Markedskommunikation

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B910000202
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Forår
Niveau: HD

Fagnummer: B910000201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 25-10-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B910000201

Fagtitel

Markedskommunikation

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

25-10-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Carl Vognæs cvo@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Kolding

Niveau

HD

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

Adgangsgivende krav til HD 2. del skal være opfyldt.

Det forudsættes at den studerende har kendskab til virksomheder og markeder som kontekst for markedskommunikation og branding. Forudsætninger er f.eks. kendskab til marketing og forbrugeradfærd på minimum et introducerende niveau.

Formål og sigte

Faget har til formål at give de studerende en grundlæggende indsigt i og forståelse for markedskommunikation, herunder branding og corporate branding. Undervisningen er rettet mod at bibringe de studerende kompetencer til at identificere, analysere og løse virksomhedens konkrete kommunikationsproblemer ud fra en bred forståelse af marked og modtager. En sådan forståelse vil indebære viden om bl.a. kommunikationens kanaler, virkemåder og effekter, marketingstrategi og organisationens interne og eksterne omgivelser samt kompetence til at begrunde valg og fravalg i forhold til markedskommunikationens konkrete kontekst.

Indhold

Emner der behandles er: 1. Grundlæggende markedskommunikationsmodeller 2. Branding (herunder bl.a. brandingstruktur, brandingstrategi, brandequity) 3. Integreret forståelse af markedskommunikationen (IMC) 4. Medieplanlægning (segmentering, medievalg, Public Relations,sponsorering 5. Reklame (kreative strategier mm.) 6. Branchekendskab (relationer, bureaukontakt etc.).

Målbeskrivelse

Målet er, at den studerende efter at have deltaget i fagets undervisningsaktiviteter skal have opnået praktisk indsigt og viden til selvstændigt at kunne identificere og analysere de muligheder og udfordringer som en given virksomhed måtte have i forhold til at positionere og brande sig på såvel det nationale som internationale marked:

Den studerende skal:

Målbeskrivelse - viden

•    Forklare og redegøre for modulets teorier, modeller og begreber således, at den studerende kan relatere det teoretiske begrebsapparat i forhold til en praktisk problemstilling

Målbeskrivelse - færdigheder

•    Identificere og afgrænse en problemstilling vedrørende markedskommunikation ved brug af den grundlæggende teoriramme, herunder branding
•    Identificere og diskutere hvordan markedskommunikation konstrueres, modtages og tolkes af de forskellige deltagere i kommunikationsprocessen
•    Kritisere udvalgte kommunikationsmodellers forudsætninger og begrænsninger, herunder hvordan disse modeller bruges og forstås i forhold til branding
•    Relatere markedskommunikationen til en politisk og strategisk kontekst, herunder public relations og mediernes dagsorden
•    Anvende analyse til løsning af udvalgte problemstillinger i forbindelse med markedskommunikationens taktiske valg angående mål, målgrupper, modtagers involvering og motivation
•    Udarbejde forslag til markedskommunikationsstrategi herunder brandingstrategi, budskabsstrategi, en medieplan samt en procedure til kontrol af målopfyldelsen

Målbeskrivelse - kompetencer

•    Målet er en både praktisk og teoretisk præcis forståelse for fagets centrale områder, dvs. at den studerende kan analysere problemstillinger relateret til virksomhedens kommunikation med en bred vifte af stakeholders samt evaluere løsningsforslag, begge dele med et præcist teoretisk begrebsapparat
•    Den studerende skal kunne komme med velbegrundede analyser og velargumenterede løsningsforslag i forhold til problemstillingerne i den indleverede synops, og dermed demonstrere en sikker og dækkende forståelse af de relevante teorier og begreber. Herunder gælder, at den studerende skal kunne demonstrere evne til at prioritere den udvalgte teori og argumentere for sine valg.
•    Desuden skal den studerende kunne opfylde samtlige punkter i ovennævnte målbeskrivelse klart og sikkert. Det vil bl.a. sige, at den studerende vil være i stand til at kunne beskrive og sammenligne teorier og perspektivere deres anvendelse på både det foreliggende og andre relevante problemer inden for faget

Litteratur

Der tages udgangspunkt i nyeste udgave af lærebogen:

De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh: Marketing Communications, A European Perspective. 4. udgave, Prentice Hall/ Pearson.  ISBN: 9780273721383.

Undervisningsform

Undervisningen er tilrettelagt efter konceptet Blended Learning og består hovedsageligt af forelæsninger med dialog, der præsenterer den grundlæggende teoretiske ramme. Desuden anvendes der små og store øvelser samt case-gennemgang og case-øvelser.

Arbejdsbelastning

Undervisningsaktiviteterne udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

Aktivitet      Timer
Konfrontationstimer med fokus på teori  32
Forberedelse til konfrontationstimer  68
Repetition og eksamensforberedelse  35

Total arbejdsbelastning  135

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Maj/juni
Omprøve: August

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Synopsis med mundtlig prøve

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Den mundtlige eksamen har en varighed af 30 minutter inklusive votering og karaktergivning.

Omfang

5 sider.

Indlevering af besvarelse

Afleveres i SDU assignments.

ECTS-point

5

Uddybende information

Faget afsluttes med en udarbejdelse af en individuel 5 siders synopsis der belyser et konkret markedskommunikationsproblem ved hjælp af udvalgte teoriområder. Synopsen danner udgangspunkt for en mundtlig eksamination. Emnet for synopsen skal godkendes af underviseren. Den studerende bedømmes ud fra en helhedsvurdering af de to eksamensdele. Eksamen skal teste målopfyldelsen på alle de i målbeskrivelsen anførte 6 punkter.

Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.

EKA

B910000202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Markedskommunination, 8055321.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

URL til Skemaplan

Kolding
Vis fuldt skema