BB835: Adfærdsbiologi II
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at: Have kendskab til basal sanse- og neurofysiologi svarende til BB511 samt til eksempler på og tilgange til adfærdsstudier opnået i BB809.
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at redegøre for generelle samt udvalgte modalitetsspecifikke sansefysiologiske mekanismer, der ligger til grund for adfærd og perception, samt forstå og anvende relevante målemetoder og forsøgsprotokoller i adfærdsforskningen (herunder psykofysiske forsøg og praktisk dyretræning). Endvidere vil den studerende kunne læse, forstå og analysere baggrundslitteratur, give en kritisk redegørelse for et specifikt adfærdsbiologisk emne, tilrettelægge adfærdsbiologiske forsøg og præsentere resultaterne herfra.
Kurset bygger på den viden, der er erhvervet på BB809; Adfærdsbiologi og giver et fagligt grundlag for at gennemføre et specialeprojekt eller en individuel studieaktivitet, der involverer adfærdsstudier af dyr eller mennesker.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at forstå sansefysiologiske mekanismer og integrationsprincipper bag adfærd og perception og derved styre arbejds- og udviklingssituationer, der forudsætter nye biologiske løsningsmodeller.
- Give færdigheder i planlægning og gennemførelse af selvstændige forskningsprojekter vha. udvalgte teknikker i adfærdsforskning, kritisk gennemgang af litteratur, samt skriftlig og mundtlig formidling af biologisk forskning.
- Give viden om hvordan adfærdsforskning i mennesker og dyr tilrettelægges og udføres.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- præsentere en kritisk oversigt over et specifikt adfærdsbiologisk emne
- gøre rede for generel og specifik sansefysiologi
- forstå og anvende psykofysiske målemetoder
- gøre rede for perception og reception gennem forskellige sansemodaliteter
- læse, forstå, analysere og give en kritisk redegørelse for originalartikler om sansefysiologi og perception
- planlægge og gennemføre praktisk træning af dyr og præsentere resultatet
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Neuroetologi
- Sansefysiologi
- Dyretræning
- Psykofysik
- Adfærd
Litteratur
Relevant litteratur uploades på Blackboard, se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i seminarer
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a).
Forudsætningsprøve b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Fuld og aktiv deltagelse i laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve b) | N110012101, BB835: Adfærdsbiologi II |
Udprøvninger
Rapporter
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Kurset indledes med tre forelæsninger, der introducerer og repeterer sansefysiologiske mekanismer og integrationsprincipper. Herefter gennemføres en række seminarer efter flipped classroom modellen, hvor de studerende i mindre grupper erhverver sig viden om og fremlægger hvordan specifikke sansesystemer fungerer samt giver en kritisk gennemgang af relevant adfærdsforskning relateret til det givne emne. Endvidere uddybes udvalgte emner i en række gæsteforelæsninger, der eksemplificerer for de studerende, hvordan adfærdsforskning designes og gennemføres vha. forskellige teknikker, såsom EEG og psykofysiske målinger.
I øvelsesdelen af kurset får de studerende mulighed for at stifte praktisk bekendtskab med eksperimentel design og databehandling. En del af øvelserne følger en fast protokol, mens et dyretræningsforløb imod kursets slutning har friere rammer og udfordrer de studerende til at anvende den viden de har assimileret i løbet af kurset til selv at udtænke formål og fremgangsmåde med deres forsøg. Endvidere planlægges to heldagsekskursioner hvor de studerende præsenteres for metoder og udstyr som vi ikke har mulighed for at anvende on site.
Aktiviteter i studiefasen:
- rapportskrivning
- forberedelse af seminarer (flipped classroom)