Metode
Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab
Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770009102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master
Fagnummer: B770009101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 03-10-2018
Varighed: 1 semester
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Adgangsberettiget til Master i offentlig ledelse.
Studerende som tidligere har fulgt faget Metode-supplement forskningsdesign på 3 ECTS, kan pga. det indholdsmæssige sammenfald ikke aflægge prøve i dette fag.
Formål og sigte
Faget har til formål at give den studerende en grundlæggende viden om samfundsvidenskabelig metode og kriterierne for gode samfundsvidenskabelige undersøgelser.
Følgende spørgsmål behandles:
Hvad er en samfundsvidenskabelig problemstilling, hvordan kan den analyseres og med hvilke data, samt hvordan afrapporteres analyseresultaterne?
Faget giver de studerende kompetencer til selvstændigt at kunne foretage undersøgelser og afrapportere samfundsvidenskabelige problemstillinger. Faget er i særlig grad relevant for studerende, der arbejder med udrednings- og evalueringsopgaver samt studerende, der allerede har opnået en mere fagspecifik ballast på studiet og skal i gang med den afsluttende masteropgave. Faget giver således de basale metodiske indsigter og færdigheder, der skal anvendes i den afsluttende masteropgave
Indhold
- Samfundsvidenskabelige problemstillinger
- Undersøgelsesdesign
- Indsamling og analyse af kvantitative data
- Indsamling og analyse af kvalitative data
- Fremstilling af resultater i rapport eller opgave
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Ved fagets afslutning kan den studerende:
Demonstrere viden om fagets emner, således at de er i stand til at:
- Opstille relevante samfundsvidenskabelige problemstillinger i praksis
- Opstille et videnskabeligt undersøgelsesdesign i praksis
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved fagets afslutning kan den studerende:
Demonstrere færdigheder, således at de i praksis er i stand til at:
Demonstrere færdigheder, således at de i praksis er i stand til at:
- Diskutere fordele og ulemper ved forskellige dataindsamlingsstrategier ud fra en relevant empirisk samfundsvidenskabelig problemstilling
- Diskutere fordele og ulemper ved forskellige analysestrategier ud fra en relevant empirisk samfundsvidenskabelig problemstilling
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved fagets afslutning kan den studerende:
Demonstrere kompetencer, således at de er i stand til at:
Demonstrere kompetencer, således at de er i stand til at:
- Afrapportere resultaterne af empiriske samfundsvidenskabelige analyser
- Vurdere kvaliteten af empiriske samfundsvidenskabelige analyser
Litteratur
Grundbog: Lotte Bøgh Andersen, Kasper Møller Hansen og Robert Klemmensen (red.) Metoder i Statskundskab, 2. udgave, Hans Reitzels Forlag 2012
Den endelige litteratur meddeles i læseplanen.
Undervisningsform
Faget læses i Odense om foråret. I Aarhus om efteråret.
Forelæsning kombineret med praktiske øvelser i grupper og dialogbaseret undervisning, 8 mødegange á 3 timer og 45 min.
Faget undervises på dansk.
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr ECTS; i alt 135 timer. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer: Konfrontationstimer: 30, Forberedelse: 45, Gruppearbejde: 0, Forberedelse af præsentation: 0, Eksamensforberedelse og eksamen: 60 = I ALT 135
Eksamensbestemmelser
Prøve
Navn
Prøve
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve: Maj / juni
Omprøve: August
Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Prøve
Navn
Prøve
Prøveform
Synopsis
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Dansk
Omfang
Synopsen må højst fylde 8 sider à 2.400 anslag (inkl. bilag og noter, men ekskl. indholdsfortegnelse og litteraturliste).
Indlevering af besvarelse
Besvarelsen skal afleveres på Blackboard via SDU Assignment.
ECTS-point
5
Uddybende information
Synopsen skal rumme en indledning, hvor problemstillingen motiveres og afgrænses (1 side), en kort beskrivelse af den teoretiske indfaldsvinkel og eventuelle hypoteser (1 side), grundige metodiske overvejelser omkring undersøgelsesdesign, dataindsamling og analysestrategi (4 - 5 sider) samt en kort afsluttende sammenfatning og perspektivering (½ -1 side). Synopsen kan tage udgangspunkt i såvel en teoretisk som en praktisk begrundet problemstilling (sidstnævnte anbefales).
EKA
B770009102
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Metode, 9228301
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2019 | Valgfag | FMOL 2019 | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2019 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2019 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense |
Undervisere
URL til Skemaplan
Deltagerbegrænsning
40