BMB813: Mekanismer i eukaryot cellesignalering og stamcelledifferentiering

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N210019112, N210019102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N210019101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 31-10-2022


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Kommentar

Kurset er designet til specialestuderende. Minimum 10 studerende er nødvendig for afholdelse af kurset. 

Kurset har deltagerbegrænsning. Der lægges vægt på følgende kriterier i nedenstående rækkefølge ved tildelingen af pladser:
  • Studerende, der har optjent flest ECTS på kandidatuddannelsen har første prioritet
  • Studerende, der er optaget betinget på kandidatuddannelsen har hernæst prioritet
  • Studerende, der følger kandidatkurser samtidig med deres bacheloruddannelse (dispensation til 30 ECTS kandidatkurser) har herefter prioritet
  • Bachelorstuderende
Hvis der er pointmæssigt ligestillede blandt studerende i gruppe 1 til 4, trækkes der lod.
De faglige miljøer på Det Naturvidenskabelige Fakultet forestår prioriteringen, og der oprettes en venteliste. Studerende, der ikke optages på kurset, men kommer på venteliste, får besked fra fakultetet. Ventelisten overføres ikke til det efterfølgende år.
Forudsætningen for at beholde pladsen på kurset er personligt fremmøde første kursusdag eller på anden måde underretning til underviseren. Ved manglende fremmøde eller underretning i øvrigt optages kursuspladsen af studerende fra ventelisten, i den rækkefølge ventelisten angiver.

Faglige forudsætninger

Faglige forudsætninger. Studerende, der følger kurset, forventes at:
Have kendskab til proteinkemi, biokemi og molekylærbiologi, eksempelvis som gennemgået i kurserne Proteinkemi (BMB533), Avanceret Molekylær Biologi (BMB508) og Metabolsk og Hormonel Regulering (BMB536).

Deltagerbegrænsning

18

Formål

Kurset har til formål at gøre den studerende bekendt med de signalerings begivenheder, der ligger til grund for eukaryote cellers funktion og udvikling. Dette inkluderer bl.a. regulering af stamcelle differentiering via forskellige signalerings netværk. Denne viden er vigtig for at få en dybere indsigt i biokemi, molekylær- og cellebiologi, samt hvordan disse smelter sammen i sundhedsvidenskab, fx hvordan ændringer i signaleringsprocessor og mekanismer er involveret i humane sygdomme. 

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne Proteinkemi (BMB533), Avanceret Molekylærbiologi (BMB508) og Metabolsk og Hormonel regulering (BMB536) og giver et fagligt grundlag for at kunne lave specialeprojekt på BMB i de ovenfor beskrevne forskningsområder.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • Give kompetence og færdigheder i at analysere og vurdere forskningsresultater inden for emnerne eukaryot cellesignalering og stamcelledifferentiering ud fra en metodekritisk gennemgang af originalartikler.
    Give færdigheder i formidling af forskningsbaseret
  • viden samt identificere og diskutere videnskabelige problemstillinger.
  • Give viden og indsigt i (i) de mekanismer, der videresender ekstracellulære signaler ind i celler og resulterer i specifikke effekter (ii) de eksperimentelle tilgange der bruges i de tilhørende forskningsfelter.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Identificere og analysere sammenhænge imellem signalerings netværk; inkluderende hormoner, receptorer, kinaser, transkriptionsfaktorer and andre signaleringsmolekyler.
  • Analysere og evaluere forskningsresultater og summere disse i mundlige og skriftlige præsentationer
  • Vurdere og reflektere over brugen af metoder samt relevante modelsystemer til undersøgelser af konkrete biologiske problemstillinger.
  • Opstille egne teorier og hypoteser samt eksperimentelle strategier for analyse af biologiske spørgsmål inden eukaryot cellesignalering og differentiering områderne.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Principper i signalerings netværk i højere eukaryoter
  • Vækstfaktorsignalering og dens rolle i humane sygdomme
  • Basal stamcelle biologi og stamcelle differentiering
  • Eksperimentelle tilgange til at studere cellesignalering og –differentiering.

    Litteratur

    Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Forudsætningsprøve a)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Portfolio

    EKA

    N210019112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

    Portfolien består af præsentation og diskussion af videnskabelige artikler og formulering og udledning af videnskabelige problemstillinger.

    Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Juni

    Forudsætninger

    Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
    Delprøve Forudsætningsprøve a) N210019101, BMB813: Mekanismer i eukaryot cellesignalering og stamcelledifferentiering

    Udprøvninger

    Individuel skriftlig rapport

    EKA

    N210019102

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    5

    Vejledende antal undervisningstimer

    36 timer per semester

    Undervisningsform

    På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen. Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
    • Introfase (forelæsning) - Antal timer: 12
    • Træningsfase: Antal timer: 24
    Introfasen består af forelæsninger hvor der gives en kortfattet introduktion til kursets emner. Studerende forventes selvstændigt at læse faglig tekst (review artikler) for at opnå de forventede kompetencer og det nødvendige overblik. I træningsfasen opdyrkes kompetencer indenfor kursets centrale dele ved løsning af teoretiske opgaver og studenter præsentationer af forskningsartikler der vedrører de emner der er blevet introduceret i introfasen. Eksaminatorietimerne er baseret på forudgående selvstændigt arbejde og gruppearbejde.

    Træningsfasen omfatter også laboratorieøvelserne hvor de studerende arbejder i grupper med praktiske øvelser i biokemiske og molekylærbiologiske teknikker der bruges til at studere cellesignalering, såsom SDS-PAGE, immunoprecipitation og Western Blotting.

    Studiefasen er dels forberedelse til introfase, eksaminatorier og laboratorieøvelser såvel som udarbejdelse af laboratorierapport og eksamensforberedelse (repetition). Der er allokeret 90 studiefasetimer inklusiv projekt vejledningstimer ved underviserne.

    Aktiviteter i studiefasen:
    • Selvstændig aktivitet – selvstudium af videnskabelig litteratur, herunder originale forskningsartikler samt oversigtsartikler.
    • Selvstændig aktivitet – udfærdige en kort skriftlig rapport omhandlende et specifikt forskningsemne, i form af en afgrænset oversigtsartikel/diskussion. 
    • Gruppe aktiviteter – fremlæggelse og diskussion af forskningsartikler; formulering og besvarelse af videnskabelige spørgsmål. 

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Blagoy Blagoev bab@bmb.sdu.dk Biomedicinsk Massespektrometri og systembiologi

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Biokemi og Molekylær Biologi

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Profil Uddannelse Semester Udbuds periode

    Overgangsordninger

    Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
    Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
    Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.