig måde. Senest 24 timer før seminarforsvarets afvikling skal opponentgruppen uploade et opponentindlæg på 2-3 sider. Opponentindlægget skal have form af en mødeindkaldelse og skal sikre, at væsentlige problemfelter i seminarrapporten diskuteres på mødet. Forsvarers vejleder deltager i den del af mødet, hvor seminaret forsvares.

I den samlede bedømmelse indgår følgende elementer:
  • skriftlig seminarrapport
  • mundtligt forsvar
  • opponering på anden seminarrapport.

Karakteren gives på basis af den enkelte studerendes opfyldelse af fagets mål som beskrevet under "målbeskrivelse".


Supplerende information vedr. omprøve i samme eksamenstermin:
Omprøve på basis af tidligere indleveret rapport og deltagelse i alle fire workshops i forbindelse med ordinær eksamen består i indlevering af revideret rapport, med efterfølgende mundtlig eksamen, hvor den studerende redegør for de foretagne ændringer i rapporten. Der ydes ikke vejledning til revisionen.

Ved deltagelse i omprøven uden forudgående deltagelse i den ordinære prøve og/eller manglende deltagelse i workshops indleveres en rapport på 35 sider for 2 studerende og 40 sider for rapporter med 3 studerende Der ydes ikke vejledning efter deadline for indlevering af rapport til ordinær eksamen. Der gennemføres mundtlig eksamen på samme måde som for ordinær eksamen. Såfremt der udelukkende er en enkelt studerende til omprøven, gennemføres den mundtlige eksamen af vejleder.

Supplerende information vedr. prøve i ny eksamenstermin:
Den studerende skal udarbejde rapport i et nyt emne ifølge samme procedurer som beskrevet ved første forsøg. Dette indebærer at den studerende, sammen med en ny gruppe, aflevere en kontrakt og deltage i alle fire workshops.

En allerede indleveret rapport kan ikke overføres til en ny eksamenstermin.

Forudsætninger

Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
Udprøve B100097X12, Eksamensbetingelse - Vejlederkontrakt B100097X01, Erhvervsøkonomisk seminar

EKA

B100097X02
B100097502
B100097102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9845401 Erhvervsøkonomisk seminar - 10 ECTS og B10097X01 Erhvervsøkonomisk Seminar.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Studerende, der er eller har været tilmeldt Erhvervsøkonomisk seminar - 5 ECTS (tidligere fag 8812801) / Seminar i Erhvervsøkonomi 5 ECTS kan ikke tilmeldes dette fag.


Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2023 Valgfag Human Resource Management - Slagelse Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding
Efterår 2023 Valgfag Marketing og Brand Management - Odense Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding
Efterår 2023 Valgfag International Business - Odense Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding
Efterår 2023 Valgfag Generel Erhvervsøkonomi - Esbjerg Kolding Odense Slagelse Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Jan Møller Jensen jmj@sam.sdu.dk Institut for Virksomhedsledelse (IVL) Odense

Instruktorer

Navn E-mail Institut By
Andreas Fjord Larsen anla312@student.sdu.dk Odense
Tobias Becker Sørensen tsoer20@student.sdu.dk Slagelse

URL til Skemaplan