Innovationsprojekt

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B750000102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master

Fagnummer: B750000101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 01-10-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B750000101

Fagtitel

Innovationsprojekt

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

01-10-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Mette Præst Knudsen mpk@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Inden Innovationsprojekt påbegyndes, skal den studerende have bestået modulerne på 1.semester samt have bestået eller være tilmeldt de 2 obligatoriske fag på 2. semester.

Formål og sigte

Et væsentligt formål med master studiet er at udvikle de studerendes evne til at løse praktiske problemer på en systematisk måde ved en bevidst anvendelse af uddannelsens teorier og metoder. De studerende skal kunne formidle deres løsningsforslag til andre på en sådan måde, at løsningsforslagets forudsætninger, konsekvenser, pålidelighed og metodemæssige grundlag klart fremgår. Opøvelse af en sådan kompetence er til stor nytte i forbindelse med de studerendes arbejde i praksis, og er forudsætningen for at kunne udarbejde innovationsprojektet.

Formålet med fagmodulet, som består af metodeundervisning samt udarbejdelse af et innovationsprojekt, er således at udvikle de studerendes teori- og metodebevidsthed i forbindelse med løsning af ledelsesmæssige problemstillinger i forbindelse med projekt- og innovationsledelse.

De studerende introduceres til videnskabsteori for at få en forståelse for hvordan forskellige videnskabsteoretiske ståsteder influerer på tilrettelæggelsen og gennemførelsen af vidensproduktionsprocessen. Med udgangspunkt i forskellige paradigmer/tilgange trænes de studerende i at kunne udarbejde en klar problemformulering og at kunne udforme et undersøgelsesdesign.
I forlængelse heraf skal de studerende kunne afgrænse og operationalisere problemformuleringen i de undersøgelsesspørgsmål, som ønskes belyst og som skal danne baggrund for at kunne udforme velbegrundede løsningsforslag til det definerede problem.

Med udgangspunkt i problemformuleringen og på baggrund af teorivalg, foretagne analyser og tolkning af data, skal de studerende således også kunne opstille relevante løsningsforslag.

Gennem metodeundervisningen skabes et overblik og en forståelse for centrale videnskabsteoretiske paradigmer/tilgange og de mest udbredte metoder, der kan benyttes ved indsamling, bearbejdning og sammenfatning af oplysninger, så resultaterne kan blive til viden i en given sammenhæng

Indhold

Modulet fokuserer på videnskabsteori, problemidentifikation, -formulering og –afgrænsning samt tilrettelæggelse af undersøgelsesdesigns og herunder introduktion til centrale kvalitative og kvantitative metoder og deres praktiske anvendelse. De kvalitative og kvantitative metoder har til formål at introducere den studerende til grundlæggende metode og vidensproduktion med særligt henblik på løsning af projektmæssige, innovative og ledelsesmæssige problemstillinger. Centrale temaer i innovationsprojektet er problemformulering, identifikation af relevant teori og metode samt anvendelsen af kvalitative og kvantitative analyseteknikker. Disse temaer forventes at tage udgangspunkt i forudgående teorimoduler. Anvendelsen af analyseteknikker vil især vedrøre brugen af eksplorative teknikker, ekspertinterviews, slutbrugerinterviews samt gruppeinterviews. For kvantitativ metode er det primære formål, at give de studerende indsigt i en bred viden om kvantitative analyser, således at de er i stand til at vurdere kvaliteten (validitet og reliabilitet) af data i forbindelse med anvendelse eller indkøb af sekundære eller primære data. Herudover skal den studerende i mindre omfang være i stand til selv at gennemføre kvantitative undersøgelser med anvendelse af kvantitative dataanalyseteknikker og relevant software.

Målbeskrivelse

Opnåelse af karakteren 12: Fremragende

Gives for en eksamensbevarelse, der demonstrerer at:

Den studerende som på meget kompetent måde kan redegøre for centrale videnskabsteoretiske paradigmer/tilgange samt forklare hvilke implikationer valget af paradigme/tilgang har for tilrettelæggelsen af empiriske undersøgelser. Den studerende demonstrerer en særdeles kompetent og en fuld forståelse for generelle og specifikke problemstillinger i hele vidensproduktionsprocessen.

