BB825: Miljøkvalitet og miljøbedømmelse i vandløb
Kommentar
Bemærk: Kurset inkluderer overnatning på feltstationen Svanninge Bjerge i uge 17.
Man opkræves et mindre beløb som dækker forplejningen mens man er på feltkurset.
Kurset har deltagerbegrænsning og hvis der er flere tilmeldte end begrænsningen angiver, prioriteres de rettidigt tilmeldte efter dato for tilmelding.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
- Have kendskab til generel vandløbsøkologi f.eks. som opnået i kurserne BB547: Økologi A ( 10 ECTS) og BB548: Feltkursus i økologi (5 ECTS).
Deltagerbegrænsning
Formål
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Kurset giver ekspertviden om vandløbsøkologi gennem læsning af nogle af områdets grundlæggende artikler.
- De studerende lærer at mestre de videnskabelige teorier i vandløbsøkologi og grundlaget for fagets metoder.
- De studerende lærer at mestre de metoder, som knytter sig til en beskæftigelse som vandløbsøkolog.
- De studerende træner at planlægge og udføre videnskabelige undersøgelser i felten.
- De studerende træner rapportskrivning og fremlæggelse af egne undersøgelser.
- De studerende styrker deres kompetencer i gruppearbejde.
Målbeskrivelse
- Anvende biologiske og fysiske indeks samt kemiske målinger til bedømmelse af vandløbs miljøkvalitet
- Fortolke og vurdere de mest brugte faunaindex.
- Opstille realistiske mål for vandløbskvalitet i forhold til jordbund, terræn og arealudnyttelse i oplandet.
- Foretage hydrometriske målinger og beregninger
Indhold
- Introduktion til lovgrundlag for administration af vandløb.
- Hydrometri og vandløbshydraulik.
- Fysiske forhold og fysiske indeks i danske vandløb.
- Vandløbsøkologi.
- Vandløbsforurening.
- Vandløbsrestaurering.
- Biologisk vandløbsbedømmelse
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N110029101, BB825: Miljøkvalitet og miljøbedømmelse i vandløb |
Udprøvninger
Rapport og mundtlig fremlæggelse
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatorisk deltagelse i ekskursion
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Undervisningsaktiviteterne udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning) Antal timer: 8
- Træningsfase: 44 timer, heraf: Eksaminatorie: 4 timer og Laboratorieøvelser: 40 timer
Undervisningsform: 8-9 timers forelæsninger med praktiske demonstrationer af metoder efterfølges at feltekskursion med udgangspunkt i Svanninge Bjerge Feltsstation. Rapportarbejde vejledes både under feltkurset og ved efterfølgende 4 timers eksaminatorier.
Aktiviteter i studiefasen: I studiefasen læses pensum, som ikke gennemgås i introfasen og der skrives rapport og i felt- og laboratoriedelen.
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Erik Tveskov | tveskov@biology.sdu.dk | Biologisk Institut |
Sara Egemose | saege@biology.sdu.dk | Biologisk Institut |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.