E-marketing
Studienævn for Erhvervsøkonomi
Undervisningssprog: Dansk
EKA: B150070202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat
Fagnummer: B150070201
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 20-03-2018
Varighed: 1 semester
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Akademiske forudsætninger:
Af studerende der følger dette fag forventes at:
- have fundamental viden om marketing og off-line B2B problemstillinger i virksomheder (som fx i P.Kotler & P. Keller, Marketing Managment, Prentice Hall, seneste udgave)
- kunne anvende centrale marketingmodeller på praktiske problemstillinger
- kunne anvende basale undersøgelsesmetoder til at udføre empiriske undersøgelser indenfor e-marketing.
Da undervisningen i kurset er dialogbaseret forudsætter det aktiv deltagelse af den studerende og færdighed i at gennemføre case-baseret gruppearbejde.
Formål og sigte
Formålet med dette kursus i e-marketing er at give den studerende et overblik over de særlige forhold, som gør sig gældende indenfor e-marketing og digital kommunikation primært på B2B markedet. Det er desuden målet, at den studerende opnår viden indenfor global B2B e-marketing samt principper for optimering af e-marketings discipliner på baggrund af digital kundeadfærd og relationsledelse.
Der sigtes på, at den studerende vil have tilføjet sig e-marketingsviden til, efter endt eksamen, at kunne indgå i den strategiske eller taktiske proces for et B2B marketing/e-marketing team i en B2B virksomhed.
Indhold
Kurset indeholder følgende emner:
- Digital markedskommunikation
- e-marketing strategi og planlægning
- forskellige former for e-marketing Digital brugeradfærd
- Digital segmentering, differentiering, og positioneringsstrategier,
- E-marketing ledelse og optimering/e-KPI,
- Social medie strategi, e-CRM, og e-Balanced Scorecard.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets målsætning forventes det, at den studerende har viden således at den studerende - se specifikation under viden, færdigheder og kompetencer herunder.
Målbeskrivelse - viden
Har viden så han eller hun kan:
- redegøre for teorier og begreber, herunder
odefinere e-business, e-commerce, og e-marketing forskellen mellem disse begreber
oforklare hvad der kendetegner digital forbrugeradfærd, hvorledes denne afviger fra analog forbrugeradfærd, og på hvilken måde dette påvirker virksomhedens markedsføringsindsats
oredegøre for forskellige teknikker for optimering indenfor e-marketings aktiviteter (ROI) og relevante KPI’er og de udfordringer, der er i at anvende disse teknikker - redegøre for anvendelsen af teorier og modeller i planlægning af virksomhedens e-marketingindsats, herunder
oredegøre for den strategiske og taktiske brug af e-marketing på baggrund af overordnede digitale forretningsmodeller
oredegøre for den strategiske og taktiske brug af sociale medier på tværs af værdikæden
odemonstrere overblik over de elementer der indgår i den konkrete planlægning af e-marketingindsatsen og herunder redegøre for forskellige e-marketing teknikker for fastholdelse/udvidelse af kunderelationer.
Målbeskrivelse - færdigheder
Har færdigheder, så han eller hun kan
- anvende fagets centrale modeller til at analysere en praktiske marketingproblemstilling.
Målbeskrivelse - kompetencer
Har kompetence så han eller hun kan
- forholde sig kritisk til de anvendte modeller og redegøre for eventuelle fordele og ulemper modellernes anvendelse som led i virksomheders markedskommunikation.
- Foretage en kort skriftlig afrapportering af den gennemførte analyse og dens resultater.
- diskutere analyse og resultater ved anvendelse af fagets begreber, teorier og modeller.
Litteratur
Følgende litteratur vil fungere som udgangspunkt for kurset:
B2B Digital Marketing, Using the web to market directly to businesses. Michal Miller, Que publishing. ISBN: 978-0-7897-4887-4
Undervisningsform
Undervisningen finder sted i form af en forelæsningsrække, der har til formål at give den studerende overblik over fagets begreber, teorier og modeller. Herudover ydes vejledning i forbindelse med den studerendes udarbejdelse af en rapport, som indgår som en del af eksamen i faget. Den studerendes arbejde med rapporten skal opøve dennes færdigheder i at anvende fagets begreber, teorier og metoder til analyse af en for faget relevant problemstilling.
