DM562: Scientific programming
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset giver en introduktion til struktureret og objekt-orienteret programmering, med særligt fokus på anvendelsesområdet scientific computing. Kurset giver et videnskabeligt grundlag for at løse problemer via modellering og implementering af programmer, og lærer herunder de studerende, hvordan metoder fra lineær algebra kan bringes i anvendelse via programmering.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne MM505 og giver den studerende nødvendige forudsætninger for kurser senere i uddannelsen, specielt DM507 og MM546.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset
eksplicit fokus på at:
- Give
kompetence til at formulering af algoritmer samt opstilling og gennemførsel af
beregninger på computer for at opnå indsigt i det oprindelige problem via
modellen - give
færdigheder i softwareudvikling - give
kompetence i at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i
forskellige læringsmiljøer
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset,
at den studerende demonstrerer evnen til at:
- designe objektorienterede modeller for konkrete problemer
- udarbejde en programstruktur baseret på modellen
- implementere det planlagte program i det konkret anvendte
programmeringssprog. - finde og bruge egnede elementer i det til sproget hørende
programbibliotek. - lanlægge og gennemføre en afprøvning af programmet.
- lave programmer, som anvender metoder fra lineær algebra
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- De basale struktureringsredskaber sekvens, gentagelse, betinget
instruktion og underprogram. - Fundamentale datastrukturer som lister, maps, træer.
- Objektorienterede programmeringsteknikker, herunder eksempler og
anvendelser. - Rekursion og rekursive data strukturer.
- Eksempler på abstrakte datatyper og deres realisering.
- Lineær algebra og programmering
- Anvendelser af programmering baseret på metoder fra
lineær algebra
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Programmeringstests og -projekter
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 42
- træningsfase: Antal timer: 42, heraf 14 timer eksaminatorie og 28 timer laboratorieøvelser
I introfasen introduceres og perspektiveres begreber, teorier og modeller. I træningsfasen træner de studerende færdigheder og trænger dybere ned i det stof.
Aktiviteter i studiefasen:
- Læse den tildelte litteratur
- Løse hjemmeopgaver
- Anvende det tilegnede viden i praktiske projekter
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Profil | Uddannelse | Semester | Udbuds periode |
---|---|---|---|
BA Centralt fag i anvendt matematik et-faglig - optag 1. september 2017 og 2018 | Bachelor i matematik og [sidefag] | Odense | 3 | E18, F19 |