MM810: Grafteori I
Kommentar
13004201(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Kursuset udbydes efter behov. Kandidatkursus forhåndsgodkendt som PhD-kursus.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Algebra, stoffet fra MM510, Ringe og Talteori, og MM512, Grupper og
Vektorrum eller tilsvarende.
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at gengive
definitioner og resultater fra grafteori inden for kursets pensum,
hvilket er vigtigt i forhold til identificere matematiske strukturer fra
grafteori i konkrete eksempler.
Kurset bygger oven på den viden, der
er erhvervet i kurserne MM510 og MM515, og giver et fagligt grundlag for
at studere videregående emner med henblik på et speciale i diskret
matematik.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give
kompetencer til at planlægge og udføre videnskabelige projekter på højt
fagligt niveau herunder styre arbejds- og udviklingssituationer, der er
komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller - Give
færdigheder til at sætte sig ind i, analysere, modellere og løse givne
problemstillinger på et højt abstraktionsniveau ud fra logiske og
strukturerede ræsonnementer - Give viden om avancerede modeller og metoder i grafteori
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- gengive definitioner og resultater fra grafteori inden for kursets pensum
- anvende teorien til at løse konkrete opgaver med udgangspunkt i kursets pensum
- argumentere for skridtene i opgaveløsningen
- gennemføre
stringente og fuldstændige beviser for påstande med udgangspunkt i
kursets pensum (tælleargumenter, induktion, indirekte beviser,
algoritmiske beviser) - forklare sammenhænge mellem begreber og resultater i grafteori
- benytte matematisk terminologi og symboler fra mængdelære, funktionsteori og logik
- identificere matematiske strukturer inden for kursets pensum i konkrete eksempler
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder: Grafer, delgrafer, sammenhængende grafer, trær, ikke separable grafer, træ-søge-algoritmer, kompleksitet af algoritmer, sammenhæng, uafhængige mængder og kliker, pardannelse, Hamilton kredse.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Efterår
Udprøvninger
Rapport og mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Rapporten evalueres som del af den mundtlige eksamen.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at der er 42 forelæsningstimer, holdtimer etc. på et semester.
Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 22
- Træningsfase: Antal timer: 20
- Total: Antal timer: 42
Aktiviteter i studiefasen: At studere kursusmaterialet og forberede de ugentlige øvelser, individuelt eller gennem gruppearbejde.