Den studerende vælger selv emne for rapporten. Emnet skal godkendes af underviseren.
Arbejdsbelastning
Skemalagt undervisning:
Konfrontationstimer: 18 timer fordelt som 3 timer per uge i 6 uger fordelt over semesteret.
Andre typer timer: 1/2 times individuel vejledning per gruppe til udarbejdelse af rapport samt 1 times fælles vejledning af flere grupper.
Ved tilmelding - bemærk venligst tidspunkt for afvikling af eksamen angivet under Eksamen.
____
Den samlede studenterindsats forventes omtrent således (i timer):
Forelæsninger: 20
Løbende forberedelse: 60
Udarbejdelse af opgave: 30
Eksamensforberedelse/-afvikling: 25
I alt: 135 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen - Rapport med mundtlig prøve
Navn
Eksamen - Rapport med mundtlig prøve
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve: Januar.
Omprøve: Februar.
Prøve- og bedømmelsesform kan ændres ved omprøve.
Udprøvninger
Eksamen - Rapport med mundtlig prøve
Navn
Eksamen - Rapport med mundtlig prøve
Prøveform
Hjemmeopgave med mundtligt forsvar
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Fødselsdato
Sprog
Dansk
Varighed
Se oplysninger under Uddybende information.
Omfang
Se oplysninger under Uddybende information.
Hjælpemidler
Se oplysninger under Uddybende information.
Udlevering af opgave
Se oplysninger under Uddybende information.
Indlevering af besvarelse
I SDU-assignment i kursets side i Blackboard.
ECTS-point
5
Uddybende information
Supplerende information til prøveform:
Rapporten kan afvises, hvis den ikke opfylder formkravene i væsentlig grad. Ved afvisning gennemføres den mundtlige prøve ikke, og 1 prøveforsøg er opbrugt. Årsag til afvisning kan for eksempel være, at der mangler referenceliste. Det kan også være, hvis rapportens omfang væsentligt overstiger det angivne omfang – eller er væsentligt under.
Eventuel afvisning afgøres af underviser. Ved afvisning påføres protokollen ”AV”.
Rapporten kan udarbejdes individuelt eller i en gruppe på 2 studerende. Afvigelse i antal studerende kan afgøres af underviser.
Om den mundtlige prøve:
Der aflægges individuel mundtlig prøve på 20 minutter. Der er ikke forberedelsestid til prøven.
Hjælpemidler: Den studerende må, foruden computer til præsentation af rapporten, ikke medbringe hjælpemidler til den mundtlige eksamen.
Hjælpemidler: Den studerende må, foruden computer til præsentation af rapporten, ikke medbringe hjælpemidler til den mundtlige eksamen.
Den mundtlige prøve er i pensum med udgangspunkt i rapporten og en kort fremlæggelse heraf.
Bedømmelsen sker ud fra en vurdering af den enkelte studerendes opfyldelse af læringsmålene på baggrund af en samlet vurdering af rapporten og præstationen til mundtlige prøve.
Bedømmelsen sker ud fra en vurdering af den enkelte studerendes opfyldelse af læringsmålene på baggrund af en samlet vurdering af rapporten og præstationen til mundtlige prøve.
Om rapporten:
Varighed: Henover semesteret. Deadline for indlevering fremgår af eksamensplanen.
Sted: Hjemmeopgave.
Udlevering af opgave: Ikke relevant. Der skrives om et selvvalgt emne indenfor e-marketing
Omfang: 1 studerende: 7-8 sider. 2 studerende 10-12 sider.
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler tilladt.
Rapporten kan afvises, hvis den ikke opfylder formkravene i væsentlig grad. Ved afvisning gennemføres den mundtlige prøve ikke, og 1 prøveforsøg er opbrugt. Årsag til afvisning kan for eksempel være, at der mangler referenceliste. Det kan også være, hvis rapportens omfang væsentligt overstiger det angivne omfang – eller er væsentligt under.
Eventuel afvisning afgøres af underviser. Ved afvisning påføres protokollen ”AV”.
Supplerende information vedr. omprøve i samme eksamenstermin:
Har som udgangspunkt samme format som prøven. Såfremt kun den ene studerende i en gruppe på 2 studerende ikke består ved den ordinære prøve, afgør underviser, på hvilken måde individuel udprøvning sikres ved omprøven.
EKA
B150070202
Ekstern kommentar
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.