Forandringsledelse

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B830000102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master

Fagnummer: B830000101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 01-10-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B830000101

Fagtitel

Forandringsledelse

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

01-10-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Søren Voxted voxted@sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangskrav til MBA

Formål og sigte

Fagets formål er at sætte den studerende i stand til at identificere og forstå de forandringer, der finder sted i virksomheder og organisationer i dag. Det være sig ledelsesinitierede forandringer, forstået bredt som planlagte initiativer der har til formål at skabe en ny og forbedret praksis, eller mere emergerende udvikling uden nogen specifik 'afsender', som i mindre grad følger bestemt formål. Faget giver en basal viden om centrale teoretiske bidrag og det gør den studerende i stand til at arbejde med forandringsinitiativer i forskellige kontekster og ud fra forskellige synsvinkler. Denne opnås ved at give den studerende indblik i, og forståelse for, hvordan virksomheder og organisationer kan forny sig strategisk med forandringsledelse. Fagets fokus vil være på de processer og syn på forandring, som dominerer såvel den teoretiske forståelse som modeller, der anvendes i praksis i forbindelse med forandringsprocesser. Kurset giver den studerende indsigt i forandringsledelsens historik, grundbegreber og i ledelsesmæssige og strategiske udfordringer samt muligheder der forventeligt opstår ved ledelsesinitierede forandringsprocesser. 

Faget giver den studerende kompetence til forandringsledelse og færdigheder i at kunne begrunde og forholde sig kritisk til egen og egen virksomheds praksis omkring forandringer ved brug af ledelse. 

Indhold

Af centrale områder der bliver præsenteret og diskuteret er følgende: 
  • Teorier om ledelse af forandringsprocesser
  • Centrale begrebsdannelser om forandring af organisationer
  • Den strategiske og organisatoriske kontekst hvori forandringsledelsespraksis kan foregå
  • Forskellige teoretiske perspektiver på forandring og ledelse
  • Den historiske og organisationsteoretiske baggrund for forandringsledelse
  • Modeller for organisering af forandringsledelse 

Målbeskrivelse

Den studerende skal kunne demonstrere sin viden om fagets teorier, forudsætninger, modeller og metoder. Den teoretiske viden giver den studerende grundlag for at udvikle færdigheder i at analysere og give konkrete bud på, hvordan praktiske problemstillinger i forbindelse med forandringsledelse kan gribes an. Den studerende skal såvel kunne begrunde som forholde sig kritisk til egen og egen virksomheds praksis omkring forandringer ved brug af ledelse. Den studerende skal desuden kunne demonstrere et teoretisk analytisk overblik, og udvise kompetence i at identificere, forstå, designe og kritisere forandringsledelses initiativer relateret til praksis og empiriske problemstillinger. Det centrale er, at de studerende forstår processer, der leder til skabelse af ny praksis og viser indsigt i de forskellige måder det ny forsøges realiseret på i forskellige kontekster og virksomheder. 

Opnåelse af karakteren 12: Fremragende
Gives for en eksamensbevarelse, der demonstrerer at: 
  • Den studerende har et overbevisende og kompetent overblik over såvel generelle som specifikke problemstillinger forbundet med forandringsledelse.
  • Den studerende har en særdeles kompetent forståelse for samt anvendelse af relevante teorier, modeller og metoder.
  • Den studerende har en overbevisende indsigt i grundlæggende antagelser bag teorier og modeller
  • Den studerende har en fremragende kompetence til at identificere og overskue praktiske problemstillinger og argumentere for, hvad der er væsentligt og knap så væsentligt.
  • Den studerende kan på overbevisende vis demonstrere indsigt i konsekvenserne af konkrete løsningsforslag, herunder teori- og metodevalg.
  • Der er tale om en fremragende præstation, der demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagets mål, med kun uvæsentlige mangler

Opnåelse af karakteren 02: Den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål
Gives for en eksamensbesvarelse, der demonstrerer at: 
  • Den studerende har et minimum af acceptabel forståelse for problemstillinger forbundet med forandringsledelse.
  • Den studerende har en mangelfuld og ustruktureret, men dog netop acceptabel forståelse for samt anvendelse af teorier, modeller og værktøjer.
  • Den studerende besidder en mangelfuld, men dog netop acceptabel indsigt i de grundlæggende antagelser bag teorier og modeller.
  • Den studerende kan kun i et meget begrænset omfang identificere og overskue praktiske problemstillinger.
  • Den studerende kan kun i meget begrænset omfang demonstrere indsigt i konsekvenserne af konkrete løsningsforslag, herunder teori- og metodevalg.
For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at de studerende:

