International forretningsudvikling

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B150059202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B150059201
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 02-03-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B150059201

Fagtitel

International forretningsudvikling

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Godkendelsesdato

02-03-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Mads Bruun Ingstrup mbi@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Kolding

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen

Anbefalede forudsætninger

Studerende må ikke have gennemført faget Internationalization & Growth (9244501).

Formål og sigte

Dette fag har til formål at give de studerende en grundig forståelse for virksomheders internationale og globale kontekst, specielt med fokus på de forandrings- og forretningsprocesser, der påvirker virksomheders organisering af aktiviteter, ressourcer og samarbejdsrelationer. Denne viden skal den studerende tilegne sig for at kunne beskrive, analysere og diskutere virksomheders internationale og globale udfordringer og muligheder.

Den studerende får via kurset færdigheder, der er nødvendige, når konkrete brancher og klynger skal analyseres og når relevante handlingsforslag for virksomheders ageren i disse rammer skal udformes. Den kompetence der opnås i faget kan senere anvendes på studiets øvrige kurser, når der skal skrives seminarer, rapporter og speciale, og i en virksomhedskontekst som medarbejder eller rådgiver.

Indhold

Fagets formål opnås gennem følgende 7 temaer:

Tema 1: Den globale økonomi og arbejdsdeling
•Forskellen på internationalisering og globalisering
•Betydningen af internationale og globale handels- og investeringsstrømme

Tema 2: Klynger og brancher
•Forskellen på brancher og klynger
•Klyngers og branchers dynamik og centrale karakteristika

Tema 3: Transnationale virksomheder
•Organisering af produktion og datterselskaber
•Transnationale virksomheders positionering i globale produktionsnetværk

Tema 4: International entreprenørskab
•Born globals
•Uppsala-modellen

Tema 5: Kultur
•Tilgange til kulturforståelser
•Interkulturel forhandling
•Udstationering

Tema 6: Outsourcing og udflagning
•Lokaliseringsstrategier
•Typer af penetreringsmuligheder

Tema 7: Teknologi og innovation
•Teknologiens rolle vedrørende international og global forretningsudvikling
•Typer af ideelle produktionssystemer
•Innovationstyper

Målbeskrivelse

For at indfri fagets formål er læringsmålet, at de studerende:

Demonstrerer viden om fagets emner, således at de er i stand til at anvende fagets begreber og modeller til:
1) At beskrive virksomheders ageren i brancher og klynger.
2) At beskrive globale produktionsnetværk og virksomheders rolle og påvirkning af disse.
3) At beskrive hvorledes teknologi og kultur influerer virksomheders positionering og organisering på globale markeder.
4) At beskrive hvordan virksomheder kan internationaliseres og globaliseres.

Demonstrerer færdigheder, således at de er i stand til:
1) At analysere og forklare brancher og klynger ud fra et mikroøkonomisk konkurrenceperspektiv.
2) At analysere og forklare hvordan virksomheder, afhængigt af deres og forretningsområdets situation, kan handle og udvikle sig på globale markeder.

Demonstrerer kompetence, således at de er i stand til:
1) At vurdere dynamikken i en branche og i en klynge.
2) At vurdere virksomheders internationale og globale organisering og positionering.
3) At opstille handlingsanvisninger vedrørende virksomheders muligheder og udfordringer på globale markeder.

Litteratur

Dicken, Peter: Global Shift: Mapping the changing contours of the world economy: Sage Publications: Nyeste udgave.
Kompendium med artikler og cases.

Undervisningsform

3 timer per uge i 15 uger.


I undervisningen anvendes en blanding af følgende teknikker: Forelæsninger, cases, podcasts, gruppearbejde, vejledning, gæsteoplæg og studenterpræsentationer. Undervisningen er organiseret omkring undervisernes forskellige forskningsprofiler og forskningsprojekter.


For at sætte de studerende i stand til at opfylde læringsmålene for faget, tilrettelægges undervisningen således, at der for hvert af temaerne stilles spørgsmål som de studerende teoretisk og empirisk skal adressere i en afsluttende rapport. Via rapporten opøves den studerende i at udfærdige en branche/klyngeanalyse og en analyse af virksomheders organisering i en verden med øget global produktion og handel.

Arbejdsbelastning

Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

Aktivitet i timer:
Konfrontationstimer: 45 t
Forberedelse: 85 t
Forberedelse af præsentation: 10 t
Udarbejdelse af rapport: 95
Eksamensforberedelse: 34 t
Eksamen 1/3 t
Total 270

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Januar
Omprøve: Februar

Prøve- og bedømmelsesform kan ændres ved omprøve.

Udprøvninger

Mundtlig prøve med udgangspunkt i rapport.

Navn

Mundtlig prøve med udgangspunkt i rapport.

Prøveform

Hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Omfang

Max. 15 sider.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt til den skriftlige del.

Den mundtlige prøve er individuel og uden forberedelse.

Udlevering af opgave

Se information på fagets side i Blackboard.

Indlevering af besvarelse

Gennem SDU-assignment i kurset i Blackboard.

ECTS-point

10

Uddybende information

Udprøvningen i faget sker gennem to aktiviteter. Karakteren gives ud fra en samlet bedømmelse af rapporten og præstationen til den mundtlige prøve.

Rapport:
Rapporten udarbejdes i grupper af 3-4 studerende. Fagansvarlig afgør afvigelser i gruppestørrelser. Afsnittene i rapporten skal individualiseres med undtagelse af problemformuleringen og konklusionen, således at bidragene fra hver enkelt studerende kan bedømmes.

Mundtlig prøve i pensum med udgangspunkt i rapport:
20 minutter. Prøven er individuel og uden forberedelse.

Den mundtlige prøve udprøver opfyldelse af alle mål i målbeskrivelsen. Den mundtlige prøve er i hele pensum. Ved prøven tages udgangspunkt i rapporten, således den studerende får mulighed for at diskutere centrale teorier, modeller og begreber fra fagets litteratur og sammenholde disse med de empiriske observationer der er foretaget.

EKA

B150059202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9857201 International forretningsudvikling.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.
Opfylder den studerende ikke de af universitetet fastsatte forudsætninger for at deltage i prøven, er der brugt et prøveforsøg, medmindre universitetet har dispenseret, fordi der foreligger usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester