Organisation

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B150057202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B150057201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 02-03-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B150057201

Fagtitel

Organisation

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Godkendelsesdato

02-03-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Kent Wickstrøm Jensen kwj@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Kolding

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen

Formål og sigte

Organisation som er en selvstændig erhvervsøkonomisk disciplin fokuserer på hvilke mekanismer (ledelsesmæssige såvel som ikke-ledelsesmæssige), der påvirker den adfærd, der udspiller sig indenfor såvel som imellem organisationer. Disciplinen omfatter såvel beskrivelse af og analyse af dette samt diagnosticering af organisatoriske problemstillinger, opstilling af modeller for problemløsning, implementering og ledelse af organisatoriske tiltag. Faget har dermed en tæt tilknytning til de obligatoriske fag på de aktuelle cand.merc. linjer, hvor det er formålet at give de studerende baggrund for at udvikle tiltag, der vil påvirke mere eller mindre specifikke dele af organisationens adfærd som for eksempel ændringer i strategi, regnskabsform, logistik, marked, etiske overvejelser m.m.  

Formålet med faget er:
- At give den studerende viden om forskellige centrale teoretiske tilgange indenfor organisationslitteraturen.
- At den studerende opnår færdigheder i kritisk at vurdere præmisserne for anvendelse af de gennemgåede teoretiske modeller.
- At den studerende opnår færdigheder i kritisk og reflekteret at kunne sammenstille forskellige tilgange og teoretiske modeller til løsning af forskellige intra- og inter-organisatoriske problemstillinger. 
- At den studerende opnår færdigheder i kritisk og reflekteret at kunne vurdere betydningen af valget af teoretiske tilgange for afgrænsningen af problemidentificering og problemløsning af praktiske organisatoriske problemstillinger.
- At give den studerende kompetence til dybdegående og reflekteret at kunne behandle komplekse organisatoriske problemstillinger.

Indhold

Overordnede teoretiske tilgange til organisationsteori (økonomisk, sociologisk og psykologisk)
- Organisationer set fra et socialpsykologisk, strukturelt, og økologisk analyseniveau
- Organisationer som rationelle, naturlige, og åbne systemer
- Samspil mellem formelle og uformelle sociale strukturer indenfor, imellem, og omkring organisationer
- Tilgange til organisatoriske forandringsprocesser (ex. Contingency theory, resource dependence theory, transaction cost theory, population ecology, new institutionalism, social network theory)
- Aktuelle organisatoriske udfordringer (ex. automation, digitization, rapid scaling, high reliability, high performance, boss-less, network, and ecosystem organization) 

Målbeskrivelse

For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at de studerende:
- Kan demonstrere kendskab til og forståelse for teoretiske grundbegreber, antagelser, forudsætninger og specifikke problemstillinger, der behandles indenfor hver af de gennemgåede teoretiske tilgange.
- Kan demonstrere færdigheder i at kunne behandle organisatoriske problemstillinger med udgangspunkt i forskellige teoretiske tilgange. Herunder skal den studerende være i stand til at identificere hvilke tilgange, der er relevante for forskellige organisatoriske problemstillinger, kunne diskutere forskelle og ligheder mellem forskellige tilgange, samt herunder diskutere hvilken betydning de enkelte tilganges grundlæggende antagelser og forudsætninger har for opstilling af en diagnose og udvikling af tilhørende løsningsmuligheder for specifikke organisatoriske problemstillinger.
- Kan demonstrere kompetence til at håndterer komplekse organisatoriske problemstillinger med baggrund i vurderinger af relevans og anvendelighed af forskellige teoretiske løsningsmodeller til specifikke organisatoriske problemstillinger.

Litteratur

Kompendium og artikler.

Undervisningsform

Faget afvikles med 3 timer ugentligt i 7 uger plus 1 ½ time, så vidt muligt i første del af semestret.

Arbejdsbelastning

Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
Antal timer i ()
Konfrontationstimer (22,5)
Forberedelse (95)
Eksamensforberedelse (16,5)
Eksamen (1)
Total (135)

Faget tilstræbes undervist i første halvdel af semesteret. Således vil det kunne efterfølges af faget ”Forandringsledelse” placeret i den sidste halvdel af semestret.

Ved tilmelding - bemærk venligst tidspunkt for afvikling af eksamen angivet under Eksamen.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Januar
Omprøve: Februar

Prøve- og bedømmelsesform kan ændres ved omprøve.

Udprøvninger

Mundtlig prøve med forberedelse

Navn

Mundtlig prøve med forberedelse

Prøveform

Mundtlig prøve med forberedelse

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Forberedelse

20

Varighed

20 minutters mundtlig prøve med 20 minutters forberedelse inkl. trækning af spørgsmål mm. 

Hjælpemidler

Du må medbringe hjælpemidler og egen PC til forberedelseslokalet. I eksamenslokalet forventes det, at du henholder dig til dine notater fra forberedelseslokalet. Det er ikke tilladt at kommunikere under forberedelsen.

ECTS-point

5

Uddybende information

-

EKA

B150057202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9427201 Organisation.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.
Opfylder den studerende ikke de af universitetet fastsatte forudsætninger for at deltage i prøven, er der brugt et prøveforsøg, medmindre universitetet har dispenseret, fordi der foreligger usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester