DM560: Introduktion til programmering i C++
Indgangskrav
Kurset kan ikke følges hvis enten DM536 eller DM550 er bestået, eller hvis enten DM536 eller DM550 indgår obligatorisk i din studieordning.
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at programmere i C++. Programmering er en grundlæggende kompetence, som danner baggrund for at kunne udvikle effektive computerbaserede løsninger.
Kurset giver et fagligt grundlag for at anvende programmering som løsningsmetode senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at anvende computerprogrammering til at løse og analysere numeriske problemstillinger
- Give færdigheder i udvikle computerprogrammer i C++
- Give viden om praktisk anvendelse af programmering
Målbeskrivelse
- Designe objektorienterede modeller for konkrete problemer.
- Udarbejde en programstruktur baseret på modellen.
- Implementere det planlagte program i det konkret anvendte programmeringssprog.
- Finde og bruge egnede elementer i det til sproget hørende programbibliotek.
- Planlægge og gennemføre en afprøvning af programmet.
- Designe og implementere rekursiv løsning af problemer.
- Designe og implementere abstrakte datatyper.
Indhold
- De basale struktureringsredskaber sekvens, gentagelse, betinget instruktion og modularisering.
- Fundamentale datastrukturer fra det til sproget hørende programbibliotek.
- Objektorienteret programmeringsteknik, herunder eksempler og anvendelser.
- Rekursion og rekursive data strukturer.
- Eksempler på abstrakte datatyper og deres realisering.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Projektopgave
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
At the faculty of science, teaching is organized after the three-phase model ie. intro, training and study phase. Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 20
- Træningsfase: Antal timer: 22
Undervisningsform. I introfasen introduceres og perspektiveres begreber, teorier og modeller. I træningsfasen træner de studerende færdigheder og trænger dybere ned i det stof.
Aktiviteter i studiefasen: I studiefasen får de studerende faglige, personlige og sociale erfaringer, der sætter dem i stand til at befæste og videreudvikle deres videnskabelige kompetencer. Der er fokus på fordybelse, forståelse og udvikling af samarbejdskompetencer.