Erhvervsøkonomisk seminar
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Anbefalede forudsætninger
Formål og sigte
Indhold
Målbeskrivelse
Det er målet med seminaret, at den studerende i en skriftlig seminarrapport viser færdighed i at kunne
Målbeskrivelse - viden
• Udvælge, redegøre og vise forståelse for teorier, metoder og praksisser med relevans for den valgte problemstilling, det være sig viden som er tilegnet tidligere i uddannelsesforløbet såvel som nytilegnet viden af relevans for problemstillingen.
Desuden tilstræber seminarrækken og det efterfølgende seminarforsvar, at den studerende tilegner sig viden i at kunne:
Demonstrere viden om og forståelse for akademiske og professionelle standarder for udarbejdelse af seminar rapporter Demonstrere viden om og forståelse for mødeteknikker og diskussioner som lever op til akademiske standarder
Målbeskrivelse - færdigheder
• Formulere en problemstilling, så den er velstruktureret, præcis og entydig samt realistisk i forhold til de ressourcer, der er afsat til seminaret
• Identificere, udvælge og begrunde en relevant teoretisk referenceramme til analyse af problemet. I det omfang det måtte være relevant, så forventes den viden som er opnået tidligere på uddannelsen, at blive udbygget eller uddybet med supplerende opdateret viden baseret på international forskning relateret til fagområder centrale for problemstillingen.
• Redegøre og argumentere for den metode, der anvendes til indsamling og analyse af materiale - det være sig litteratur og/eller empiri
• Opstille og gennemføre en analyse (undersøgelse) af de til problemstillingen hørende undersøgelsesspørgsmål; dette sker ved anvendelse af metoder – teoretiske eller empiriske, således at analysen og besvarelsen af undersøgelsesspørgsmålene lever op til de faglige standarder indenfor området.
• Præsentere undersøgelsens resultater samt deres dokumentation og reflektere over deres over kvalitet og generaliserbarhed.
Desuden tilstræber seminarrækken og det efterfølgende seminarforsvar, at den studerende tilegner sig færdigheder i at kunne:
• deltage aktivt i en møderække
• i en god tone indgå i en faglig og saglig dialog, både i rollen som opponent og i forsvaret af egen opgave
• planlægge et møde, hvor dagsordenen sætter rammen om væsentlige diskussionspunkter
Målbeskrivelse - kompetencer
• Gennemføre projektarbejdet indenfor den fastsatte tid.
• Sammenholde analysens resultater med problemstillingen, foretage en konklusion og en perspektivering på basis af heraf.
• Formulere teoretiske og praksis-relaterede implikationer i et bredere perspektiv.
• Udarbejde en skriftlig rapport, der i form og indhold fremstår struktureret, balanceret og meningsfuld for læsere.
Desuden tilstræber seminarrækken og det efterfølgende seminarforsvar, at den studerende tilegner sig kompetencer i at kunne:
• lede et møde, hvor væsentlige emner diskuteres inden for den afsatte tid, så alle relevante parter kommer til orde, og der træffes konklusioner ud fra diskussionen
• vurdere og diskutere egne og andres tekster og oplæg på en overbevisende måde
• vurdere egne og andres analyse, resultater og konklusioner og, hvis relevant, fremkomme med alternativer hertil.
Litteratur
Den studerende forventes at søge og, hvis relevant, inddrage videnskabelig litteratur udover uddannelsens pensum og lærebøger.
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Skemalagt undervisning:
4 workshops à 2 timer undervist af en instruktor samt et afsluttende seminarmøde med deltagelse af vejleder, i alt ca. 10 timer.
Hertil kommer individuel vejledning gennemført af vejleder på 3 timer pr. seminargruppe, inklusive forberedelse og eventuel mailkorrespondance.
Uanset om der er tale om første indlevering ved ordinær eksamen eller ved tidspunktet for omprøve, ydes der udelukkende vejledning inden den dato, der er fastsat til aflevering for den ordinære eksamen.
Arbejdsbelastning:
Hos en gennemsnitsstuderende forventes arbejdsindsatsen at fordele sig således:
Selvstændigt struktureret projektarbejde: 200 timer.
Vejledning (forberedelse, deltagelse og opfølgning): 10 timer.
Seminarrække (forberedelse, deltagelse og opfølgning): 40 timer.
Seminarforsvar og opponentaktivitet (forberedelse og deltagelse): 20 timer.
Total: 270 timer.
Eksamensbestemmelser
Eksamensbetingelse - Vejlederkontrakt
Navn
Tidsmæssig placering
Vejlederkontrakt med foreløbig arbejdstitel/problemformulering skal være indsendt senest 1. oktober.
Godkendes via digital vejlederaftale (findes på studiets side under "Erhvervsøkonomisk seminar".
Udprøvninger
Eksamensbetingelse - Vejlederkontrakt
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
ECTS-point
Uddybende information
EKA
B100097512
B100097112
Eksamen - Skriftlig rapport med mundtligt forsvar og opponering
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve:
Seminarrapporten afleveres senest tirsdag i uge 48 kl. 12.00.
Afsluttende seminarmøde afholdes i løbet af uge 49, 50 og 51.
Omprøve:
Omprøven afleveres tirsdag i uge 6 kl. 12.
Udprøvninger
Eksamen - Skriftlig rapport med mundtligt forsvar og opponering
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Den skriftlige seminarrapport Varighed: Løbende gennem semesteret.
Til det mundtlige forsvar afsættes 30 minutter til rapporter udarbejdet af 2 studerende (og i særlige tilfælde 1 studerende) og 40 minutter for rapporter udarbejdet af 3 studerende
Omfang
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Studerende, som ikke har fundet sammen i en gruppe, vil administrativt blive tildelt en gruppe, for så vidt muligt indenfor det valgte fagområde.
____
Eksamen består af to dele:
- skriftlig seminarrapport
- mundtligt forsvar
- opponering på anden seminarrapport.
Karakteren gives på basis af den enkelte studerendes opfyldelse af fagets mål som beskrevet under "målbeskrivelse".
Den studerende skal udarbejde rapport i et nyt emne ifølge samme procedurer som beskrevet ved første forsøg. Dette indebærer at den studerende, sammen med en ny gruppe, aflevere en kontrakt og deltage i alle fire workshops.
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Udprøve | B100097X12, Eksamensbetingelse - Vejlederkontrakt | B100097X01, Erhvervsøkonomisk seminar |
EKA
B100097502
B100097102
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9845401 Erhvervsøkonomisk seminar - 10 ECTS og B10097X01 Erhvervsøkonomisk Seminar.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Studerende, der er eller har været tilmeldt Erhvervsøkonomisk seminar - 5 ECTS (tidligere fag 8812801) / Seminar i Erhvervsøkonomi 5 ECTS kan ikke tilmeldes dette fag.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2023 | Valgfag | Human Resource Management - Slagelse | Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | |
Efterår 2023 | Valgfag | Marketing og Brand Management - Odense | Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | |
Efterår 2023 | Valgfag | International Business - Odense | Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | |
Efterår 2023 | Valgfag | Generel Erhvervsøkonomi - Esbjerg Kolding Odense Slagelse | Bachelor i erhvervsøkonomi, HA (BSc.merc.) - 2022 | HA | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jan Møller Jensen | jmj@sam.sdu.dk | Institut for Virksomhedsledelse (IVL) | Odense |
Instruktorer
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Andreas Fjord Larsen | anla312@student.sdu.dk | Odense | |
Tobias Becker Sørensen | tsoer20@student.sdu.dk | Slagelse |