Ledelse: Incitamenter, Motivation og Normer

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770011102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master

Fagnummer: B770011101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 03-10-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B770011101

Fagtitel

Ledelse: Incitamenter, Motivation og Normer

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

03-10-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Mogens Jin Pedersen mogens@ps.au.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangsberettiget til Master i offentlig ledelse

Formål og sigte

Faget har til formål at sætte den studerende i stand til at udvikle betingelser for god organisatorisk performance og trivsel i offentlige organisationer, således at lederen efter at have gennemgået faget i endnu højere grad kan være med til at sikre kvalitet og produktivitet i den offentlige sektor. Dette sker gennem en løbende sammenstilling af perspektiver fra disciplinerne økonomi, statskundskab og psykologi.

Indhold

* Incitamenters betydning 
* Principal-agent problematikker 
* Free riding 
* Performance måling 
* Performance-relaterede lønsystemer 
* Arbejdsorganisationsformer
* Job design
* Ledelsesstrategier
* Ledelsesforståelse og ledelsesformat
* Transformationsledelse
* Vitaliserende ledelse
* Kompetence-awareness
* Perspektivtagningsevne
* Beslutningskompetence
* Identitet og identifikation 
* Grundbehov og motivationsformer 
* Anerkendelse (både individuel og for faggrupper) 
* Professionelle normer 
* Public service motivation 
* Samspil mellem basale behov, værdier og systembetingelser 
* Vitaliseringsmiljøer 
* Sammenligning af ledelse i offentlig og privat sektor

Målbeskrivelse

-

Målbeskrivelse - viden

* Den studerende kan demonstrere viden om betydningen af incitamenter, motivation og normer i organisation og ledelse.

Målbeskrivelse - færdigheder

* Den studerende kan anvende forskellige ledelsestilgange og incitamentssystemer i relation til motivation og normer ved at forklare deres baggrund og virkemåde.
* Den studerende kan vurdere forskellige fremgangsmåders hensigtsmæssighed i forhold til at udvikle betingelser for god organisatorisk performance og trivsel i de organisationer, den studerende arbejder i.
* Den studerende kan strukturere besvarelsen af en konkret problemstilling og anvende fagets teori på praktiske problemer i egen organisation.

Målbeskrivelse - kompetencer

* Den studerende kan identificere og redegøre for centrale aspekter omkring ledelse, incitamenter, motivation og normer i relation til en konkret empirisk problemstilling i egen organisation.
* Den studerende kan diskutere samspillet mellem ledelse, incitamenter, motivation og normer i relation til en konkret empirisk problemstilling i egen organisation.

Litteratur

Der forberedes et kompendium og en casesamling. Det tilstræbes at kombinere en lærebog med en samling af artikler. Den endelige litteratur meddeles i læseplanen.

Undervisningsform

I de fire første undervisningsmoduler tages udgangspunkt i henholdsvis økonomi, statskundskab, psykologi samt et tværgående ledelsesperspektiv. For hver af disse fire moduler er der undervisning to gange fire timer fordelt på to dage. Undervisningsformen er her diskussionsbaseret lærerundervisning med indlagte forelæsninger kombineret med gruppearbejde og diskussion af deltagernes egne ledelsesmæssige udfordringer.
Det femte undervisningsmodul består af et internatophold på to dage, hvor alle tre undervisere deltager, og hvor samspillet mellem de tre fagretningers perspektiver prioriteres. Ud over de ovenfor nævnte undervisningsformer får deltagerne også individuel vejledning til deres opgave på internatet, ligesom der er en del gruppearbejde med opfølgende plenumdiskussioner.
Den studerende afholder selv udgiften til internat.
Faget udbydes med undervisning i Aarhus. Sted for internat oplyses senere.

Arbejdsbelastning

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 270 timer i dette fag. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer: Konfrontationstimer: 48; forberedelse: 155; gruppearbejde: 0; forberedelse af præsentation: 7; eksamensforberedelse og eksamen: 60 = I ALT 270

Eksamensbestemmelser

Prøve

Navn

Prøve

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Maj / juni
Omprøve: August

Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.

Udprøvninger

Prøve

Navn

Prøve

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Omfang

Hjemmeopgaven må højst fylde 10 sider à 2.400 anslag (inkl. bilag og noter, men ekskl. indholdsfortegnelse og litteraturliste).

Indlevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres på Blackboard via SDU Assignment.

ECTS-point

10

Uddybende information

Hjemmeopgaven skal indeholde en teoretisk analyse og diskussion af en empirisk problemstilling (fra den studerendes daglige arbejde) under en bred anvendelse af teori og viden fra faget.

EKA

B770011102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Ledelse: Incitamenter, motivation og normer, fagnr. 9348601
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2019 Valgfag FMOL 2019 Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense
Forår 2019 Valgfag FMOL Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense
Forår 2019 Valgfag FMOL Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Jan Tønnesvang jan@psy.au.dk Odense
Mogens Jin Pedersen mogens@ps.au.dk Odense
Tor Eriksson tor@econ.au.dk Odense

URL til Skemaplan

Deltagerbegrænsning

40