MM848: Matrix mangfoldigheder og anvendelser
Kommentar
NYT kursus E2018
This course also exists as part of MM846 (MM8XX) :Riemannian Geometry, matrix manifolds and applications
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til MM536
- Have kendskab til MM540 eller MM505
- Have kendskab til MM533
- Kendskab til MM512 anbefales
- Kendskab til MM549 anbefales
- Kendskab til MM547 anbefales
- Knowledge of MM840 anbefales
Formål
Kurset har til formål at formidle kundskab til metoder fra differentialgeometri og specielle anvendelser med matrix-mangfoldigheder, og sætte den studerende i stand til:
•at analysere, anvende og modificere denne metoder ved at benytte matematisk og numerisk analyse
•at formulere problemer (inklusive beviser) i et korrekt matematisk sprog
•at bringe denne teknikker i anvendelse
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i bachelor programmet og har forbindelsen med MM512: Kurver og flader. Kurset formidler mellem ren og anvendt matematik og giver et fagligt grundlag for specialeemner.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
•Give kompetence til at analysere og at anvende matematisk modeller
•Give grundig forståelse af mangfoldighedsstrukturer og af hvordan man arbejder med geometriske ideer i praktiske anvendelser
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
•Forstå grundlæggende begreber af differentialgeometri
•Forstå og arbejde med matrix-mangfoldigheder, tangentrum, og krumning
•Sammenligne og sammenholde metoderne som er gennemgået i kurset
•Overdrage undervisningsindholdet til nye problemer og anvendelser
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
•Differentielle delmangfoldigheder
•Tangentrum
•Geodætisk kurver
•Stiefel- og Grassmann mangfoldighederne
•Optimering og interpolation i matrix-mangfoldigheder
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver og mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
- træningsfase: Antal timer: 14, heraf 14 timereksaminatorier
Aktiviteter i studiefasen:
- Læsning af foreslået litteratur
- Udarbejdelse af øvelser i studiegrupper
- At bidrage til online læring aktiviteter i forbindelse med kurset
Undervisningens omdrejningspunkter er interaktion og dialog. I introfasen introduceres og perspektiveres koncepter, teorier og modeller. I træningsfasen træner de studerende færdigheder og trænger dybere ned i det stof. I studiefasen får de studerende faglige, personlige og sociale erfaringer, der sætter dem i stand til at befæste og videreudvikle deres videnskabelige kompetencer. Der er fokus på fordybelse, forståelse og udvikling af samarbejdskompetencer.