MM842: Kurver og flader

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N310008112, N310008102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N310008101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 30-04-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

13016701(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Kurset samlæses med MM512.

Indgangskrav

Bestået bachelorgrad i anvendt matematik.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at være bekendt med: Systemer af lineære ligninger, matricer, determinanter, polynomier, funktionsbegrebet, reelle tal, differentiering og integration af funktioner af en og flere variable, vektor calculus. 

Kurset kan ikke følges af studerende, der: har bestået MM512 eller MM545.

Formål

Det er kursets formål at indføre teknikker til analytisk behandling
af parametriserede kurver og flader i det 3-dimensionale rum og at give
de studerende metoder til visualisering af de opnåede geometriske
resultater.

Kurset bygger videre på den viden erhvervet i
kurset MM536 (Calculus for Matematik), MM533 (Matematisk og numerisk
analyse) og MM505 (Linear algebra). Kurset giver grundlag for
videregående kurser indenfor geometri.

Kurset giver et videnskabeligt grundlag for et specialeprojekt indenfor geometri og flere centrale områder af naturvidenskab.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • Give kompetence til
    a. håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge.
  • Give færdigheder i
    a. anvende tankegange og fagudtryk fra fagets grundlæggende discipliner.
    b. analysere og vurdere teoretiske og praktiske problemer med henblik på anvendelse af en egnet matematisk model
  • Give viden om
    a. matematikkens grundlæggende vidensdannelse, teori og metoder.
    b. at kunne foretage analyser ved brug af matematiske    metoder og forholde sig kritisk til videnskabelige teorier og modeller.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • forklare
    definitioner og resultater, med deres beviser, fra geometrien af kurver
    i planen og i rummet og af flader i rummet inden for kursets pensum.
  • anvende disse resultater på eksempler.
  • formulere  og præsentere sætninger og beviser på en matematisk stringent måde.
  • Planlægge, implementer og udføre beregninger

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Kurver og buelængde 
  • Kurver i planen: krumning med fortegn, fundamentalsætningen, den isoperimetriske ulighed
  • Kurver i rummet: krumning og torsion, fundamentalsætningen
  • Parameteriserede
    flader: regulære kort, tangentrum, grafer, omdrejningsflader, normal
    krumning, geodætisk krumning, den første og den anden fundamentalform,
    hovedkrumninger, Gaußkrumning, middelkrumning
  • Geodætiske kurver og disses ligninger.

    Litteratur

    Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Efterår

    Udprøvninger

    Obligatoriske opgaver

    EKA

    N310008112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Eksamenselement b)

    Tidsmæssig placering

    Januar

    Udprøvninger

    Tag-hjem eksamen efter kursets afslutning

    EKA

    N310008102

    Censur

    Intern prøve, to eller flere bedømmere

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    5

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    42 timer per semester

    Undervisningsform

    På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

    For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at der er 42 forelæsningstimer, holdtimer etc. på et semester.

    Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde::

    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
    • Træningsfase: Antal timer: 14
    • Total: Antal timer: 42

    Introfasen består af forelæsninger, hvor begreber, teorier, modeller og ideer introduceres. Underviseren aktiverer de studerende gennem varieret og fleksibel formidling. I træningsfasen omsætter studerende den faglige viden til færdigheder, prøver færdighederne og trænger dybere ned i stoffet.

     Aktiviteter i studiefasen:

    • udarbejdelse af øvelser i studiegrupper
    • forberedelse af projekter
    • at bidrage til online læring aktiviteter i forbindelse med kurset

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Michele Della Morte dellamor@cp3.sdu.dk

    Yderligere undervisere

    Navn E-mail Institut By
    Michele Della Morte dellamor@cp3.sdu.dk

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Institut for Matematik og Datalogi (matematik)

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Profil Uddannelse Semester Udbuds periode