Målbeskrivelse - viden

Demonstrerer viden om fagets emner, således at de i analyser, kritikker og dømmekraft udviser forståelse af den teoretiske viden der findes i teorier om forandringsledelse

Målbeskrivelse - færdigheder

Demonstrerer færdigheder, således at de er i stand til at analysere en selvvalgt ledelsespraksis i relation til fagets teorier og modeller og bruger teorierne til at løfte refleksionsniveauet i og omkring denne praksis.

Målbeskrivelse - kompetencer

Demonstrerer kompetence, således at de er i stand til at begrunde fagets teorier og mulige anvendelser, og samtidigt demonstrere forståelse af pensum.

Litteratur

Dette er eksempler på litteratur. Den endelige litteratur meddeles i læseplanen, der foreligger i løbet af januar

Den endelige litteratur meddeles i læseplanen, der foreligger i løbet af januar
  • Palmer, I, R. Dunford & D. A. Buchanan (2017); Managing Organizational Change, New York: McGraw Hill Education 
  • Beer, M. og N. Nohria (2000); Cracking the code of change, Harvard Business Review, May-June 2000, pp. 133-141
  • John P. Kotter (1995): Leading change - Why Transformation Efforts Fail. Harvard Business Review. HBS Press
  • John P. Kotter, Leonard A. Schlesinger (1979): Choosing Strategies for Change. Harvard Business Review. March-April 1979. HBS Press. 
  • Dent, Eric B. and Goldberg, Susan Galloway (1999): Challenging Resistance to Change. Journal of Applied Behavioral Science 1999; 35; 25. Sage Publications. 17 sider.
  • Kristensen, C. & S. Voxted (2011); Introduktion, kapitel 1, Kristensen, C. & S. Voxted (red.); Innovation og entreprenørskab, København: Hans Reitzels Forlag
  • Ven de Van, Andrew and Marshall Poole (1995): Explaning development and change in organizationas, in Academy of Management review, Vol. 20, no. 3, pp. 586-600
  • Westley, Frances and Mintzberg, Henry (1989): Visionary Leadership and Strategic Management. Strategic Management Journal, Vol. 10, Special Issue: Strategic Leaders and Leadership, pp.17-32.

Undervisningsform

Undervisningen foregår som vekslende mellem traditionelle teoretiske præsentationer og studentergruppearbejde, diskussioner og præsentationer. 

Faget undervises på dansk

Arbejdsbelastning

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 135 i dette fag. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne samt forberedelse til og gennemførelse af eksamen

De 135 timer er fordelt således:

30 konfrontationstimer

51 timer til forberedelse

57 timer til eksamensforberedelse


Eksamensbestemmelser

Prøve

Navn

Prøve

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Juni
Omprøve: August

Deltagelse i omprøven kræver deltagelse i den ordinære eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at fx udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til omprøven. 
Næste adgang til eksamen vil i givet fald være ved førstkommende ordinære eksamen

Udprøvninger

Prøve

Navn

Prøve

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk, Engelsk

Varighed

Essay med afleveringsfrist. Ingen fast startdato.

Omfang

Max. 15 normalsider (1 side = 2.400 anslag inkl. mellemrum). 

Hjælpemidler

Alle skriftlige hjælpemidler

Indlevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres i SDU assignments i Blackboard

ECTS-point

5

Uddybende information

Skriftlig hjemmeopgave. 
Max 15 sider essay / analyse af en forandringsledelsesrelevant problemstilling. 
Formålet med opgaven er, at demonstrere teorikendskab samt evnen til at relatere denne til en ledelsespraksis (jf. målbeskrivelsen ovenfor).

Den studerende vælger selv om eksamen besvares på dansk eller engelsk.

EKA

B830000102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Forandringsledelse, 9600401 
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Faget kan benyttes som valgfag på MBA og MPI

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2019 Valgfag MBA Master i Business Administration | Master of Business Administration (MBA) | Odense
Forår 2019 Valgfag MPI Master i projekt- og innovationsledelse | Master i projekt- og innovationsledelse (MPI) | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Søren Voxted voxted@sdu.dk Odense

URL til Skemaplan