BB842: Forskningsprojekt IV

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N110017102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N110017101
ECTS-point: 15

Godkendelsesdato: 28-03-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

04015201 (tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.

Der skal indsendes en vejlederkontrakt samt problemformulering.

Indsendelse foregår elektronisk via https://blanket.sam.sdu.dk/form/103/submit og skal finde sted senest 1 uge efter semesterstart, men det anbefales, at det sker hurtigst muligt efter tilmelding. Kontrakten skal godkendes af vejleder, studieudvalg og studieleder inden påbegyndelse af projektet.

Vær opmærksom på, at det ikke vil være muligt at udfylde en blanket efter fristens udløb, da blanketsystemet lukkes. Systemet vil blive genåbnet ved næste undervisningstilmelding, så du kan udfylde blanket til brug for det kommende semester. 

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:

  • Have kendskab til biologiske emner svarende til en B.Sc. i biologi eller lignende
  • Have studiemæssige og praktiske færdigheder svarende til dem, som opnås på en bacheloruddannelse i biologi eller lignende

Formål

Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at lære at finde og formulere en videnskabelig problemstilling (med støtte af en vejleder), og når det er gjort, at løse problemstillingen.

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne på bacheloruddannelsen i biologi og giver et fagligt grundlag for specialestudiet

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til at styre arbejdssituationer der forudsætter nye biologiske løsningsmodeller samt tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering
  • Give færdigheder i at definere en videnskabelig problemstilling; foretage søgninger i videnskabelig litteraturdatabaser; vurdere den relevante videnskabelige litteratur; udføre laboratorie-eksperimenter, feltaktiviteter, teoretisk modellering eller litteraturstudier; analysere data; evaluere resultaterne; skrive en rapport, der er struktureret som en videnskabelig artikel
  • Give viden om emner inden for den forskning, som udføres af medarbejderne på Biologisk Institut og andre tilsvarende forskningsinstitutioner

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • Definere en videnskabelig problemstilling, med støtte af en vejleder.
  • Foretage søgninger med hjælp af nøgleord i videnskabelig litteraturdatabaser efter artikler, der indeholder resultater til støtte for den studerendes forskningsprojekt.
  • Vurdere den relevante videnskabelige litteratur.
  • Udføre laboratorie-eksperimenter, feltaktiviteter, teoretisk modellering eller litteraturstudier, der er nødvendige til løsning af problemstillingen.
  • Analysere data, der er relevant for at løse problemstillingen.
  • Evaluere resultaterne i forhold til tidligere forskningsresultater der fremgår af den videnskabelige litteratur.
  • Skrive en rapport, der er struktureret som en videnskabelig artikel. Rapporten skal indeholde:
    • En indledning der 
      1) giver baggrund for og uddybning af den valgte videnskabelige problemstilling, 
      2) inkluderer et sammendrag af den forskning der er gjort inden for det valgte område. 
      3) giver en tydelig redegørelse for det specifikke problem, der ønskes efterforsket.
    • Et metodeafsnit, der beskriver de brugte metoder.
    • Et resultatafsnit, der fremlægger resultaterne af forskningen.
    • Et diskussionsafsnit, hvor resultaterne bliver diskuteret og evalueret med speciel reference til tidligere forskningsresultater, der fremgår af den videnskabelige litteratur.
  • Ved litteraturstudier, medtages metode- og resultatafsnit kun, hvis det er formålstjenligt.

Indhold

Forskningsprojekter kan udføres inden for et hvilket som helst område inden for feltet Biologi, i samarbejde med en af instituttets undervisere.

Litteratur

Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Afleveringsfrist ordinær eksamen: 
For projekter, som forløber i efterårssemesteret er afleveringsfristen senest 31. januar. 
For projekter, som forløber i forårssemesteret er afleveringsfristen senest 31. juli.

Afleveringsfrist reeksamen:
Deadline for aflevering i reeksamensperioden for vintereksamen er senest den 1. marts. 
Deadline for aflevering i reeksamensperioden for sommereksamen er 31. august.

Udprøvninger

Projektopgave

EKA

N110017102

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Ikke angivet, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i BlackBoard

ECTS-point

15

Uddybende information

Kurset evalueres med en projektopgave. Den studerende vil blive bedømt på baggrund af en skriftlig rapport, der beskriver resultaterne af forskningsprojektet. Bedømmelsen sker ved ekstern censur. 

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Vejledende antal undervisningstimer

timer per uge

Undervisningsform

Projektarbejde. Der afholdes en fælles introduktion i starten af semesteret, derefter arbejdes der selvstændigt. Den studerende skal udvikle forskningsprojektet sammen med en vejleder fra lærerstaben på Biologisk Institut.

15 ECTS svarer til en arbejdsbelastning på cirka 375 timer.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Donald Eugene Canfield Dec@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger

Odense
Vis fuldt skema (start E23)
Vis fuldt skema (start F24)

Administrationsenhed

Biologisk Institut

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode