Forretningsudvikling og innovation

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B910002202
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Forår
Niveau: HD

Fagnummer: B910002201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 25-10-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B910002201

Fagtitel

Forretningsudvikling og innovation

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

25-10-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Ann Højbjerg Clarke ahc@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Kolding

Niveau

HD

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

Adgangsgivende krav til HD 2. del skal være opfyldt.

Formål og sigte

Med en klar tendens mod kortere livscyklusser for produkter/serviceydelser og processer og dermed en kortere tid til udvikling af nye produkter, serviceydelser og processer er virksomhedens ledelse af innovative aktiviteter blevet stadig vigtigere. Ledelse af innovation og er ofte afgørende for virksomheders overlevelse på længere sigt og derfor hører innovationsledelse og forretningsudvikling til virksomhedens kerneprocesser. Den overordnede målsætning for faget er at give den studerende en indføring i teorier og viden om styring af virksomhedens innovative aktiviteter i form af nye produkter, serviceydelse, procesinnovation og forretningsudvikling. Fagets målsætning er endvidere, at give den studerende færdigheder til, med udgangspunkt i en virksomheds situation, at kunne identificere, analysere og aktiv deltage i at løse problemer i tilknytning til valg af produkter/service, produktfornyelse og udvikling af virksomhedens forretning. Den studerende får kompetencer til at indgå i tværfaglig samarbejde, der kan styrke virksomhedens innovation og udvikling. Virksomhedens innovation ses dels som en stadig udvikling af eksisterende produkter, dels som udvikling af helt nye produkter og processer, som udtryk for virksomhedens evne til at udnytte ny teknologi og nye markedsmuligheder. 

Indhold

Det tilstræbes, at den studerendes indlæring er rettet mod en teoretisk baseret forståelse af forretningsudvikling, innovation og ledelse af innovative aktiviteter. De studerende skal have et indblik i teorier om forretningsudvikling herunder forretningsmodeller. Skal endvidere have teoretisk indsigt i innovation, som omhandler brancheforhold, interne virksomhedsforhold og forhold mellem virksomheden og dens eksterne samarbejdspartner. Endvidere skal den studerende opnå et kendskab til hvilke faktorer, der er med til at skabe og understøtte innovative organisationer og hvordan innovationsprojekter gennemføres og ledes rationelt og effektivt. Forretningsudvikling og innovation kan ses som den centrale fornyelsesproces i virksomheden.

Målbeskrivelse

-



Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal gennem undervisningen erhverve kendskab til:
•Centrale begreber indenfor innovation og forretningsudvikling.
•Forståelse for forretnings- og forretningsmodel udvikling.
•Udvikling af teoretisk ramme, som kan forklare virksomhedens innovationsstrategi.
•Hvilke relationer på tværs af funktionsområder i virksomheden, som især er vigtige for at innovative aktiviteter bliver en succes.
•Hvilken betydning virksomheds eksterne relationer til kunder, markeder, leverandører, konkurrenter mm. har for virksomhedens adgang til viden om teknologi og marked og økonomisk udbytte af forretningsudvikling og innovation og hvordan virksomheden kan styre og påvirke disse relationer. Herunder hvordan virksomheden kan arbejde med Open Innovation og samarbejde.
•Hvordan virksomheden kan få nye ideer.
•Hvordan virksomheden kan træffe beslutninger under usikkerhed.
•Hvordan virksomheden kan styre interne produkt- og service udviklingsprojekter gennem de forskellige faser.
•Hvorledes virksomheden kan opbygge et innovationsvenligt miljø i virksomheden, da man ved, at de organisatoriske omgivelser har afgørende indflydelse på om innovation bliver en succes eller fiasko.
•Hvordan virksomheder kan bruge entreprenørskab og nye ventures.

Målbeskrivelse - færdigheder

Efter endt undervisning skal den studerende demonstrere færdigheder i at identificere, beskrive og redegøre for de begreber, teorier og metoder der anvendes i faget. Endvidere skal den studerende kunne beskrive hvordan forskellige centrale teorier relaterer sig til hinanden og hvilke forskelle og ligheder der er mellem forskellige tilgange til forklaring af innovative aktiviteter. Den studerende skal endvidere, f.eks. ved anvendelse på case eller konkret virksomhed, kunne forklare og reflektere over hvilke styrker og svagheder der er ved brug af forskellige teorier til at løse konkrete problemer. I forlængelse heraf skal de studerende kritisk kunne begrunde, bedømme og anvende relevant teori til at angive en løsning på et problem i relation til fagområdet.

Målbeskrivelse - kompetencer

For at det kan betragtes som en fremragende præstation, skal den studerende demonstrere følgende kompetencer:
•Et omfattende overblik over fagets begreber, teorier, modeller og metoder og kan redegøre for disse
•En fremragende evne til selvstændigt at identificere relevant teori og foretage selvstændige refleksioner på baggrund af teorier og modeller
•En selvstændig og overbevisende evne til at beskrive, hvordan forskellige centrale teorier og metoder relaterer sig til hinanden samt deres ligheder/forskelle og styrker/svagheder og de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som teorierne bygger på
•En omfattende evne til kritisk at begrunde og anvende relevant teori og relevante metoder til at angive en løsning på et konkret problem i relation til fagområdet
•Udvise en omfattende indsigt i konsekvenserne af valgte teoretiske og metodiske tilgange som løsning på det konkrete problem, og kan redegøre for såvel relevans som potentielle mangler ved valgte teorier og metoder. 

Litteratur

Tidd, Joe og John Bessant (2013): "Managing Innovation", 5. udgave. ISBN 978-1-118-53859-3. (det er dog altid den nyeste version som anvendes). Samt udvalgte artikler.

Undervisningsform

Undervisningen er tilrettelagt efter konceptet Blended Learning. For at sætte de studerende i stand til at opfylde læringsmålene for faget tilrettelægges undervisningen således, at faget foregår som en kombination af forelæsninger, studenteroplæg, diskussioner, cases og øvelser.

Arbejdsbelastning

Undervisningsaktiviteterne udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde: Studenterbelastning i alt 135 AT, fordelt således:

Aktivitet   Timer

Konfrontationstimer med fokus på teori  32
Forberedelse til konfrontationstimer  78
Repetition og eksamensforberedelse  25

Total arbejdsbelastning  135

På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Maj/juni
Omprøve: August

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Synopsis med mundtlig prøve

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Den mundtlige udprøvning har en varighed af 30 minutter inklusive votering og karaktergivning.

Omfang

Modulet afsluttes med udarbejdelse af en individuel 6 siders synopsis.

Indlevering af besvarelse

Afleveres i SDU assignments.

ECTS-point

5

Uddybende information

Modulet afsluttes med udarbejdelse af en individuel 6 siders synopsis der inden for fagområdet belyser et specifikt teoriområde, gerne med udgangspunkt i egen virksomhed. Emnet for synopsen skal godkendes af underviseren.

Synopsen danner efterfølgende udgangspunkt for en mundtlig eksamination, således at den studerende får mulighed for at diskutere centrale teorier, modeller og begreber fra fagets litteratur og sammenholde disse med mulige empiriske observationer, der kan foretages i en udvalgt virksomhed.

Eksamen skal teste opfyldelsen af fagbeskrivelsens samlede målbeskrivelse (se ovenstående afsnit). Den studerende bedømmes ud fra en helhedsvurdering af såvel synopsis som præstationen ved den mundtlige udprøvning.

Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin, dvs. udeblevet fra ordinær eksamen giver ikke adgang til re-eksamen.

Syge-/reeksamen kræver godkendelse fra underviser af nyt emne for synopsen og gennemføres som den ordinære eksamen.

EKA

B910002202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Forretningsudvikling og innovation, 8165101.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

URL til Skemaplan

Kolding
Vis fuldt skema