Den studerende viser en særdeles kompetent og struktureret anvendelse af teorier, modeller, metoder og værktøjer som afspejler en sammenhængende metodeforståelse Den studerende kan selvstændigt og struktureret argumentere for svagheder og forbedringsmuligheder i forbindelse med sin anvendelse af et valgt bestemt paradigme og undersøgelsesdesign.

Opnåelse af karakteren 02:
Den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål gives for en eksamensbesvarelse, der demonstrerer at:
Gives for en eksamensbesvarelse, der demonstrerer at: Den studerende har kun vist et begrænset kendskab til centrale videnskabsteoretiske paradigmer/tilgange og forståelse for hvilke implikationer valget af paradigme/tilgang har for tilrettelæggelse af empiriske undersøgelser. Den studerende demonstrerer et minimum af acceptabel forståelse for generelle og specifikke problemstillinger i hele vidensproduktionsprocessen.
Den studerende demonstrerer en mangelfuld og ustruktureret anvendelse af teorier, modeller, metoder og værktøjer som afspejler en meget begrænset metodeforståelse.
Den studerende kan kun i et meget begrænset omfang identificere og argumentere for svagheder og forbedringsmuligheder i forbindelse med sin anvendelse af et valgt paradigme og undersøgelsesdesign.

Målbeskrivelse - viden

Ved modulets afslutning har den studerende:
  • Viden om centrale videnskabsteoretiske paradigmer/tilgange
  • Viden om vidensproduktionsprocessens centrale elementer og forklare samspillet mellem disse, dvs. beskrive og forklare samspillet mellem projektets problemformulering, teorigrundlag, empiri og problemløsning.
  • Viden om centrale teknikker (interview, spørgeskema, observation og databaser) som kan anvendes som led i dataindsamlingen.

Målbeskrivelse - færdigheder

Ved modulets afslutning skal den studerende:

  • Have færdighederne til at tilrettelægge vidensproduktionsprocessen med udgangspunkt i et eller flere paradigmer/tilgange samt kunne redegøre for centrale implikationer af valget af paradigmer/tilgange.
  • Være i besiddelse af færdigheder for at kunne beskrive og anvende vidensproduktionsprocessens centrale elementer og forklare samspillet mellem disse, dvs. beskrive og forklare samspillet mellem projektets problemformulering, teorigrundlag, empiri og problemløsning
  • Have færdigheder til at kunne opstille forslag til dataindsamlingsmetoder/-teknikker med argumentation for styrker og svagheder ved de forskellige muligheder samt være i stand til at gennemføre dataindsamlingen med udgangspunkt i de valgte dataindsamlingsteknikker.
  • Have færdighederne til at vurdere pålidelighed, validitet samt reliabilitet ved det foreslåede undersøgelsesdesign
  • Have færdighederne til at kunne udarbejde en velstruktureret rapport, der indeholder alle ovenstående elementer.

Målbeskrivelse - kompetencer

Ved modulets afslutning skal den studerende:

  • Besidde kompetencer til at kunne anvende og eventuelt tilpasse relevante begreber og metoder ved opstilling af problemdefinition, undersøgelsesspørgsmål samt undersøgelsesdesign for en selvvalgt problemstilling
  • Demonstrere kompetence i at kunne foretage et velbegrundet valg og eventuel tilpasning af teorier og modeller som ramme for de enkelte dele af vidensproduktionsprocessen
  • Have kompetencerne til at udlede løsningsforslag til et formuleret problem
  • Være i besiddelse af kompetencerne til at opstille forslag til analyser og foretage tolkning samt at kunne gennemføre analyse og tolkning og herunder på en hensigtsmæssig måde at kunne koble til forslag og analyser til teori og problemstilling.
  • Have kompetencerne til at kunne vurdere såvel resultat og proces i forbindelse med udarbejdelse af innovationsprojek

Litteratur

Dette er eksempler på litteratur. Den endelige litteratur meddeles i løbet af december / januar

  • Ib Andersen Den skinbarlige virkelighed, Samfundslitteratur, København, seneste udgave
  • Grethe Heldbjerg Grøftegravning i metodisk perspektiv, Samfundslitteratur, København, seneste udgave.
  • Peter Dahler-Larsen (2010): At fremstille kvalitative Data, Syddansk Universitetsforlag.
  • Bryman & Bell (2015): Business Research Methods, Oxford University Press

