Strategisk kommunikation

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B830007102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master

Fagnummer: B830007101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 02-10-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B830007101

Fagtitel

Strategisk kommunikation

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

02-10-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Heidi Jønch-Clausen hjc@journalism.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangskrav til MBA.

Formål og sigte

Kommunikation er blevet en central ledelsesdisciplin. I komplekse, foranderlige og ofte fjendtlige omgivelser er det nødvendigt at arbejde professionelt med kommunikation. Derfor betragter stadig flere organisationer kommunikation som et strategisk ledelsesanliggende. I dette fag vil den studerende tilgå kommunikation fra to niveauer: Et teoretisk og et praktisk. Teoretisk vil den studerende opnå teoretisk kendskab til relevante kommunikationsmodeller og de mest centrale discipliner inden for feltet. Praktisk vil den studerende lære selv at beherske de to vigtige discipliner det er at kunne holde en overbevisende tale og begå sig i medierne, både ift. gode og dårlige sager. Både de teoretiske og de praktiske moduler vil være knyttet op på den studerendes egen praksis. 

For at opfylde fagets formål, er det læringsmålet, at den studerende opnår viden om fagets begreber, teorier og metoder således at vedkommende både kan analysere og anvende disse i praksis. Analytisk er det målet, at den studerende kan demonstrere færdigheder i at udvælge og anvende fagets teorier, begreber og metoder til at analysere konkrete og praktiske problemstillinger i forbindelse med en organisations strategiske kommunikation. Den studerende skal kunne analysere og vurdere budskabers kvalitet, relevans og mulige effekter, herunder etiske problemstillinger. Derudover skal kurset klæde den studerende på til selv at udarbejde en kommunikationsplan/kampagne, skrive og holde en overbevisende tale og forsvare en sag i medierne. 

Indhold

  • Kommunikationsfagets grundlæggende teorier, modeller og begreber
  • Planlægning af markedsføring og branding i organisationer
  • Centrale dimensioner af intern og ekstern kommunikation
  • Public relations og issues management
  • Kriser og krisekommunikation 
  • Det gode eksempel
  • Ledertalen som disciplin
  • Den overbevisende fremførelse
  • Storytelling
  • Kunsten at komme ind og ad af medierne
  • Evaluering af kommunikationsindsatser

Målbeskrivelse

Se nedenfor

Målbeskrivelse - viden

Det er fagets formål at bibringe den studerende kritisk viden om og forståelse for centrale kommunikationsstrategiske begreber, teorier og metoder, der er essentielle i organisationers strategiske håndtering af deres interne og eksterne kommunikation. Denne teoretiske viden vil være så konkret og operationel, at den studerende kan anvende det direkte i opøvelsen og forfinelsen af sine konkrete kommunikative kompetencer. 

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende opnår færdigheder i at anvende fagets begreber, teorier og modeller på konkrete kommunikationsproblemer. De lærer at udvælge og anvende kommunikationsteorier til den strategiske håndtering af interne og eksterne kommunikationsproblematikker. Faget vil være karakteriseret ved sin praktiske tilgang. Under kyndig vejledning fra fagfolk vil den studerende fx selv skulle holde en tale, udarbejde en kommunikationsstrategi og forsvare en kritisk sag i medierne.

Målbeskrivelse - kompetencer

Med udgangspunkt i den opnåede viden og færdigheder får den studerende kompetencer såvel som analytiker af kommunikationsproblematikker og som strategisk kommunikator. Faget har direkte sammenhæng med diverse fag i ledelse, organisation og HRM.   

Litteratur

Grundbøger:

  • Nielsen Femø, Mie (2010, anden udgave): Strategisk kommunikation. Akademisk Forlag. 
  • Hestbæk Andersen, Thomas og Smedegaard, Flemming (2014): Diamanten: En model til kommunikationsplanlægning. Samfundslitteratur. 
  • Gabrielsen, Jonas og Juul Christiansen, Tanja (2010): Talens Magt - En indføring i mundtlig retorik. Gyldendal.
Herudover artikler og kapitler, der lægges ud på Blackboard. 

Den endelige litteratur meddeles i læseplanen. 

Undervisningsform

4 x forelæsninger (på 7,5 lektion hver) i løbet af semesteret - 30 lektioner
Undervisning foregår på dansk

Arbejdsbelastning

For at sætte de studerende i stand til at opfylde læringsmålene for faget tilrettelægges undervisningen således, at teoriforelæsninger kombineres med gruppediskussioner, cases og andre øvelser. Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 135 timer i dette fag. 

Aktivitet og antal timer: 
Konfrontationstimer: 30 Forberedelse: 70 Gruppearbejde: 5 Eksamensforberedelse og Eksamen: 30 = I ALT 135. 

Eksamensbestemmelser

Prøve

Navn

Prøve

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: juni
Omprøve: august

Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i den ordinære eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at fx udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til omprøve. 
Næste adgang til eksamen vil i givet fald være ved førstkommende ordinære eksamen. 

Udprøvninger

Prøve

Navn

Prøve

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk, Engelsk

Varighed

Essay med afleveringsfrist. Ingen fast startdato.

Omfang

Skriftligt essay á 8 sider (ekskl. problemformulering og litteraturliste). 

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt

Indlevering af besvarelse

Via SDU assignment i Blackboard

ECTS-point

5

Uddybende information

Opgaven skal være en pensumbaseret, strategisk løsning på et selvvalgt strategisk problem i den studerendes organisation. Produktet skal indeholde et retorisk formidlingsprodukt, dvs. enten en kronik, et debatindlæg eller en tale.

Problemformuleringen vedlægges opgaven, men indgår ikke i sideantal.

Den studerende vælger selv om eksamen besvares på dansk eller engelsk.  

EKA

B830007102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Strategisk kommunikation, fagnummer: 9601401

Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2019 Valgfag MBA Master i Business Administration | Master of Business Administration (MBA) | Odense
Forår 2019 Valgfag MPI Master i projekt- og innovationsledelse | Master i projekt- og innovationsledelse (MPI) | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Heidi Jønch-Clausen hjc@journalism.sdu.dk Odense

URL til Skemaplan