Ledelse: Incitamenter, Motivation og Normer
Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab
Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770011102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master
Fagnummer: B770011101
ECTS-point: 10
Godkendelsesdato: 03-10-2018
Varighed: 1 semester
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Faget har til formål at sætte den studerende i stand til at udvikle betingelser for god organisatorisk performance og trivsel i offentlige organisationer, således at lederen efter at have gennemgået faget i endnu højere grad kan være med til at sikre kvalitet og produktivitet i den offentlige sektor. Dette sker gennem en løbende sammenstilling af perspektiver fra disciplinerne økonomi, statskundskab og psykologi.
Indhold
* Incitamenters betydning
* Principal-agent problematikker
* Free riding
* Performance måling
* Performance-relaterede lønsystemer
* Arbejdsorganisationsformer
* Job design
* Ledelsesstrategier
* Ledelsesforståelse og ledelsesformat
* Transformationsledelse
* Vitaliserende ledelse
* Kompetence-awareness
* Perspektivtagningsevne
* Beslutningskompetence
* Identitet og identifikation
* Grundbehov og motivationsformer
* Anerkendelse (både individuel og for faggrupper)
* Professionelle normer
* Public service motivation
* Samspil mellem basale behov, værdier og systembetingelser
* Vitaliseringsmiljøer
* Sammenligning af ledelse i offentlig og privat sektor
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
* Den studerende kan demonstrere viden om betydningen af incitamenter, motivation og normer i organisation og ledelse.
Målbeskrivelse - færdigheder
* Den studerende kan anvende forskellige ledelsestilgange og incitamentssystemer i relation til motivation og normer ved at forklare deres baggrund og virkemåde.
* Den studerende kan vurdere forskellige fremgangsmåders hensigtsmæssighed i forhold til at udvikle betingelser for god organisatorisk performance og trivsel i de organisationer, den studerende arbejder i.
* Den studerende kan strukturere besvarelsen af en konkret problemstilling og anvende fagets teori på praktiske problemer i egen organisation.
Målbeskrivelse - kompetencer
* Den studerende kan identificere og redegøre for centrale aspekter omkring ledelse, incitamenter, motivation og normer i relation til en konkret empirisk problemstilling i egen organisation.
* Den studerende kan diskutere samspillet mellem ledelse, incitamenter, motivation og normer i relation til en konkret empirisk problemstilling i egen organisation.
Litteratur
Der forberedes et kompendium og en casesamling. Det tilstræbes at kombinere en lærebog med en samling af artikler. Den endelige litteratur meddeles i læseplanen.
Undervisningsform
I de fire første undervisningsmoduler tages udgangspunkt i henholdsvis økonomi, statskundskab, psykologi samt et tværgående ledelsesperspektiv. For hver af disse fire moduler er der undervisning to gange fire timer fordelt på to dage. Undervisningsformen er her diskussionsbaseret lærerundervisning med indlagte forelæsninger kombineret med gruppearbejde og diskussion af deltagernes egne ledelsesmæssige udfordringer.
Det femte undervisningsmodul består af et internatophold på to dage, hvor alle tre undervisere deltager, og hvor samspillet mellem de tre fagretningers perspektiver prioriteres. Ud over de ovenfor nævnte undervisningsformer får deltagerne også individuel vejledning til deres opgave på internatet, ligesom der er en del gruppearbejde med opfølgende plenumdiskussioner.
Den studerende afholder selv udgiften til internat.
Den studerende afholder selv udgiften til internat.
Faget udbydes med undervisning i Aarhus. Sted for internat oplyses senere.
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 270 timer i dette fag. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer: Konfrontationstimer: 48; forberedelse: 155; gruppearbejde: 0; forberedelse af præsentation: 7; eksamensforberedelse og eksamen: 60 = I ALT 270
Eksamensbestemmelser
Prøve
Navn
Prøve
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve: Maj / juni
Omprøve: August
Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Prøve
Navn
Prøve
Prøveform
Hjemmeopgave
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Dansk
Omfang
Hjemmeopgaven må højst fylde 10 sider à 2.400 anslag (inkl. bilag og noter, men ekskl. indholdsfortegnelse og litteraturliste).
Indlevering af besvarelse
Besvarelsen skal afleveres på Blackboard via SDU Assignment.
ECTS-point
10
Uddybende information
Hjemmeopgaven skal indeholde en teoretisk analyse og diskussion af en empirisk problemstilling (fra den studerendes daglige arbejde) under en bred anvendelse af teori og viden fra faget.
EKA
B770011102
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Ledelse: Incitamenter, motivation og normer, fagnr. 9348601
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2019 | Valgfag | FMOL 2019 | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2019 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2019 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jan Tønnesvang | jan@psy.au.dk | Odense | |
Mogens Jin Pedersen | mogens@ps.au.dk | Odense | |
Tor Eriksson | tor@econ.au.dk | Odense |
URL til Skemaplan
Deltagerbegrænsning
40