Supplerende litteratur:

  • Coghlan, David og Brannick, Teresa (seneste udgave). Doing action research in your own organization, 2nd edition. London: Sage.
  • Sarstedt, Marko, and Erik Mooi. "A Concise Guide to Market Research." The Process, Data, and Method (2014) bliver obligatorisk litteratur.
  • Halkier, Bente (seneste udgave). Fokusgrupper, Frederiksberg: Samfundslitteratur.
  • Rosaline S. Barbour & Jenny Kitzinger (ed.) Developing Focus Group Research Saga Publication (seneste udgave).
  • Ib Andersen: Guide til problemformulering - i projektarbejder inden for samfundsvidenskabern
  • Lotte Rienecker: Problemformulering på de samfundsvidenskabelige uddannelser
  • Jan Møller Jensen & Thorbjørn Knudsen (seneste udgave): Analyse af spørgeskemadata med SPSS

Undervisningsform

Fagmodulet består af følgende dele.


I midten af januar afleverer de studerende som vil påbegynde skrivningen af et innovationsprojekt udkast til problemformulering. Udkastet må fylde mellem 1⁄2 og 1 A-4 side. Udkastet behandles efterfølgende på metode- workshoppen og der arbejdes på workshoppen videre med problemformuleringen.

En 3 dages workshop hvor de enkelte dele og deres sammenhæng i vidensproduktionsprocessen præsenteres og perspektiveres i relation til forskellige problemstillinger. Den første dag gives en introduktion til videnskabsteori og problemidentifikation, -formulering og afgræsning. På anden dagen gives en introduktion til centrale kvalitative teknikker og hvordan disse kan anvendes og kombineres i forbindelse med empiriske undersøgelser. Den tredje dag rummer introduktion til centrale kvantitative teknikker og til hvordan disse teknikker kan kombineres i forbindelse med empiriske undersøgelser.

Henover den tre dages workshop arbejdes der fortløbende med de studerendes udkast til problemformulering med henblik på at styrke de studerende forståelse for hvordan problemformuleringen virker styrende for tilrettelæggelse af undersøgelsesdesignet og med henblik på at skærpe udkastet til den enkelte studerendes problemformulering.

Den indleverede rapport danner grundlag for en mundtlig eksamination af 45 minutters varighed. Denne eksamination tager udgangspunkt i den indleverede rapport, og har i henhold til ovenstående målbeskrivelse for faget til formål at undersøge og vurdere den studerendes anvendelsesorienterede metodeforståelse ved løsning af en ofte kompleks praktisk problemstilling indenfor det samfundsvidenskabelige område.

Der undervises på dansk.

Arbejdsbelastning

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 135 timer i dette fag.

Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.

De 135 arbejdstimer fordeler sig således
Forberedelse samt deltagelse i workshop: ca. 22,5 timer 
Udarbejdelse af projekt: 62,5 timer
Forberedelse samt deltagelse i eksamen: ca. 50 timer

Eksamensbestemmelser

Prøve

Navn

Prøve

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: maj / juni
Omprøve: efterår 2019 

Udprøvninger

Prøve

Navn

Prøve

Prøveform

Hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk, Engelsk

Omfang

Projektet har et omfang på 25 sider for et enkeltmandsprojekt og 35 sider for et 2 personers projekt. 1 side = 2400 anslag med mellemrum. 

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt

Indlevering af besvarelse

Projektet skal afleveres via SDU Assignment på BlackBoard.

ECTS-point

5

Uddybende information

Modulet udprøves ved ekstern censur med karakter efter 7-trinsskalaen. Indleveret Projektopgave udarbejdes af max. 2 personer.

Varighed: ca. 50 timer.
Sted: Hjemmeopgave med mundtligt forsvar. 
Internetadgang: Nødvendig.

Den studerende kan vælge at aflægge eksamen på enten dansk eller engelsk. 

EKA

B750000102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Innovationsprojekt, fagnummer 9606501
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Jan Møller Jensen jmj@sam.sdu.dk Odense
Majbritt Rostgaard Evald mre@sam.sdu.dk Odense
Per Vagn Freytag pvf@sam.sdu.dk Odense

URL til Skemaplan