Markedskommunikation

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B150042202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B150042201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 02-03-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B150042201

Fagtitel

Markedskommunikation

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Godkendelsesdato

02-03-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Bo Mortensen bsm@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Kolding

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen

Formål og sigte

Faget har til formål at sætte den studerende i stand til at forstå, analysere og udvikle elementerne i en integreret business-to-business markedskommunikationsplan. Dette er vigtigt i forhold til, at kunne bestride en erhvervsøkonomisk stilling, hvor markedskommunikation ofte indgår som et vigtigt delelement. Markedskommunikation omfatter en række problemstillinger ift. business-to-business marketing, innovation og strategi, som hænger sammen med de øvrige fag, der er specifikke for linjen. Fokus i faget er på, hvordan virksomheder kan anvende kommunikationsværktøjer på en integreret måde, således at de ift. deres målsætning og budskab kan skabe kontakt til og dialog med bestemte målgrupper.

Indhold

- Kommunikationsprocessen
- Målgruppen for kommunikationen
- Mål med kommunikationen
- Kommunikationsværktøjer
- Budgetter
- Måling af resultater

Målbeskrivelse

For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at den studerende kan: 
Demonstrere viden om fagets emner, således at han eller hun er i stand til at:
- Redegøre for de forskellige teorier, modeller og begreber indenfor markedskommunikation
- Redegøre for forskellene imellem markedskommunikation i en business-to-consumer og business-to-business kontekst

Demonstrere færdigheder, således at han eller hun er i stand til at:
- Forstå og analysere en konkret business-to-business virksomheds udfordringer ift. markedskommunikation
- Udarbejde et løsningsforslag til en integreret markedskommunikationsplan for denne virksomhed baseret på fagets teorier, modeller og begreber

Demonstrere kompetence, således at han eller hun er i stand til at:
- Argumentere for anvendelse af de valgte teorier, modeller og begreber i løsningsforslaget
- Perspektivere anvendelse af fagets indhold på andre markedskommunikationsudfordringer end den valgte

Litteratur

- De Pelsmacker, P., Geuens, M., & Van Den Bergh, J. (2017). Marketing Communications: A European Perspective (6th ed.). Pearson Education Limited.
- Udvalgte videnskabelige artikler (oplyses ved fagets opstart)

Undervisningsform

Forelæsninger, 7 forelæsninger á 3 timer

Arbejdsbelastning

Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde: 
Antal timer i () :
Forelæsninger (kt): (21) 
Forberedelse (74) 
Eksamen inkl. forberedelse (40) 
Total (135)

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Januar
Omprøve: Februar

Udprøvninger

Synopsis med mundtligt forsvar

Navn

Synopsis med mundtligt forsvar

Prøveform

Synopsis med mundtlig prøve

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Omfang

: Maks. 10 normalsider ekskl. forside, indholdsfortegnelse, kildeliste og eventuelle bilag 

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt 

Indlevering af besvarelse

Gennem SDUassignment i kurset i Blackboard 

ECTS-point

5

Uddybende information

1) Synopsis
Synopsis skal udarbejdes i grupper af 2-5 studerende med afsæt i et løsningsforslag til en integreret markedskommunikationsplan for en business-to-business virksomhed. Underviser kan dispensere i forhold til gruppestørrelsen.

2) Mundtlig prøve
Den individuelle mundtlige eksamen er en eksamination i pensum med afsæt i den indleverede synopsis. Der afsættes 20 minutter pr. studerende til eksamination, bedømmelse og feedback. 

EKA

B150042202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9237701 Markedskommunikation.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.
Opfylder den studerende ikke de af universitetet fastsatte forudsætninger for at deltage i prøven, er der brugt et prøveforsøg, medmindre universitetet har dispenseret, fordi der foreligger usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester