Nye Organisationsformer i den offentlige sektor
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Indhold
Den typiske offentlige organisation er direkte underlagt et politisk styret hierarki. Siden 1980erne har der imidlertid i Danmark og andre vestlige lande været eksperimenteret med andre organisations- og styringsformer for at øge fleksibiliteten og effektiviteten i den offentlige sektor. Man har fx satset på privatisering, udlicitering og styrket brugernes indflydelse på driften af de offentlige institutioner. Sigtet med "nye offentlige organisationsformer" er at give de studerende et indgående kendskab til indholdet af og rationalerne bag anvendelse af nye organisations- og styringsformer i den offentlige sektor. På baggrund heraf er det formålet med faget, at den studerende kritisk vil kunne vurdere konsekvenserne af forskellige organisations- og styringsformer og reformer af disse. Mere specifikt er det således formålet med faget, at den studerende får en indsigt og redskaber, der er brugbare for en (kommende) leder i en offentlig sektor, der er præget af stor omskiftelighed.
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Målbeskrivelse - færdigheder
Målbeskrivelse - kompetencer
Litteratur
Andersen, Lotte Bøgh, Mads Leth Felsager Jakobsen, Thomas Pallesen og Søren Serritzlew (2010). Økonomiske incitamenter i den offentlige sektor. Århus: Via Systime
Blom-Hansen, Jens, Peter Munk Christiansen, Thomas Pallesen og Søren Serritzlew (2014). Offentlig forvaltning – et politologisk perspektiv. Hans Reitzels Forlag
Undervisningsform
Faget læses i Aarhus.
Forelæsning kombineret med dialogbaseret undervisning, der tager udgangspunkt i de studerendes individuelle oplæg og gruppeoplæg
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS.
Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer: Konfrontationstimer: 30 Forberedelse: 70 Eksamensforberedelse og Eksamen: 35 = I ALT 135
Eksamensbestemmelser
Prøve
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Prøve
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Synopsen må højst fylde 4 - 6 sider à 2.400 anslag (inkl. bilag og noter, men ekskl. indholdsfortegnelse og litteraturliste).
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Synopsen rummer en ultrakort indledning, hvor problemfeltet indkredses (½ - 1 side), en problemafgrænsning og problemformulering, herunder evt. hypoteser (½ - 1 side), en argumenteret overvejelse over hvilke teoretiske og metodiske analytiske indfaldsvinkler, der (kan) tages i anvendelse (2 - 4 sider), samt en kort afsluttende sammenfatning eller perspektivering (½ - 1 side). Synopsen kan tage udgangspunkt i såvel en teoretisk som en praktisk problemstilling (sidstnævnte anbefales). Ved bedømmelsen anlægges der en helhedsvurdering, som inkluderer både den skriftlige (synopsen) og den mundtlige eksamen. Synopsen vægtes med en tredjedel i forhold til den mundtlige eksamen.
Denne eksamensform er altid individuel.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Nye organisationsformer i den offentlige sektor, fagnr. 9226001
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2019 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2019 | Valgfag | FMOL 2019 | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2019 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense |