DM567: 3D grafikprogrammering

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N330003102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Sommerkursus (efterår)
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N330003101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 25-04-2019


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Kommentar

Kurset afholdes fra den 5.- 16. august 2019.

Indgangskrav

Kurset kan ikke følges af studerende, der: Har bestået DM809 eller DM842.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:

  • Have viden svarende til to års bachelorstudie i datalogi.
  • Kunne programmere i Java (andre programmeringssprog er også tilladte, men vil kræve større selvstændighed).


Formål

Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at programmere 3D grafik på moderne hardware, hvilket har mange anvendelser, så som computerspil, animering, visualisering og simulatore.

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne DM550 Introduktion til Programmering og DM507 Algoritmer og Datastrukturer, og giver et fagligt grundlag for yderligere specialiserede studieaktiviteter inden for emnet. 

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • Give viden om et udvalg af specialiserede modeller og metoder udviklet inden for datalogi baseret på højeste internationale forskning, samt viden om datalogiske modeller og metoder beregnet til anvendelser i andre faglige områder.
  • Give færdigheder i at beskrive, analysere og løse datalogiske problemstillinger ved hjælp af de lærte modeller, analysere fordele og ulemper ved forskellige datalogiske metoder, samt udvikle nye varianter af de lærte metoder, hvor det konkrete problem kræver det.
  • Give kompetence til planlægge og udføre videnskabelige projekter på højt fagligt niveau.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Forklare teknikkerne fra kursets pensum.
  • Bruge teknikkerne fra kursets pensum i konkrete anvendelsessituationer.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • Pipeline i moderne GPUer.
  • OpenGL.
  • Matematikken bag 3D computer grafik (inklusive homogene koordinater, transformationer, projektion, clipping, quaternioner).
  • Rendering (inklusive lighting, shading, texturing)

Litteratur

Se Itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Sommer

Udprøvninger

Multiple-choice test

EKA

N330003102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset 

ECTS-point

5

Vejledende antal undervisningstimer

72 timer per semester

Undervisningsform

  • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 36
  • træningsfase: Antal timer: 36, heraf 18 timer eksaminatorie og 18 timer ekskursion

Kurset består af forelæsninger efterfulgt af tilhørende øvelser og programmeringstimer. Her vil de studerende direkte kunne overføre deres opnåede viden til praktiske anvendelser ved at løse problemer af stigende sværhedsgrad. 

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Rolf Fagerberg rolf@imada.sdu.dk Algoritmer

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Institut for Matematik og Datalogi (datalogi)

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode