BMB821: Specialeforberedende kursus
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have basalt kendskab til forskningsområderne på BMB og IMM
- Være i stand til selvstændigt at tilegne sig viden indenfor et nyt stofområde
- Være i stand til selvstændigt at planlægge udarbejdelsen af et projekt, herunder basal time-management og risikovurdering.
- Kunne anvende gængse tekstbehandlingsprogrammer og graffremstillingsværktøjer
- Kunne benytte fagets litteratursøgningsværktøjer
- Kunne formidle en kompleks biologisk problemstilling i et logisk og sammenhængende sprog
Formål
Kurset har til formål at introducere den studerende til et afgrænset emneområde, indenfor hvilket specialet forventes udarbejdet. Kurset er et selvstudium under vejledning fra den forventede kommende specialevejleder og undervejs i kurset udarbejder den studerende en rapport der indeholder et overblik over relevant baggrundslitteratur for det kommende specialeprojekt, samt en forsøgsplan for specialearbejdet. Kurset sikrer at den studerende er optimalt forberedt til det kommende specialearbejde, samt afklaret med valg af emne og vejleder.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i bacheloruddannelsen indenfor BMB eller Biomedicin, og giver et fagligt grundlag for at udføre specialeprojektet, der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at gøre den studerende i stand til at:
- kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over biokemiske og molekylærbiologisk viden samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger
- planlægge videnskabelige projekter på et højt fagligt niveau herunder styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller
- tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering
- belyse fremsatte hypoteser på kvalificeret teoretisk baggrund og forholde sig kritisk til egne og andres forskningsresultater og videnskabelige modeller
- opnå ekspertviden på et afgrænset forskningsområde inden for det biokemiske og molekylær biologiske eller biomedicinske felt
- opnå viden om teorier og eksperimentelle metoder baseret på højeste internationale forskning inden for biokemiens og molekylær biologiens eller biomedicinens centrale områder
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- selvstændigt formulere og analysere en biokemisk eller molekylærbiologisk problemstilling
- gennemtænke, begrunde og planlægge et større videnskabeligt projekt som er praktisk gennemførlig og som vil bibringe forskningsfeltet ny viden
- på overbevisende måde tolke videnskabelige data og vurdere metoders styrker og begrænsninger med henblik på at anvende tilsvarende eller tilpassede metoder
- formulere sig skriftligt klart og modent under anvendelse af faglig korrekt terminologi og demonstrere et betydeligt overblik over forskningsfeltet
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Litteratursøgning og kildekritik
- Forsøgsplanlægning
- Projektstyring, herunder time management
- Vurdering af eksperimentelle metoders styrker og svagheder
- Perspektivering af videnskabelige resultater
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøver a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Indlevering af titel samt navn på vejleder senest 14 dage efter studiestart
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøver a) | N210016101, BMB821: Specialeforberedende kursus |
Udprøvninger
Individuel opgave
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 5
De 5 timer i introfasen udgøres af vejledningstimer, oftest, men ikke nødvendigvis, varetaget af den kommende specialevejleder. Specialevejlederen kan således godt være forskelig fra vejlederen i det specialeforberedende kursus.
Aktiviteter i studiefasen:
- Litteratursøgning og læsning
- Forsøgsplanlægning
- Udarbejdelse af rapport